Euroopan unionin päätöksenteon demokratisoinnin tarpeesta vallitsee laaja yhteisymmärrys, mutta keinoista ei ole päästy vielä yksimielisyyteen.
Euroopan unionin kasvanutta talous- ja finanssipoliittista valtaa ei pitkällä aikavälillä koeta oikeutetuksi, ellei sillä ole riittävää demokraattista kytkentää eurooppalaiseen kansalaisyhteiskuntaan. Euroopan talous- ja rahaliiton EMU:n demokraattisen legitimiteetin vahvistaminen onkin noussut keskeisesti esille unionin tulevaisuutta koskevissa keskusteluissa. Eurooppa-neuvostossa on viime kesästä lähtien ollut vireillä suunnitelmia EMU:n kehittämiseksi. Niiden tavoitteena on siirtää unionille merkittäviä uusia talous- ja finanssipoliittisia tehtäviä.
Demokratisointiyritysten taustat ovat moninaiset. Jotkut jäsenmaat ovat halunneet vahvistaa kansanvaltaisten toimielinten päätösvaltaa EU-tasolla välttääkseen paineet saman kehityksen edistämiseksi kansallisella tasolla. Saksan perustuslakituomioistuin on puolestaan edellyttänyt, että kansallisten parlamenttien asemaa lujitetaan EU-politiikassa. Johtopäätös perustuu tuomioistuimen aiempiin arvioihin unionin perussopimusmuutosten yhteensopivuudesta Saksan perustuslain kanssa.
Talous- ja rahaliiton demokratisoinnille on monia syitä, mutta unionin keskeisten poliittisten toimijoiden käsitykset siitä, kuinka demokratisointi pitäisi toteuttaa, eroavat toisistaan.
Perusteellisin ehdotus talous- ja rahaliiton demokraattisuuden kehittämiseksi sisältyy EU:n komission marraskuiseen ehdotukseen. Sen lähtökohta on, että EU-päätöksentekoa tulee valvoa demokraattisesti samalla tasolla, jolla päätökset tehdään. Mitä enemmän unionille luovutetaan talous- ja finanssipoliittista valtaa, sitä vankemmiksi unionitason demokraattiset mekanismit tulee hioa.
Komissio ehdottaa ensinnäkin Euroopan parlamentille aiempaa vahvempaa asemaa talouspoliittisessa vallankäytössä. Unionitason talous- ja finanssipolitiikasta sovitaan nykyisin hallitusten keskinäisissä neuvotteluissa, tosin komission myötävaikutuksella. Komissio vaatii nyt Euroopan parlamenttia osalliseksi tähän päätöksentekoon siten, että ainakin pitkällä aikavälillä vallankäyttö saisi unionin normaalin lainsäädäntötoiminnan muodon. Siinä Euroopan parlamentti ja neuvosto päättäisivät yhdessä esimerkiksi nykyisistä talouspolitiikan laajoista suuntaviivoista.
Vaatimuksilla on selkeät perusteet, sillä talouskriisin aikana unionin talouspoliittinen rooli on koordinoivan ja valvovan roolin sijaan kehittynyt sitovan ohjausvallan suuntaan. Komissio katsoo nyt, ettei kansallisten parlamenttien kautta tapahtuva demokraattinen kontrolli enää riitä kattamaan tätä vallankäyttöä, koska unionin vallan luonne on muuttunut. Mitä pienemmäksi jäsenmaiden hallitusten liikkumavara unionin päätöksenteon yksittäisissä tilanteissa käy, sitä tehottomammaksi muuttuu myös kansallisten parlamenttien kautta tapahtuva demokraattinen valvonta.
Euroopan parlamentin vallan kasvattaminen komission ehdottamalla tavalla kohtaa kuitenkin paljon vastustusta. Jäsenvaltiot eivät ole halukkaita siirtymään puhtaasti ylikansalliseen vallankäyttöön talouspolitiikassa, ovathan ne tähän saakka vastanneet itse julkisten varojen keräämisestä ja hallinnoinnista. Euroopan parlamentin vallan kasvattaminen komission suunnitelmien mukaisesti näyttäisikin siirtyvän aikaan, jolloin unionilla on ainakin jonkinlainen rajallinen verotusoikeus ja nykyistä suurempi yhteinen budjetti.
