Euroopan unioni on ratkonut talouskriisiään tavoilla, jotka eivät ole noudattaneet kaikilta osin demokratian pelisääntöjä. Vuonna 2009 voimaan astuneen Lissabonin sopimuksen piti vahvistaa Euroopan parlamentin ja kansallisten parlamenttien asemaa, mutta kehitys on ollut talouspolitiikassa sen jälkeen päinvastaista.
Demokratian etenemistä seuraavan Freedom House -järjestön mukaan maailman 195 maasta 90 voidaan luokitella vapaiksi: vaalit ovat näissä maissa vapaita ja kansalaisten poliittiset osallistumisoikeudet riittäviä. Vapaiden maiden joukko jopa vahvistui viime vuoden kuluessa kolmella Afrikan maalla.
Valopilkkuja on monia: Burmassa opposition edustajia valittiin parlamenttiin, Senegalissa onnistui vallansiirto, Tongan kuningaskunnassa lehdistön ja järjestöjen toimintavapaus kasvoi.
Kokonaiskuva ei näytä yhtä hyvältä. Kun poliittisten vapauksien ja kansalaisvapauksien mittarit summataan, vapaudet ovat taantuneet maailmassa seitsemän vuotta peräkkäin.
Useissa maissa muutokset ovat olleet Freedom Housen tammikuussa julkaiseman raportin mukaan vähittäisiä. Esimerkiksi Venäjä on vajonnut Vladimir Putinin johdolla osittain vapaiden maiden luokasta ei-vapaiden maiden luokkaan. Ukraina näyttää kulkevan samaa tietä alaspäin.
Euroopan unioni on tässä katsannossa vapaiden maiden vyöhykettä, joka on pitänyt demokratian soihtua esillä naapureilleen Pohjois-Afrikassa, Lähi-idässä ja Euraasiassa. Freedom House kiinnittää unionin jäsenmaista huomiota Kreikan äärioikeistoon, joka on saanut vainota maahanmuuttajia ja vasemmistopuolueiden edustajia vapaasti poliisin katsoessa tilannetta läpi sormien. Italiassa pisteitä heikentävät maan eteläosissa rehottava korruptio ja mediayhtiöiden omistuksen pysyminen Silvio Berlusconin käsissä.
Euroopassa kuitenkin muhii demokraattisen päätöksenteon näkökulmasta ongelmia, joita yhdysvaltalaisen Freedom Housen mittarit eivät tavoita. Ongelmien taustalla ovat ne keinot, joilla euroalueen poliittiset johtajat ovat pyrkineet ratkaisemaan maanosan taloudellista kriisiä. Talouspoliittista valtaa – toistaiseksi lähinnä oikeutta päättää valtion menoista – on siirretty yhä enemmän kansallisilta parlamenteilta EU-tasolle, vastoin Maastrichtissa vuonna 1992 solmittua sopimusta.
”Käsillä oleva Euroopan talouskriisi on mitä suurimmassa määrin myös valtiosääntökriisi”, arvioi Helsingin yliopiston valtiosääntöoikeuden professori Tuomas Ojanen joulukuussa eduskunnan perustuslakivaliokunnassa.
Tilanteen oikeudellista arvioimista hankaloittaa, että päätösvaltaa siirtyy unionitasolle vähittäin. Esimerkiksi Euroopan keskuspankin tehtävät ovat laajentuneet perinteisen rahapolitiikan ulkopuolelle, ja pankki rahoittaa kriisimaita ostamalla niiden valtionlainoja.
Vuosina 2010–2012 keskuspankki osti valtionlainoja hieman yli 200 miljardilla eurolla, mutta maakohtaisia summia ei julkistettu. Viime syksynä tämän rahoitusmarkkinaohjelman korvannut OMT-ohjelma on läpinäkyvämpi. Riski on silti olemassa. Jos jonkin jäsenmaan maksukyvyttömyys aiheuttaa tappioita, ne ovat vaarassa kaatua kaikkien euromaiden niskaan.
