PUOLUSTUS. Japanilaisten mielikuvat kiinalaisista ovat ennätyksellisen kielteisiä. Länsinaapurin pelko on johtanut isänmaallisuuden vaalimiseen ja puolustusvoimien vahvistamiseen.
Japanin hallitus päätti viime heinäkuussa turvallisuuslainsäädännön
uudistamisesta. Laissa käytetty kieli kertoo, että Japani kokee olevansa
uhattu: lainsäädännön pyrkimyksenä on »varmistaa Japanin selviytyminen ja
suojella maan kansalaisia».
Hallituksen päätöksen mukaan uuden politiikan tavoitteena on
sopeutua turvallisuuspoliittisesti »yhä ankarampaan» ympäristöön. Vaikkei
päätöstekstissä mainita Kiinaa nimeltä, on selvää, että juuri läntinen
naapurimaa on keskeinen syy Tokiossa tunnettuun huoleen.
Japanin ja Kiinan suhteet ovat huonommalla tolalla kuin
kertaakaan sen jälkeen, kun maat solmivat diplomaattisuhteet 42 vuotta sitten.
Japania huolestuttaa Kiinan sotilasbudjetin nopea kasvu ja
läpinäkyvyyden puute sotilasmenojen käytössä. Mitattaessa sotilasmenojen osuutta
bruttokansantuotteesta Kiinan nousu tosin näyttää vähemmän dramaattiselta, mutta
joka tapauksessa Kiina modernisoi ja kasvattaa asevoimiaan ripeästi.
Kiinan itsevarmat otteet Etelä-Kiinan merellä ja Itä-Kiinan merellä
sijaitsevien kiisteltyjen saariryhmien suhteen huolestuttavat Japanin lisäksi
muuallakin ItäAasiassa. Uhkakuvaa kasvattavat Kiinan valtava koko ja
taloudellinen mahti, joka on ristiriidassa Japanin oman taloudellisen pysähtyneisyyden
kanssa. Japani on menettänyt asemansa alueen geotaloudellisena johtajana.
Olennaista ei edes ole, onko Kiina Japanille todellinen uhka.
PohjoisKorean diktatuurin arvaamattomuus on paljon todennäköisempi uhkatekijä.
Kiina joka tapauksessa mielletään uhkaksi, ja tämä kokemus on jo vaikuttanut Japanin
puolustuspolitiikkaan, julkiseen keskusteluun ja koko yhteiskuntaan.
Japanin pääministeri Shinzō
Aben politiikan tavoitteena on jo kahden vuoden ajan ollut vastata
oletettuun Kiinan uhkaan. Puolustuspolitiikkaa on uudistettu asteittain. Puolustusbudjettia
on kasvatettu hienoisesti, mutta merkittävämpi uudistus on maan itsepuolustusvoimien
kehittäminen »dynaamisiksi ja itsevarmoiksi» asevoimiksi.
Asevoimissa kehitetään muun muassa kuljetus ja liikekannallepanokykyjä.
Ostoslistalla on niin miehittämättömiä lennokkeja, kuljetuskoneita, hävittäjiä
kuin amfibioajoneuvoja. Tavoitteena on pystyä puolustamaan Japanin syrjäisiä
saaria, mukaan lukien kiisteltyjä Senkakusaaria.
Vielä tärkeämpää Japanille on vahvistaa liittolaissuhdettaan
Yhdysvaltoihin. Aben hallitus on perustanut Yhdysvaltain mallin mukaisesti
kansallisen turvallisuusneuvoston. Tavoitteena on aiempaa nopeampi ja
keskitetympi päätöksenteko turvallisuuspolitiikassa sekä tehokkaampi yhteistyö
Yhdysvaltain kanssa.
Lisäksi hallitus on säätänyt kiistellyn lain, joka lisää mahdollisuuksia
salata japanilaisten virkamiesten tuottamia asiakirjoja. Lain tavoitteena on helpottaa
tiedusteluyhteistyötä Yhdysvaltain kanssa.
Huomiota on
herättänyt myös Aben hallituksen päätös Japanin perustuslain uudelleentulkinnasta,
jonka mukaan Japanilla on oikeus kollektiiviseen
itsepuolustukseen. Tämä tarkoittaa, että Japani voi jatkossa tarjota
sotilaallista apua hyökkäyksen kohteeksi joutuneille liittolaisilleen tai
puolustaa muiden maiden joukkoja YKoperaatioissa. Tähän asti tämä ei ole ollut
mahdollista perustuslain »pasifistisen» yhdeksännen pykälän tiukan tulkinnan
nojalla.
Kollektiivisen itsepuolustuksen on määrä mahdollistaa Japanille
aktiivisempi rooli liittolaissuhteessaan Yhdysvaltain kanssa. Näin Japani voisi
myös toimia tärkeänä apulaisena Yhdysvaltain pyrkimyksissä siirtää politiikkansa
painopistettä Aasiaan.
Kollektiivisella itsepuolustuksella on vaikutuksensa myös
asekauppoihin, sotilasteknologian yhteiseen kehittämiseen sekä harjoitteluun ja
huoltoon liittyvään logistiikkaan. Aiemmin tänä vuonna Japanin hallitus
lievensi asevientiä koskevia rajoituksia, mikä avaa kansainvälisiä markkinoita
japanilaisille puolustusalan yrityksille.
