Aikakauslehti politiikasta, taloudesta ja kansainvälisistä ilmiöistä
 

Miksi Yhdysvaltain poliittinen järjestelmä on kykenemätön päätöksentekoon?

Anna-Kaisa Hiltunen/UP

Yhdysvaltain poliittisen järjestelmän päätöksentekokykyä on tämän ja edellisen kongressin kaudella moitittu halvaantuneeksi, eikä syyttä. Vuoden alusta toiminut kongressi oli kesään mennessä säätänyt 31 lakia. Avoimia lakiesityksiä oli yli 5 200. Miksi Yhdysvaltain poliittinen koneisto ei kykene päättämään, kongressin valtaoikeuksista väitellyt tutkija Anna Kronlund Ulkopoliittisen instituutin Yhdysvaltojen politiikan ja vallan tutkimuskeskuksesta?

”Yhdysvaltain järjestelmä perus­tuu siihen, että kongressin lainsäädän­tövalta, presidentin toimeenpanovalta ja korkeimman oikeuden tuomiovalta ovat erillisiä mutta niillä on valtuuksia suhteessa toisiinsa. Presidentin ja kon­gressin suhteeseen kuitenkin vaikutta­vat päivänpolitiikka, yleinen mielipide ja puolueiden voimasuhteet.”

”Presidentin valta kasvoi toi­sen maailmansodan jälkeen, kunnes kongressi 1970-luvun alussa havahtui ulkopoliittisen valtansa vähenemiseen. Kongressi alkoi vaatia vallanjaon tar­kistamista etenkin sodan ja poikkeus­tilan julistamiseen liittyvissä kysymyk­sissä.”

”Demokraateilla on nyt enem­mistö senaatissa, republikaaneilla edustajainhuoneessa. Jotta laki tulee hyväksytyksi, sen tulee mennä läpi samassa muodossa sekä senaatissa että edustajainhuoneessa ja saada presidentin hyväksyntä. Jotta järjes­telmä tässä tilanteessa toimisi, laeista pitäisi päästä yhteisymmärrykseen yli puoluerajojen.”

”Viime aikoina kongressissa on kuitenkin äänestetty puolueuskollises­ti. Se voi johtua siitä, että puolueiden näkemykset ovat aiempaa kauempana toisistaan. Polarisaatio ei sinänsä ole uusi ilmiö, mutta sen aiheuttamasta järjestelmän paralyysistä puhutaan nyt enemmän kuin ennen.”

 
Ulkopolitiikka 3/2013

Maailmantalouden tukipylväät horjuvat

Teija Tiilikainen/UP

Siirtolaiset lähtevät Euroopasta

Anna Virkama, kuva Fields of View/Flickr

Suomen uusi nousu

Anna-Kaisa Hiltunen/UP, kuvitus Antti Valta

Suomi haluaa Keski-Aasiaan

Heta Muurinen, kuva Peretzp/Flickr

Puhtaan sodan illuusio

Erik Nyström, kuva Cpl Mark Webster/Defenceimagery.mod.uk

Pelko ei jätä sormenjälkiä

Anaïs Marin

Kameleontti kanslerina

Yrjö Lautela

Pohjolakin haalii maata

Anna-Kaisa Hiltunen/UP, kartta Kauko Kyöstiö

Diplomaattinen vaihtoehto

Joonas Pörsti/UP, kuva Jaakko Kilpiäinen

Ruokaturvaa vapaakaupalla

Anna-Kaisa Hiltunen/UP

Kirkkoslaavi ei kelpaa Lukašenkalle

Juha Mäkinen/UP

Norja tarvitsee upseereja ulkomailta

Juha Mäkinen/UP

Boikotin boikotointia

Juha Mäkinen/UP

Mannaa taivaasta

Anna-Kaisa Hiltunen/UP

Amerikoiden läpitunkematon liitos

Juha Mäkinen/UP

Miksi Yhdysvaltain poliittinen järjestelmä on kykenemätön päätöksentekoon?

Anna-Kaisa Hiltunen/UP

Suomi jakautuu voittajiin ja häviäjiin

Joonas Pörsti/UP

Uusi, vanha IMF

Matti Ylönen

Länsi purkaa kaupan esteitä

Johanna Jacobsson

Kaakkois-Aasiaan syntyy talousyhteisö

Markku Salomaa

Vienti edellä

Kristi Raik

Menneisyyden varjot

Kukka Ranta

Norja hakee energiaa yhä pohjoisempaa

Juha Mäkinen/UP

Saudit eivät pelkää enää

Liisa Liimatainen

Ketteröityykö Maailmanpankki?

Anna-Kaisa Hiltunen/UP

Nato-yhteistyö tarvitsee uusia muotoja

Juha Rainne & Teemu Sepponen

Ruoan uusi geopolitiikka

Niina Oisalo

Venäläistä rulettia Kašmirissa

Olli Ruohomäki

Politiikan ja taloustieteen synteesi

Juha Mäkinen/UP

Globaalin vallan rappio

Teija Tiilikainen/UP

Turkin johto ajoi itsensä ahtaalle

Anna-Kaisa Hiltunen/UP

Läntinen järjestelmä säröilee

Justiina Dahl