Tuomas Ojanen katsoo, että perussopimuksia on jouduttu venyttämään liian laveilla tulkinnoilla, jotta ne kattaisivat talouden pelastusoperaatiot. ”Jos perussopimukset eivät riitä, demokratian kannalta on totta kai parempi, että muutetaan perussopimuksia sellaisiksi, että ne kattavat yritykset hoitaa talous- ja rahaliiton kriisiä”, Ojanen kommentoi.
Filosofian tohtori Thomas Wallgren ehdottaa neuvoa-antavan kansanäänestyksen järjestämistä Suomessa Euroopan unionin talouspoliittisen yhdentymisen syventämisestä. Kansanäänestyksessä voitaisiin antaa useita vastausvaihtoehtoja, jotta kansalaiset voisivat ottaa kantaa myös taloudellisen yhdentymisen asteeseen. EU:n tasolla tulisi valita suoralla vaalilla kansankokous unionin perussopimuksen uudistamiseksi.
Wallgren korostaa demokratian itseisarvoa, joka näyttää painuneen taka-alalle talouskriisissä.
”Demokraattinen yhteiskunta ei ole hyvä sen takia, että se tuottaa hyviä tuloksia tai johtaa hyvään politiikkaan, vaan yhteiskunta on hyvä ja sen politiikka on hyvää, tuloksista riippumatta, silloin kun se on demokraattinen”, Wallgren kirjoittaa eduskunnan perustuslakivaliokunnalle antamassaan lausunnossa.
Hänen mukaansa Euroopan unionissa vallitsi jo ennen talouden pelastuspaketteja demokratiavaje, jonka yksi ilmentymä on ollut Brysseliin keskittynyt etujärjestöjen ja yritysten voimakas lobbaus.
Valtiosääntöoikeuteen erikoistunut akatemiaprofessoriKaarlo Tuori tulkitsee, että kriisimaiden auttamiseksi rakennettuja jäsenmaiden ja euroalueen yhteisiä pelastuspaketteja voidaan myös puolustaa EU:n perussopimusten valossa.
Usein on vedottu Maastrichtin sopimuksen artiklaan 125, jonka mukaan unioni tai toiset jäsenmaat eivät ole vastuussa jäsenmaiden taloudellisista velvoitteista. Toisaalta artiklan 122 nojalla EU:n neuvosto voi komission ehdotuksesta myöntää jäsenvaltiolle taloudellista apua, jos ”luonnonkatastrofit tai poikkeukselliset tapahtumat, joihin jäsenvaltio ei voi vaikuttaa, ovat aiheuttaneet tuolle jäsenvaltiolle vaikeuksia”.
Hankalampaa on Tuorin mukaan ankkuroida Euroopan keskuspankin viimeaikaisia toimenpiteitä EU:n perussopimuksiin, jotka asettavat pankin tehtäville selkeät rajat. Lisäksi keskuspankin riippumattomuus näyttää vähentyneen, kun EKP on osallistunut pelastuspakettien suunnitteluun EU:n komission ja Kansainvälisen valuuttarahaston kanssa, usein poliittisen paineen alaisena.
Keskuspankki on etääntynyt siitä saksalaisen valtiojohtoisen liberalismin ordoliberaalista perinteestä, jonka hengessä sen tehtävät määriteltiin Maastrichtin sopimukseen, Tuori huomauttaa. Tämän perinteen mukaan keskuspankin tulee olla poliittisesti riippumaton ja huolehtia ennen kaikkea rahan vakaudesta. Saksan perustuslakituomioistuin linjasi viime vuonna, että nämä ovat muuttumattomia edellytyksiä Saksan osallistumiselle rahaliittoon.
”Jos sosiaaliset oikeudet ovat poissa, ihmisiä ei kiinnosta vaikuttaa yhteiskunnalliseen päätöksentekoon ainakaan demokratian tuntemin pelisäännöin.”
Lisäksi viimeaikaista eurooppalaista yhteistyötä on leimannut hallitustenvälisyys. Britannian ja Tšekin vastustuksen vuoksi tiiviimmän talousunionin rakentamisesta sovittiin viime vuonna lopulta uudella kansainvälisellä sopimuksella, ei EU-sopimuksin. Ongelmana on, että hallitustenvälisestä yhteistyössä puuttuvat ne demokraattiset valvontamekanismit, jotka on rakennettu Euroopan unionin sopimusjärjestelmään.
