Botswana–Sambia
Botswanan ja Sambian välinen lauttamatka Sambesijoen yli on sikäli poikkeuksellinen, että jos lautta harhautuisi satakin metriä ylä- tai alajuoksun suuntaan, jouduttaisiin jo Namibian tai Zimbabwen alueelle. Botswana ja Sambia hipaisevat toisiaan vajaan parinsadan metrin matkalla. Kyseessä on yksi maailman lyhimmistä valtiorajoista.
Botswanan ja Sambian välinen lauttamatka Sambesijoen yli on sikäli poikkeuksellinen, että jos lautta harhautuisi satakin metriä ylä-tai alajuoksun suuntaan, jouduttaisiin jo Namibian tai Zimbabwen alueelle.
Sambesi-ja Chobejoen yhtymäkohdassa muodostuu melkein neljän valtion yhteinen rajapyykki, mutta pieni kaistale Botswanaa tunkeutuu Namibian ja Zimbabwen väliin. Niinpä Botswana ja Sambia hipaisevat toisiaan vajaan parinsadan metrin matkalla. Kyseessä on yksi maailman lyhimmistä valtiorajoista.
Vaan ei niin pientä rajaa, etteikö siitäsaisi kiistoja aikaiseksi. Takavuosina Etelä-Afrikan ja Rhodesian eli nykyisen Zimbabwen alueen apartheid-hallitukset väittivät, ettei Botswanalla ja Sambialla olisikaan yhteistä rajaa ja että koko lauttayhteys olisi näin ollen laiton.
Lautan korvaamista sillalla on suunniteltu jo pitkään. Lautan kuljetuskyky on vähäinen, ja rekat joutuvat jonottamaan jopa päiväkausia päästäkseen joen yli. Vuonna 2003 liian raskaassa kobolttilastissa ollut rekka kaatoi koko lautan. Onnettomuudessa kuoli ainakin 18 ihmistä.
Eteläisen Afrikan kehitysyhteisö SADC pitää Botswanan ja Sambian välistä yhteyttä yhtenä eteläisen Afrikan tärkeimmistä kuljetusreiteistä. Viime vuoden lopulla Afrikan kehityspankki hyväksyi projektisuunnitelman, ja sillanrakentaminen on tarkoitus aloittaa joulukuussa 2012, jos rahoitus varmistuu.
Anna-Kaisa Hiltunen/UP, kuva Tuomas Kortteinen/UP