Euroopan tason demokratia on kriisissä. Komissio etsii ratkaisua uusilla oikeudellisilla säädöksillä.
Europarlamenttivaaleissa äänesti vuonna 2009 keskimäärin 43 prosenttia unionin äänioikeutetuista kansalaisista. Siksi unionitason demokratiaa on vahvistettava, Euroopan komissio katsoo. Tämä oli komission puheenjohtajan José Manuel Barroson viesti, kun hän taannoin piti unionin tilaa koskeneen puheensa.
Barroson mukaan ongelma on, että eurooppalaisen tason poliittista keskustelua käydään usein kuin kyse olisi vain kansallisista puolueista.
”Edes Euroopan parlamentin vaalien ehdokaslistoissa ei näy eurooppalaisten puolueiden nimiä, vaan vaaleissa kansalliset puolueet käyvät väittelyä keskenään. Sen takia meidän on vahvistettava eurooppalaisia puolueita koskevia sääntöjä”, Barroso totesi.
Komissio on esittänyt Euroopan tason puolueille uutta perussääntöä, joka takaisi puolueille eurooppalaisen oikeudellisen aseman. Sen on määrä auttaa puolueita tekemään itseään tunnetuiksi ja toimimaan entistä tehokkaammin ja avoimemmin koko unionin alueella.
”Nykyisin suuri osa unionin kansalaisista ei edes tiedä, että Euroopan tasoisia puolueita on olemassa”, sanoo Helsingin yliopiston valtiosääntöoikeuden professori Tuomas Ojanen.
Käytännössä perussääntö vaikuttaisi ennen muuta Euroopan tason puolueiden rekisteröitymiseen. Jotta puolue voisi rekisteröityä Euroopan tasolla, sen pitäisi olla edustettuna europarlamentissa tai kansallisissa kansanedustuslaitoksissa vähintään jäsenmaiden neljäsosassa. Lisäksi puolueen pitäisi noudattaa EU:n perusarvoja eli kunnioittaa ihmisoikeuksia, vapautta, demokratiaa, tasa-arvoa ja oikeusvaltion periaatteita. Sama vaatimus koskisi myös puolueen jäsenten toimintaa.
Toiseksi uusi perussääntö vaikuttaisi puolueiden EU-tukeen. Puolueet voisivat hakea toiminnalleen EU:n rahoitusta, kun ovat rekisteröityneet ja saaneet vähintään yhden edustajansa läpi europarlamenttiin.
Näiden ehtojen täytyttyä perussäännön olisi määrä helpottaa poliittisten puolueiden toimintaa Euroopan tasolla. Nykyisin puolueiden toimintamahdollisuudet vaihtelevat sen mukaan, missä maassa puolueet ovat rekisteröityneet, ja varsinainen Euroopan tason toiminta on hankalaa.
Ehdotus on kuitenkin laaja, sekava ja ongelmallinen, sanovat asiantuntijat. Tuomas Ojasen mukaan ensinnäkin se, että puolueita vaaditaan noudattamaan nimenomaan EU:n perusarvoja, on tarpeettoman tiukka vaatimus.
”Joku voi tulkita EU:n perusarvot esteeksi esimerkiksi sellaiselle puoluetoiminnalle, joka tähtäisi vaikkapa EU:n perussopimusten kumoamiseen ja sitä kautta EU:n lakkauttamiseen. Sen pitää olla sallittua, kunhan se tehdään laillisin, kansanvaltaisin keinoin”, Ojanen toteaa.
Toinen ongelma on se, että Euroopan tason puolueiden toimintaperiaatteita valvoisi europarlamentti. Se voisi päättää, toimivatko puolueet EU:n perusarvojen mukaan. Parlamentin puolueet valvoisivat siis käytännössä kilpailijoitaan.
”Pukkia ollaan laittamassa kaalimaan vartijaksi”, Ojanen toteaa.