Talouskriisin torjuntaa on valmisteltu uusilla kokoonpanoilla, kuten Eurooppa-neuvoston puheenjohtajan Herman Van Rompuyn ja euroryhmän työryhmissä, euroalueen johtajien huippukokouksissa, toisinaan myös Saksan ja Ranskan päättäjien keskinäisissä tapaamisissa.
Tuorin johtopäätös on, että talouskriisi on lisännyt EU:n institutionaalista hajanaisuutta ja ”pikemminkin vahvistanut kuin vähentänyt Euroopan yhdentymistä leimannutta demokratiavajetta”, hän kirjoittaa European University Instituten julkaisemassa artikkelissa.
Talouden pelastuspaketit ja niihin liittyvä talouskuri ovat rajoittaneet samaan aikaan sekä apua antavien että sitä saavien maiden parlamenttien taloudellista päätösvaltaa.
Kreikka, Irlanti ja Portugali ovat joutuneet ottamaan vastaan yksityiskohtaisia ohjeita säästökohteista EU-komission, IMF:n ja euromaiden muodostamalta troikalta saadakseen tarvitsemansa apupaketit. Italiassa vaaleilla valittu pääministeri Silvio Berlusconi joutui lähtemään viime vuonna ulkomaiden painostuksesta. Maahan nimitettiin Mario Montin johtama virkamieshallitus, kun markkinoilla levisi epäluottamus maan talouspolitiikkaa kohtaan. Espanja on sinnitellyt toistaiseksi Euroopan keskuspankin tarjoaman edullisen rahoituksen turvin. Mutta vastineeksi sekin on joutunut leikkaamaan budjettialijäämäänsä rajusti, mikä näkyy ennätystyöttömyydessä.
Professori Tuomas Ojanen katsoo, että menoleikkaukset ja säästökuurit ovat rapauttaneet etenkin Kreikassa väestön taloudellisia, sosiaalisia ja sivistyksellisiä perus- ja ihmisoikeuksia: maan valtiolliset ja yhteiskunnalliset perusrakenteet ovat murenemassa, maa kurjistuu sosiaalisesti ja rasismi lisääntyy.
”Ihmisoikeudet luovat ne perusedellytykset, joilla ihmiset voivat aktiivisesti osallistua ja vaikuttaa yhteiskunnalliseen päätöksentekoon”, Ojanen summasi joulukuun Eurooppa-neuvoston kokouksen jälkeen. ”Jos sosiaaliset oikeudet ovat poissa, ihmisiä ei kiinnosta vaikuttaa yhteiskunnalliseen päätöksentekoon ainakaan demokratian tuntemin pelisäännöin.”
Myös apua antavissa maissa parlamentaarinen talouspoliittinen päätösvalta on kaventumassa. Vanhaa kasvu- ja vakaussopimusta on uudistettu lisäämällä puoliautomaattisia rangaistuksia niille jäsenmaille, jotka eivät ole saaneet budjettivajettaan kuriin. Komission ehdottamissa lisäsäännöissä (niin sanottu two-pack) kaikkien euromaiden pitäisi antaa budjettinsa etukäteen komission hyväksyttäväksi ennen käsittelyä kansallisessa parlamentissa.
Valtiosääntöasiantuntijoiden mukaan selkein vaihtoehto euroalueen kehittämiseen olisi uudistaa EU:n perussopimus. Poliittisista syistä tätä tietä pidetään kuitenkin mahdottomana. Hyvässä muistissa on kompurointi EU:n perussopimusten kanssa 2000-luvulla. Ranskalaiset ja hollantilaiset hylkäsivät EU:n perustuslain 2005 ja irlantilaiset kertaalleen Lissabonin sopimuksen 2008.
Tuomas Ojasen mielestä päätöksenteon demokraattisuuden lisäämiseen ei tarvita uusia konsteja. Vuonna 2009 voimaan astunut Lissabonin sopimus vahvisti jo periaatteessa unionin demokraattista luonnetta parantamalla Euroopan parlamentin ja kansallisten parlamenttien asemaa, lisäämällä avoimuutta ja mahdollistamalla niin sanotun kansalaisaloitteen.