Keskustelu asiasta on kuitenkin avattu, ja jäsenmaat näyttävät tukevan Euroopan parlamentin aseman jonkinasteista kohentamista unionin uusien talouspoliittisten tehtävien alueella. Parlamentti puolestaan tulee tilaisuuden tarjoutuessa tavoittelemaan valtansa kasvattamista komission suunnitelmien mukaisesti.
Komissio ottaa ehdotuksessaan kantaa myös talous- ja rahaliiton kehittämistä laajempaan EU:n demokratiamekanismeja koskevaan keskusteluun, joka on virinnyt talouskriisin aikana. Tässä yhteydessä on esitetty erityisesti unionin päätöksentekojärjestelmän demokraattisten ominaispiirteiden ja vastuunalaisuuden kehittämistä, jotta kansalaiset ja kansalaisyhteiskunnat kiinnittyisivät unionitason päätöksentekoon.
Saksan johdolla useat jäsenmaat ovat kehitelleet ehdotusta komission puheenjohtajan valitsemiseksi suoralla kansanvaalilla. Sen on tarkoitus lisätä kansalaisten mielenkiintoa EU-tason politiikkaa kohtaan.
Esitys sisältyi unionin tulevaisuutta viime vuonna pohtineen yhdentoista ulkoministerin aloitteeseen, jossa otettiin kantaa myös amerikkalaistyylisen toimeenpanoelimen puolesta. Suorilla vaaleilla valittu komission puheenjohtaja kokoaisi ympärilleen henkilökohtaista luottamustaan nauttivan unionin hallituksen. Tämän ehdotuksen toisena ulottuvuutena on Euroopan parlamentin ja ministerineuvoston kehittäminen kaksikamarisen parlamentin suuntaan, jossa kummallakin kamarilla olisi oikeus tehdä lainsäädäntöaloitteita.
Komission ehdotukset puolestaan vievät unionin päätöksentekoa parlamentaarisen mallin suuntaan. Komissio ehdottaa puheenjohtajansa valitsemista europarlamenttivaalien yhteydessä siten, että eurooppalaiset puolueet valitsisivat omat ehdokkaansa komission puheenjohtajaksi jo ensi vuoden vaaleista alkaen. Tämä ehdotus antaisi lisää valtaa ja näkyvyyttä eurooppalaisille puolueille, joten se olisi samansuuntainen kuin parhaillaan jäsenmaiden käsiteltävänä oleva eurooppalaisia puolueita koskeva perussääntö (ks. seuraava juttu).
Menettely ei ole kaukana nykytilanteesta, jossa komission puheenjohtajan on tultava europarlamenttivaalit voittavasta puolueryhmästä. Mielenkiintoista tässä yhteydessä on, että huomattava joukko jäsenvaltioita on Saksan johdolla lähtenyt kampeamaan unionin järjestelmää parlamentaarisesta suunnasta poikkeavaan, enemmän yhdysvaltalaista vallanjakojärjestelmää (separation of powers) muistuttavaan suuntaan.
Unionin toimielinjärjestelmää koskevien muutosesitysten rinnalla esiin on nostettu myös kevyempiä keinoja, joiden avulla talous- ja rahaliitto EMU:n parlamentaarista kontrollia voitaisiin vahvistaa helpommin ja nopeammin.
Tässä yhteydessä on jälleen noussut esille kansallisten parlamenttien ja Euroopan parlamentin yhteistyön tiivistäminen. Sitä on tarjottu keinoksi unionin demokraattisuuden vahvistamiseen aiemminkin, ja asiaa koskevat uusimmat linjaukset sisältyvät myös Lissabonin sopimuksen yhteydessä unionisopimuksiin lisättyyn pöytäkirjaan. Siinä sovitaan parlamenttien välisten erilliskonferenssien järjestämisestä epävirallisina foorumeina, jotka voivat tuoda yhteisiä näkemyksiään unionin varsinaisten toimielinten tietoon.