Myös Helsingin yliopiston Erik Castrén -instituutin vanhempi tutkija Päivi Leino-Sandberg katsoo, että abstraktien arvojen asettaminen puolueiden aseman mittariksi ja europarlamentin valvontavalta voisivat johtaa eturistiriitaan. Leino-Sandberg on parhaillaan virkavapaalla oikeusministeriön lainsäädäntöneuvoksen tehtävästään. Hän edusti taannoin Suomea EU:n Lissabonin sopimusta koskeneissa neuvotteluissa.
”On kyseenalaista, kuinka mittareina ylipäänsä voidaan käyttää arvoja, jotka ovat sisällöltään avoimia ja luonteeltaan poliittisia. Poliittinen valvontatehtävä voisi soveltua nimenomaan Euroopan parlamentille, mutta toisaalta on vaikea kuvitella, että esimerkiksi Suomessa eduskunta valvoisi puoluerekisteriä. Valvonta on hallintoviranomaisen tehtävä”, Leino-Sandberg sanoo.
Hänen mukaansa ongelmia voi koitua myös, jos Euroopan parlamentti päättää Euroopan tason puolueiden asemasta ”jäsentensä enemmistöllä”, kuten ehdotuksessa toistaiseksi esitetään. Jopa yksi tarpeeksi iso puolueryhmä voisi saada kasaan parlamentin jäsenten enemmistön ja päästä päättämään kilpailijapuolueittensa asemasta ja rahoituksesta.
Miten uusi perussääntö sitten vaikuttaisi unionikansalaisten demokraattisiin vaikutusmahdollisuuksiin? ”Demokratiavaikutus on välillinen ja toteutuu ajan oloon”, Tuomas Ojanen sanoo.
”Kun Euroopan tason puolueiden toiminta tehostuu ja tunnettuus lisääntyy, unionikansalaisille voi muodostua käsitys siitä, mitä puolueet ovat ja mitä asioita ne ajavat, ja kansalaiset saavat nykyistä paremman kosketuspinnan unionin asioihin.”
Päivi Leino-Sandberg on skeptisempi. Hänen mukaansa uusi ehdotus ei ole poliittisen vaikuttamisen väline vaan ennemmin oikeusteknistä hienosäätöä, jolla ”tuskin on paljoa vaikutusta unionikansalaisten elämään”.
Esimerkiksi säännöt siitä, kuka saa lopulta perustaa Euroopan tason poliittisen puolueen, ovat toistaiseksi epäselvät. Kansalaisten ääni kuulunee siksi paremmin vaikkapa kansalaisaloitteen avulla – vaikka senkin tekemiseen tarvitaan miljoonan unionikansalaisen allekirjoitus. Myös sillä, että EU-päätöksenteko on mahdollisimman avointa, on uutta perussääntöä suorempi vaikutus demokratian toteutumiseen, Leino-Sandberg katsoo.
Perussääntöehdotuksen käsittely on kuitenkin alkutekijöissään, ja esimerkiksi Suomen virallista kantaa tarkennetaan edelleen.
Eduskunnan perustuslakivaliokunta on katsonut, että EU:n perusarvojen kunnioittaminen voidaan asettaa puolueiden rekisteröinnin edellytykseksi. Sen sijaan perustuslakivaliokunta pitää ongelmallisena sitä, että Euroopan parlamentti olisi vastuussa eurooppalaisen puoluerekisterin valvonnasta.
Komission toiveissa on, että perussääntö saataisiin voimaan jo tänä vuonna. Siten puolueiden toimintaedellytykset olisivat komission mukaan nykyistä paremmat eurovaaleissa 2014.
-----------------------------------------------------------------------
Vaikka komissio lataa Euroopan tason puolueiden uuteen asemaan kovia odotuksia, kansalaisliikkeiden näkökulmasta uudistukset eivät näytä järin merkittäviltä.