Japani on lisäksi kytkenyt valtiollisen kehitysapunsa osaksi
strategista turvallisuusajatteluaan. Japani voi esimerkiksi tarjota käytettyä sotilaskalustoa
tai sotilaskoulutusta ystävällismielisille Kaakkois-Aasian valtioille.
Pyrkimys luoda tasapainoa oletettua Kiinan uhkaa kohtaan
tarjoaa samalla Japanille mahdollisuuden esiintyä aiempaa voimakkaampana ja itsenäisempänä
valtiona. Vaikka turvallisuussiteet Yhdysvaltoihin tiivistyvät, Japanin näkökulmasta
tämä merkitsee entistä tasaveroisempaa suhdetta.
Hallitusvastuussa oleville liberaalidemokraateille kyse on
jo vuosikymmeniä jatkuneesta pyrkimyksestä »normalisoida» Japani valtioksi muiden
rinnalle. Yhdysvaltainsuhteiden tiivistäminen hälventää samalla huolta siitä,
että Yhdysvallat luopuisi sitoutumisestaan Japaniin ja sen etujen turvaamiseen.
Aben hallituksen
talouspolitiikka – »abenomics» –
pyrkii sekin vahvistamaan Japania. Vaikka noudatetun politiikan lopullisia
saavutuksia ei vielä tiedetä, kansalaiset tukevat hallituksen politiikkaa
laajalti.
Aben julkilausuttuna tavoitteena on isänmaallisuuden vaaliminen
ja siten kansallisen turvallisuuden perustan vahvistaminen. Tokio isännöi
vuoden 2020 kesäolympialaisia, joiden toivotaan paitsi tuovan talouteen
lisäpotkua myös symboloivan aiempaa vahvempaa ja itsenäisempää Japania.
Isänmaallisuuden korostaminen on saanut myös kiistanalaisempia
muotoja. Joulukuussa 2013 Abe vieraili Japanin sankarivainajien muistolle
omistetussa Yasukunin pyhäkössä. Se on ulkopoliittisesti herkkä paikka, sillä
naapurimaissa se nähdään Japanin militaristisen historian symbolina.
Abe tiesi hyvin, että hänen vierailunsa Yasukuniin
herättäisi negatiivisia reaktioita naapurimaissa. Se, että hän päätti tästä
huolimatta käydä pyhäkössä, on osoitus hänen vakaasta halustaan iskostaa
japanilaisten mieliin isänmaallisuutta ja kansallisylpeyttä.
Poliittisesti
oikealle kallellaan olevilla tiedotusvälineillä on oma roolinsa
kansallistunteiden nostatuksessa. Ne ovat omaksuneet hallituksen retoriikan ja
rummuttavat Kiinan uhkaa sensaatiohakuisilla otsikoilla. Kiina ja kiinalaiset
esitetään usein selvästi Japanista poikkeavana »toisena»: siinä missä japanilaiset
nähdään kollektivistisina ihmisinä, jotka arvostavat järjestystä ja hierarkiaa,
kiinalaiset esitetään kapitalistisina, individualistisina, epärehellisinä ja yhteistyökyvyttöminä.
Äskettäin julkaistun tutkimuksen mukaan japanilaisten
huomattavalla enemmistöllä on kielteinen mielikuva Kiinasta. Vielä kymmenen
vuotta sitten kiinalaisiin suhtauduttiin paljon suopeammin.
Negatiivisiin käsityksiin ovat vaikuttaneet Kiinan piittaamattomuus
kansainvälisen politiikan säännöistä, itsekäs resurssipolitiikka, Japanin arvostelu
menneisyyden synneistä ja Senkakusaarista käyty kiista.
Japanilaisten enemmistö katsoo myös, että maiden väliset suhteet
ovat huonolla tolalla, ja uskoo suhteiden huononevan entisestään. Vaikka
aluekiista on viime aikoina lisännyt Japanin ja Kiinan välisiä jännitteitä,
syyt maiden kireisiin väleihin ovat paljon syvemmällä.
Kaikesta huolimatta Kiina on Japanille yhä taloudellisesti
merkittävä kauppakumppani, ja maat jatkavat neuvotteluja niin kahdenvälisistä
kuin alueellisista vapaakauppasopimuksista. Kiinan uhkasta on silti tullut
käsite, joka muokkaa Japanin turvallisuuspolitiikkaa ja identiteettiä
voimakkaammin kuin koskaan aiemmin.
Kirjoittaja on
vanhempi tutkija Ulkopoliittisessa instituutissa.
Kiina nähdään uhkana
93,0 % japanilaisista on saanut kielteisen vaikutelman Kiinasta.
83,4 % kokee
Japanin ja Kiinan suhteiden olevan huonolla tolalla.
66.7 % katsoo
mielikuvan Kiinasta heikentyneen viime vuoden aikana.
64,3 % pitää
Kiinaa sotilaallisena uhkana.
29,0 % uskoo, että maat ajautuvat sotaan keskipitkällä aikavälillä.