Yksinkertaistetusti Kiinan johtajat valitaan virallisen totuuden mukaan alhaalta ylös eräänlaista puolueen sisäistä ”demokraattista” kaavaa noudattaen.
Yksinkertaistetusti Kiinan johtajat valitaan virallisen totuuden mukaan alhaalta ylös eräänlaista puolueen sisäistä ”demokraattista” kaavaa noudattaen. Kerran viidessä vuodessa kokoontuva massiivinen puoluekokous valitsee viisivuotiskaudelle puolueen keskuskomiteaan parisataa varsinaista jäsentä ja lähes saman määrän varajäseniä.
Sitten keskuskomitea valitsee puolueen ylinten elinten jäsenet, ennen kaikkea 25-henkisen politbyroon ja sen pysyvän komitean, puolueen keskuskomitean pääsihteerin sekä keskussotilaskomitean. Myös puolueen juoksevia asioita koordinoivan pääsihteeristön kokoonpano tarvitsee keskuskomitean siunauksen. Kun puolueen johtopaikat on jaettu, sama ruljanssi käynnistyy valtiojärjestelmän puolella, jossa niin ikään vaihdetaan koko joukko johtajia kansalliselta tasolta maakuntiin ja alemmille tasoille.
Valtionjohdon vaihdokset siunataan Kiinan kansankongressin vuosikokouksessa ensi keväänä. Kansankongressi on Kiinan vastine parlamentille. Kiinan ylimmästä johdosta vaihtunee tämän vaihtokarusellin pyöriessä peräti 60–70 prosenttia. Vaikka harjoitus muuten poikkeaakin merkittävästi amerikkalaisesta politiikasta, sitä voidaan tässä mielessä verrata Yhdysvaltain presidenttivetoiseen järjestelmään, jossa presidentin vaihtaminen johtaamerkittävään hallinnon sisäiseenuudelleenjärjestelyyn.
Lue myös: Kompassi Kiinan johtajapeliinAnna-Kaisa Hiltunen/UP, kuva Tuomas Kortteinen/UP