Erimielisyyttä on siitä, miten eri instituutiot tuodaan mukaan päätöksentekoon. Europarlamentti on ollut sivuraiteella, kun euroalueen yhteisiä talouspoliittisia rakenteita on muovattu. Parlamentilla ei ole sananvaltaa, kun Euroopan vakausmekanismin suojiin koottuja rahoja jaetaan kriisimaille.
Suomen hallitus on vastustanut EU:n tasoisten tulonsiirtomekanismien rakentamista esimerkiksi euroalueen yhteisten velkakirjojen eli eurobondien muodossa. Samaan linjaan sopii, että europarlamentille ei anneta valtaa rahoihin, jotka on kerätty kansallisista verovaroista. ”Ei voida mennä niin, että annetaan valtaa, mutta vastuu ei kulje mukana”, pääministeriJyrki Katainen on linjannut.
Oma taiteenlajinsa on Euroopassa tullut siitä, kuinka kansalliset parlamentit pidetään mukana päätöksenteossa, kun hallitustenväliset neuvottelut ovat edenneet huippukokouksissa yön tunteina.
Päätöksiä on usein yritetty runnoa kokoon nopeasti, ennen kuin Aasian pörssit avautuvat ja antavat ensimmäisinä tuomionsa euroalueen näkymistä.
Lissabonin sopimuksen mukaan kansallisilla parlamenteilla on kahdeksan viikkoa aikaa tutustua komission lainsäädäntöehdotuksiin ennen kuin ne etenevät EU:n neuvoston ja parlamentin käsittelyyn. Tuona aikana parlamentit voivat selvittää, ovatko lakiehdotukset esimerkiksi yhteensopivia päätöksenteon läheisyysperiaatteen kanssa. Tämän subsidiariteettiperiaatteenmukaan asioista pitää päättää niin lähellä kansalaisia kuin mahdollista, jotta byrokratia ei lisäänny tarpeettomasti.
Käytännössä kansallisten parlamenttien vaikutusmahdollisuudet ovat olleet sidoksissa kansalliseen perustuslakiin. Suomessa ja Saksassa parlamentti on pidetty paremmin ajan tasalla kriisitoimenpiteiden valmistelussa kuin monissa muissa maissa, esimerkiksi Ranskassa.
Kaarlo Tuorin mukaan Eurooppaa vaivaaviin talouspolitiikan demokraattisen oikeutuksen ongelmiin voidaan hakea ratkaisua kahta eri tietä.
Nykyisellä tiellä valtaa siirretään yhä enemmän EU-tason talousvirkamiehistölle, ja lopputuloksena voi olla Euroopan valtiovarainministeriö, joka laittaa lipsuvat jäsenmaat uudelleen ruotuun. Tämän vaihtoehdon mukaan finanssipolitiikka, eli tuloista ja menoista päättäminen, tulisi irrottaa rahapolitiikan tavoin poliittisesta kontrollista ja antaa byrokraattien tehtäväksi.
Tuori kannattaa itse toista tietä, jossa lopultakin tunnustetaan EU:ta vaivaava demokratiavaje ja unionin rakenteita vahvistetaan niin, että syntyy demokraattinen liittovaltio. Europarlamentilla, kansallisilla parlamenteilla ja päätöksenteon läpinäkyvyydellä olisi federalistisessa Euroopassa keskeinen asema.
Tällä tiellä tosin on monia poliittisia ja kulttuurisia esteitä. Tuori myöntää, että Euroopan laajuinen demokratia edellyttää eurooppalaisen kansalaisyhteiskunnan ja yhteisen identiteetin syntyä. Tässä suhteessa talouskriisillä on ollut myönteinen vaikutus, kun Euroopan talousongelmista on alettu keskustella ensi kertaa myös Suomessa koko Euroopan yhteisinä asioina.
Heikki Patomäki, kuvitus Antti Valta
Juha Mäkinen/UP, kuva Jamieca/Flickr
Anna-Kaisa Hiltunen/UP, kuva Tuomas Tikkanen/UP
Anna-Kaisa Hiltunen/UP, grafiikka Kauko Kyöstiö
Ari Kerkkänen & Mirva Helenius, kuva Mirva Helenius
Antti Erkkilä, kuva GovernmentZA/Flickr