Aikakauslehti politiikasta, taloudesta ja kansainvälisistä ilmiöistä
 

Silminnäkijä: Poliittista magiaa Thaimaassa

Pekka Hiltunen


Thaimaan väliaikainen valtion asioiden hoitaja, äskettäin vielä suosittu pääministeri Thaksin Shinawatra hermostutti alkuvuodesta ihmisiä. Hänen sukunsa tienasi tammikuussa 73 miljardia bahtia, 1,58 miljardia euroa myymällä telekommunikaatioyrityksensä, Shin Corpin, osakkeita singaporelaiselle Temasek’s Holdingsille. ”Maanpetos”, sanoivat vastustajat. Pääministeri kehui kaupan jälkeen julkisuudessa, että hänen ei tarvinnut maksaa veroja tuloistaan lainkaan, mikä olikin aivan oikea laintulkinta. Kaikki eivät pitäneet kehuista: Thaksin sai lähteä.

Länsimaiselle ajatuksenjuoksulle petos on jo riittävä selitys sille, että pääministeri saa lähteä. Mutta thaimaalaiset lehdet antoivat toisenkin syyn tappioon: magian.

Jo helmikuisten mielenosoitusten aikaan lehdet raportoivat, että ”pääministerin Si Saketin provinssin-matkallaan suunnittelema maaginen riitti tulee olemaan tehoton, koska anti-Thaksin-koalitio on jo toimittanut voimakkaan vastariitin”.

Toinen puhuja taas tiesi, että Thaksinin alamäkeä vauhdittaa se, että yksi hänen telealan kokouksensa oli pidetty vanhan khmer-kulttuurin aikaisen temppelin alueella. Muinaiset kuninkaat olivat tästä äityneet ja langettaneet pääministerin päälle kirouksen.

Mutta ei syytä huoleen, ajatteli pääministeri: ”Viime aikoina tähdet eivät ole olleet minulle suosiollisia?vastustajani käyttävät kaikenlaisia tuhokeinoja, muun muassa mustaa magiaa?Mutta älkää olko huolissanne. Minulla on talismaneja ja useita Buddha-amuletteja kirouksen torjumiseksi. Minulla on riittävästi pahalta suojelevaa hyvää karmaa”.

Henkimaailman asiantuntija Newin Chidchobin neuvoa seuraten Thaksin oli matkustanut tammikuussa At-Samatiin, köyhään Koillis-Thaimaahan. Pääministeri halusi osoittaa, että miljonäärikin voi elää vaatimattomissa oloissa. Teolla oli kuitenkin toinenkin motiivi, lehdet kertoivat.

At-Samat on käännettynä suurin piirtein ”kyvykäs rohkeus”. Päästäkseen epäsuotuisten kohtalonvoimien herraksi hänen tuli harjoittaa itsevalittua askeesia. Alueen nimi oli hyödynnettävä ennusmerkki. Kenttävuoteensa ja hyttysverkkonsa hän oli matkallaan asentanut tarkasti feng shui -säädösten mukaisesti.

Thaksin aloitti laajan maaseutukierroksen käyttäen muinaisen Taksin-kuninkaan reittiä. Tuolloinen Taksin oli kerännyt thai-joukkoja vuonna 1767 Ayatthayan tappion (1767) jälkeen omalla maaseutukierroksellaan. Matkaa ryydittivät uskonnolliset rituaalit Thaimaan muinaisten kuninkaiden muistomerkeillä. Buriramissa Thaksin toimitutti khmeriläisyyteen pohjautuvan maagisen rituaalin, jonka tarkka merkitys on salattu.

Paljon oli jo tehty hengellisen todellisuuden rukkaamiseksi. Mutta sitten tuli vastaisku: mielenhäiriöinen mies oli Bangkokissa kaatanut Erawanin kulmasta Brahmanin patsaan. Jopa varsin arvovaltaiset buddhalaiset oppineet pitivät tapahtunutta huonona enteenä. Thaksin osallistui itse korjatun patsaan uudelleenvihkimisseremoniaan ja vapautti yhdeksän lintua hengellisen ansion keräämiseksi. Riittävätkö ansiot, aika näyttää.