GEORGIA. Vaikka syrjintä on kielletty, konservatiiviset asenteet ja väkivalta heikentävät seksuaalivähemmistöjen asemaa, sanoo Natia Gvianišvili.
Toukokuussa 2013 Georgian pääkaupungin Tbilisin kadut
täyttyivät seksuaalivähemmistöjen rauhanomaisesta marssista kansainvälisenä homofobian
vastaisena päivänä. Varoittamatta tapahtuma kääntyi päälaelleen, kun konservatiivisten
ortodoksipappien johtama 20 000 ihmisen vastamielenosoitus hyökkäsi seksuaalivähemmistöjen
puolustajia vastaan.
Vaikka homoseksuaalisuus dekriminalisoitiin Georgiassa
vuonna 2000, seksuaalivähemmistöjen oikeudet ovat viime vuosina ottaneet
takapakkia, sanoo marssille osallistunut georgialainen ihmisoikeusaktivisti Natia Gvianišvili. Hän työskentelee
Women’s Initiative Support Group -järjestössä, joka edistää seksuaalisuudesta
ja sukupuolesta riippumatonta tasa-arvoa.
Gvianišvilin mukaan kolme hänen marssille osallistunutta
ystäväänsä sai poliisin suojasta huolimatta aivotärähdyksen. Kaksi pappia joutui
syytteeseen poliisin vastustamisesta ja kokoontumisvapauden estämisestä.
»Väkivalta oli ja on kirkon oikeuttamaa. Kirkko kertoo kansalle,
mitä ajatella ja ketä äänestää», Gvianišvili toteaa. Georgiassa kirkkoa on
mahdoton erottaa politiikasta, arjesta ja yleisestä mielipiteestä.
Georgiassa hyväksyttiin
viime keväänä syrjinnän vastainen laki, joka kieltää muun muassa rotuun, uskontoon
ja seksuaalisuuteen perustuvan syrjinnän. Laki hyväksyttiin kaksi kuukautta
ennen Euroopan unionin ja Georgian välisen yhteistyösopimuksen allekirjoittamista,
ja lain takana oli pyrkimys saattaa Georgian yhteiskuntarakenne EU:n
vaatimusten tasolle.
Gvianišvilin mukaan lain tarjoama suoja on näennäinen, sillä
työkalut lain täytäntöönpanoon puuttuvat: valvonta on heikkoa, eikä
rangaistusjärjestelmää ole.
Lisäksi Georgian yhteiskunnallinen ilmapiiri ei tue syrjinnän
kieltoa. Poikkeava seksuaalisuus on edelleen tabu, ja homoseksuaalisuutensa
avoimesti kertovat nuoret joutuvat usein jopa vanhempiensa hylkäämiksi. Koska yhteiskunnan
tukiverkko on heikko, perheen apu on monille välttämätöntä esimerkiksi
koulutuksen saamiseksi.
Gvianišvilin mukaan osa konservatiivisista mielipiteistä on
saanut vaikutteita Venäjältä. Georgian ortodoksikirkon ja Venäjän yhteistyö on
aina ollut tiivistä, ja Venäjän kehitys herättää vastakaikua perinteisiä arvoja
kannattavissa georgialaisissa. EU-yhteistyö on monien silmissä uhka georgialaiselle
kulttuurille.
Muutama viikko syrjinnän vastaisen lain hyväksymisen jälkeen
viime keväänä ortodoksi-kirkko julisti kansainvälisen homofobian vastaisen päivän
»perheen päiväksi». Homofobian vastaista mielenosoitusta ei järjestetty. Toukokuun
17:ntenä Tbilisin pääkadulle kerääntyi marssi, joka osoitti mieltään
perinteisten perhearvojen puolesta, juuri voimaan astunutta lakia vastaan.
Seksuaalivähemmistöjen puolustajat pysyivät poissa näkyvistä,
mutta Tbilisin kaduille ilmestyi sateenkaarenvärisiä julisteita vastalauseineen.
Niissä painotettiin muun muassa perheen ja yksilön vastuuta muutoksen aikaansaamiseksi.
Väkivallan pelko pakotti aktivisteja keksimään uusia tapoja vaikuttaa. »En
voisi kävellä käsikkäin tyttöystäväni kanssa. Se ei yksinkertaisesti ole
turvallista», Gvianišvili sanoo.
Kirjoittaja on vapaa
valokuvaaja ja toimittaja.
Kaukasia laillisti homouden 2000-luvulla
Georgia oli
ensimmäinen Etelä-Kaukasian valtio, joka dekriminalisoi homoseksuaalisuuden
vuonna 2000.
Azerbaidžan seurasi perässä vuonna 2001. Vuonna 2013 seksuaalivähemmistöjen oikeudet
nousivat keskustelunaiheeksi, kun oikeuksia ajaneen liikkeen keulahahmo teki
itsemurhan.
Armeniassa homoseksuaalisuus dekriminalisoitiin vuonna 2003, mutta maassa ehdotettu
venäläistyyppisen propagandalain säätämistä. Amnesty Internationalin mukaan seksuaalivähemmistöihin
kohdistuvat hyökkäykset ja häirintä ovat Armeniassa yleisiä.
Lähteet: ILGA-Europe,
Amnesty International