Myös tämän vuoden alusta voimaan tullut unionin talouskuria koskeva sopimus edellyttää, että Euroopan parlamentin ja kansallisten parlamenttien valtiovarainvaliokunnat järjestävät keskinäisiä tapaamisia, joissa keskustellaan sopimuksen sisältämistä talous- ja finanssipoliittisista kysymyksistä.
Vaikka Euroopan parlamentin ja kansallisten parlamenttien välinen vuorovaikutus voi olla hyödyllistä tietojenvaihdon kannalta, ei EMU:n demokraattisen valvonnan vahvistamista voi rakentaa sen varaan. Ensinnäkin näiden parlamenttien demokraattiset mandaatit ovat erilliset, ja parlamenttien valvontafunktio kohdistuu eri elimiin: Euroopan parlamentilla EU-tason instituutioihin, kansallisilla parlamenteilla kansallisiin hallituksiin. On vaikea nähdä, kuinka parlamenttien välinen yhteistyö voisi vahvistaa talous- ja finanssipolitiikan demokraattista kontrollia muutoin kuin symbolisesti.
Toiseksi parlamenteilla ei yleensä ole kollektiivista toimivaltaa muutoin kuin suhteessa omaan hallitukseensa. Hallitukset edustavat valtioita suhteessa ulkomaailmaan, kansainvälisiin järjestöihin ja Euroopan unioniin, eivät parlamentit. Parlamenttien välisten yhteiskokousten toimintakyky – esimerkiksi kyky muodostaa yhteisiä kantoja tai suosituksia suhteessa komissioon tai unionin muihin toimielimiin – jää rajalliseksi.
Pisimmälle vietyä parlamenttien välistä yhteistyötä edustavat aloitteet esittävät yhteistyön järjestämistä eräänlaisen pysyvän valiokunnan muotoon. Tällainen ehdotus sisältyy esimerkiksi yhdentoista ulkoministerin tekemään yhteisesitykseen. Kansallisten parlamenttien vahvaa roolia EU-tasolla ovat perinteisesti kannattaneet ne jäsenvaltiot, jotka syystä tai toisesta eivät ole järjestäneet oman parlamenttinsa EU-poliittista asemaa vahvaksi kansallisella tasolla.
Demokraattisemman EMU:n tiellä on vielä sekin este, että järjestelmän syventämissuunnitelmat koskevat ennen muuta euromaiden välistä yhteistyötä, eivätkä kaikki EU-maat ole euroalueen jäseniä. Miten siis esimerkiksi lisätä Euroopan parlamentin valtaa euroalueen talous- ja finanssipolitiikassa, kun huomattava osa parlamentin jäsenistä saa valtakirjansa alueen ulkopuolelta? Entä tuleeko euroon kuulumattomien maiden tarvittaessa antaa estää esimerkiksi ylläkaavaillut muutokset EMU:n poliittiseen hallintaan?
Kysymykset ovat useimmille jäsenmaille hankalia. Harva poliittinen johtaja on ollut halukas ottamaan niihin kantaa yhtä selkeästi kuin Ranskan presidentti François Hollande. Hän on esittänyt, että EMU:n vahvistamiseksi unionin toimielimet tulisi tarvittaessa jakaa kahteen eri kokoonpanoon, euroaluetta edustavaan ja koko unionia edustavaan.
Muut jäsenmaat ovat kannattaneet enemmän vaihtoehtoa, jonka mukaan euroalueeseen kuulumattomat mutta jäsenyyskelpoiset valtiot, kuten itäisen Keski-Euroopan maat sekä Ruotsi ja Tanska, voisivat ennen yhteisvaluuttaan liittymistään osallistua EMU:n poliittiseen hallintaan. Tämä voisi sitouttaa maita lopulta myös liittymään euroalueeseen.
Heikki Patomäki, kuvitus Antti Valta
Juha Mäkinen/UP, kuva Jamieca/Flickr
Anna-Kaisa Hiltunen/UP, kuva Tuomas Tikkanen/UP
Anna-Kaisa Hiltunen/UP, grafiikka Kauko Kyöstiö
Ari Kerkkänen & Mirva Helenius, kuva Mirva Helenius
Antti Erkkilä, kuva GovernmentZA/Flickr