Esimerkiksi eurooppalaiset piraattipuolueet ovat päättäneet muodostaa kansallisten organisaatioittensa jatkoksi Euroopan tason puolueen. Piraattipuolueita toimii Suomen lisäksi esimerkiksi Saksassa, Ruotsissa, Tanskassa ja Hollannissa. Piraatit toimivat ennen kaikkea vapaantiedon, avoimen hallinnon, vapaan eurooppalaisen liikkuvuuden ja demokraattisen osallistumisen vahvistamisen puolesta.
Saksan Piratenpartein kansainvälisten asioiden koordinaattori, piraattipuolueiden kansainvälisen organisaation puheenjohtaja Gregory Engels katsoo, että komission ehdotus helpottaisi Euroopan tason puolueen perustamista. Kun Euroopan tason puolueelle saataisiin selkeä oikeudellinen asema, rahoituksen hakeminen ja Euroopan laajuinen toiminta yksinkertaistuisivat.
”Uudistus auttaa meitä, mutta ei se mikään radikaali muutos ole”, Engels sanoo.
Engelsin mukaan piraattipuolueet vasta keskustelevat siitä, millainen eurooppalaisesta puolueesta tulee. Linjoja on kaksi: pieni, ennen kaikkea tekninen yhteistyöelin tai laajempi ratkaisu, jossa puolue olisi kansallisvaltiotason ylittävä järjestö.
Puolueen muotoon katsomatta aikeissa on, että Euroopan tason piraattipuolue noudattaa aikanaan europarlamenttivaaleissa yhtä yhteistä vaaliohjelmaa ja koordinoi vaalikampanjointia. Puolueen yhteiseurooppalaisia eurovaaliehdokkaita tuskin kuitenkaan nähdään edes tulevaisuudessa, Engels sanoo.
”Toistaiseksi jäsenmaiden toisistaan eroava lainsäädäntö ei salli yhteisten ehdokkaiden rekisteröimistä helposti, eikä tämä muutu, vaikka komission ehdotus menisi läpi. Siksi pitäydymme vastakin perinteisessä ehdokasmenettelyssä, eli kukin kansallinen puolue nimeää omat ehdokkaansa.”
Toinen viime aikoina eurooppalaista julkisuutta saanut kansalaisliike on eläinoikeusliike. Se sai viime vuoden lopulla Hollannissa läpi yhden tärkeimmistä tavoitteistaan, kun turkistarhauksesta päätettiin luopua vuoteen 2024 mennessä.
Suomessa vastaavaa kieltoa on ajanut eläinsuojeluliitto Animalia yhdessä muiden eläinsuojelujärjestöjen kanssa. Järjestöjen keräämän kansalaisaloitteen on määrä edetä tänä vuonna eduskunnan käsiteltäväksi.
Animalian vs. toiminnanjohtajan Kati Pullin mukaan eurooppalaisilla eläinsuojeluliikkeillä ei kuitenkaan ole aikeita lähteä perustamaan Euroopan tason puoluetta, vaikka komission ehdotus tätä helpottaisikin. Liikkeet toimivat Euroopan tasolla osana kattojärjestöään, ja vapaamuotoinen yhteistyö riittää toistaiseksi kansalaiskeskustelun areenaksi.
”Brysselin-toimistomme lobbaa EU-päättäjiä ja tiedottaa Euroopan tason asioista”, Pulli sanoo. ”Olemme miettineet, pitäisikö turkistarhauksen kiellosta tehdä kansalaisaloite EU-tasolla, mutta asia on vasta pohdinnassa.”
Heikki Patomäki, kuvitus Antti Valta
Juha Mäkinen/UP, kuva Jamieca/Flickr
Anna-Kaisa Hiltunen/UP, kuva Tuomas Tikkanen/UP
Anna-Kaisa Hiltunen/UP, grafiikka Kauko Kyöstiö
Ari Kerkkänen & Mirva Helenius, kuva Mirva Helenius
Antti Erkkilä, kuva GovernmentZA/Flickr