ARABIMAAT. Profeetta Muhammed salli itseensä kohdistuneen arvostelun, muistuttaa mediatutkija Mohammed el-Nawawy.
Arabimaissa koetaan, että länsi suhtautuu ilmaisunvapauteen
kaksinaismoralistisesti. Edes länsimaissa sananvapaus ei ole absoluuttista,
kaikkialla on omat tabunsa, sanoo arabimediaa tutkinut Mohammed el-Nawawy Queens University of Charlottesta.
El-Nawawyn mukaan kaksinaismoralismi näkyy esimerkiksi
siinä, että arabihallitusten käyttämät väkivaltaiset keinot sananvapauden rajoittamiseksi
eivät juuri herätä keskustelua lännessä, mikäli liittolaisten omat intressit
arabimaissa on turvattu.
Lisäksi länsimaisten hallitusten tukema terrorismin vastainen
taistelu saattaa heikentää sananvapautta arabimaissa, jos kuka tahansa eriäviä
mielipiteitä esittävä voidaan tulkita terroristiksi ja sulkea telkien taakse ilman
oikeudenkäyntiä.
Arabimaissa ollaan el-Nawawyn mukaan yleisesti sitä mieltä,
että länsimaat kohtelevat eri etnisiä ryhmiä sananvapauden kannalta eriarvoisesti.
Monissa lehtihaastatteluissa Ranskan ja Pohjois-Afrikan muslimit ovat nostaneet
esiin tapauksia, joissa juutalaisiin kohdistuva pilanteko on tulkittu
kiihotukseksi kansanryhmää kohtaan.
Tunnetuin on kamerunilais-ranskalaisen koomikon Dieudonné M’bala M’balan tapaus. M’bala
M’bala joutui perumaan näytöksiään muutama vuosi sitten, kun Ranskan silloinen sisäministeri Manuel Valls puuttui hänen juutalaisvastaisiksi
tulkittuihin esityksiinsä. Monet muslimit kokevat, että Euroopassa antisemitismiin
suhtaudutaan vakavammin kuin islaminvastaisuuteen.
»Olisi ehkä liian optimistista ajatella, että sananvapaudelle
voitaisiin löytää universaali standardi, jota voitaisiin soveltaa kaikkialla. Mutta
länsimaisen lehdistön olisi hyvä olla tietoinen siitä, mikä loukkaa maailman
1,6 miljardia muslimia», el-Nawawy sanoo.
»Muslimit taas voisivat tuoda esiin sen, kuinka profeetta
Muhammed eli ja mitä hän opetti. Ja muistaa, että profeetta itse salli itseensä
kohdistuvan arvostelun.»
ISLAMILAISISSA MAISSA monet tabuaiheet liittyvät uskontoon. Niitä ovat esimerkiksi moniavioisuus,
homoseksuaalien asema, ateismi ja muihin uskontoihin kääntyminen. Länsimaissa
profeetta Muhammed ymmärretään yleensä Jeesukseen rinnastettavana, uskonnollis-myyttisenä
hahmona. Muslimimaissa Muhammed kuitenkin nähdään historiallisena henkilönä,
jonka pyhänä pidettyyn sukulinjaan kuuluvia jälkeläisiä elää edelleen ympäri
islamilaista maailmaa.
Esimerkiksi Marokko ei lähettänyt edustajaansa Pariisiin Charlie Hebdo -lehden terrori-iskun
uhrien muistoksi järjestetylle solidaarisuusmarssille, koska marssilla esitettiin
pilakuvia profeetasta. Marokossa kuninkaan uskotaan polveutuvan suoraan
profeetta Muhammedista, ja profeetan arvostelu tulkitaan myös hallitsijan
arvosteluksi.
Myös ääri-islamilaisuudeksi tulkittavien mielipiteiden
ilmaisu on useissa arabimaissa kiellettyä. Egyptissä lukuisia toimittajia, valokuvaajia
ja bloggaajia on vangittu syytettynä Muslimiveljeskunnan jäsenyydestä tai
tukemisesta.
Arabimaiden sananvapauden rajoituksilla on historialliset
juuret kolonialismissa. Ranskan sananvapauslaki säädettiin vuonna 1881, mutta
se ei koskenut Ranskalle kuuluneessa Algeriassa muslimeja, vaan ainoastaan
Ranskan kansalaisia. Algerian muslimit eivät saaneet kokoontua tai arvostella
ranskalaisia julkisesti, sillä se olisi tulkittu vastarinnaksi.
Ensimmäinen muslimien toimittama sanomalehti alkoi ilmestyä
Algeriassa vapaasti vasta vuoden 1962 itsenäistymisen jälkeen. Tunisiassa ja
Egyptissä sekä monissa muissa entisissä siirtomaissa sensuuri kohdistui myös itsenäistymisen
jälkeen erityisesti islamilaisiin puolueisiin. Niiden julkaisuja sensuroitiin
ja johtajia ajettiin maanpakoon.
ISLAMILAISEN
KEHITYSPANKIN IDB:n viimevuotisten tilastojen mukaan Pohjois-Afrikan ja Lähi-idän
aikuisväestöstä noin viidennes on lukutaidottomia. Esimerkiksi Marokossa, Tunisiassa
ja Egyptissä luku on lähellä kolmeakymmentä. Jemeniläisistä naisista alle
puolet osaa lukea.
Erityisesti Pohjois-Afrikassa suullinen perinne on aina
ollut tärkeä osa tiedonvälitystä. Julkisten tarinankertojien jutuissa ja
sananlaskuissa sekä häissä laulettavissa lauluissa myös valtaapitävät on voitu
kyseenalaistaa ja saattaa naurunalaisiksi.
Nykyisin televisio on lukutaidottomalle väestönosalle
tärkeä. Televisiouutiset ovat kuitenkin usein yksipuolisia, sillä useimmissa
arabimaissa hallitus kontrolloi televisiolähetyksiä. El-Nawawyn mukaan
satelliittitelevisio ja erityisesti qatarilainen al-Jazeera-televisiokanava
ovat onnistuneet murtamaan tätä kontrollia. Kansainvälisenä ketjuna al-Jazeera
on onnistunut välttämään yksittäisten hallitusten asettamat rajoitukset.
El-Nawawy peräänkuuluttaa arabimaihin lisää medialukutaitokoulutusta,
jotta ihmiset oppisivat arvioimaan kriittisesti uutisia ja eri tiedonlähteitä. Etenkin
sosiaalisessa mediassa esiintyy salaliittoteorioita ja provokaatiota sekä
islamin nimissä puhuvia »asiantuntijoita».
»Islamilaisilla ei ole yhtä, korkeinta hengellistä johtajaa,
jonka puoleen kriisitilanteissa voisi kääntyä, kuten katolilaisilla on paavi. Monet
kuluttavat päiväänsä Twitterissä ja Facebookissa ymmärtämättä siellä kiertävien
uutisten lähteitä.» UP
Kirjoittaja on
tohtorikoulutettava, joka on opiskellut islamin ja arabimaiden antropologiaa
Ranskassa ja Marokossa.