KAUPPA. EU:n ja Azerbaidžanin tiivistyvässä energiakumppanuudessa on rahan lisäksi kyse myös toisesta elintärkeästä asiasta: turvallisuudesta.
Azerbaidžanin maakaasu on tällä haavaa Euroopan unionin paras
mahdollisuus parantaa Itä- ja Kaakkois-Euroopan energiaturvallisuutta. Niin
sanottu eteläinen kaasukäytävä on määrä rakentaa Azerbaidžanista Kaspianmeren
kaasukenttien luota Eurooppaan vuoteen 2020 mennessä.
Uusi kaasuputki ohittaisi Venäjän sen eteläpuolelta. EU
yrittää Azerbaidžanin kaasun avulla vieroittua kaasuntuontia varjostavasta Venäjä-riippuvuudestaan.
EU:hun kuuluvien Bulgarian, Romanian, Kreikan, Itävallan ja
Unkarin lisäksi Turkki ja käytännössä koko Balkan ovat lähes täysin Venäjän maakaasutoimitusten
varassa. Esimerkiksi vuonna 2006 noin 1,3 miljoonaa kotitaloutta Itä-Euroopassa
jäi keskellä kylmintä talvea viikoiksi ilman maakaasua Venäjän ja Ukrainan
kaasukiistojen takia.
Suunnitelma eteläisestä eli neljännestä kaasukäytävästä
täydentäisi EU:n olemassa olevia kolmea käytävää eli Norjasta tulevaa pohjoista,
Venäjältä tulevaa itäistä sekä läntistä eli Algeriasta tulevaa kaasuputkea.
Kaspian kolme suurinta kaasukenttää Šah Deniz, Šafag-Asiman
ja Umid sisältävät yhteensä arviolta 3 000–4 000 miljardin kuutiometrin kaasuvarannot.
Yksin Šah Denizissä on 1 300 miljardin kuution verran kaasua. Se on vähän verrattuna
esimerkiksi Iranin noin 30 000 miljardin kuution reserveihin, mutta tarpeeksi
korvaamaan ainakin osan EU:n 160 miljardin kuutiometrin vuosittaisesta Venäjän-tuonnista.
Alun perin EU aikoi tuoda kaasua Iranin ja Turkmenistanin
jättimäisistä reserveistä. Energiakumppanuus Iranin kanssa on kuitenkin poliittisesti
ongelmallinen, ja putken rakentaminen Turkmenistanista Venäjän kontrolloiman
Kaspianmeren poikki on vasta kaukaisella ideatasolla – ja juuri nyt riskialtista.
Myös Azerbaidžanille energiakumppanuudessa on pohjimmiltaan kyse turvallisuudesta. Maa yrittää pyristellä
irti asemasta, jossa Venäjä voi painostaa sitä.
Kun eteläisen kaasukäytävän reitistä käytiin kovaa
tarjouskilpailua kesällä 2013, Šah Denizin kenttää hallinnoiva konsortio
valitsi kaasun kuljetusreitiksi Euroopan puolella lopulta Turkista Kreikan
halki Italiaan kulkevan Trans Adriatic -putken.
Trans Adriatic voitti tarjouskilpailussa Nabucco-putkihankkeen.
Nabucco olisi tuonut kaasun Kreikasta Bulgarian, Romanian ja Unkarin halki
Itävaltaan. Epävirallisesti Nabucco oli Euroopan komission ja usean
jäsenvaltion suosikki, ja azerien päätös valita Trans Adriatic -putki oli paha
takaisku EU:n energiaturvallisuuden tavoitteille Itä-Euroopassa. Putki vie
azerikaasun Italiaan eikä Itä-Eurooppaan, jonne sitä olisi kipeimmin tarvittu.
Virallisesti Trans Adriatic -putken valinta perustui rahaan
ja kustannuksiin.
»Italiassa hinta on parempi ja verkon hävikki pieni. 80
prosenttia Euroopan asiakkaista on sähkölaitoksia, jotka muuttavat kaasun sähköksi.
Miksi siis kuljettaa kaasua hankalasti ja kalliisti putkissa ympäri Eurooppaa,
kun sen voi muuttaa nopeasti sähköksi Italiassa ja kuljettaa halvemmalla»,
sanoo öljyyn ja kaasuun erikoistuneen riippumattoman Caspian Barrel -ajatushautomon
johtaja, toimittaja Ilham Šaban.
Azerbaidžanin valtiollisen öljy-yhtiön Socarin johtajana
vuosina 1992–1993 toimineen Sabit Bagirovin mukaan totuus lienee moniulotteisempi. Venäjä saattoi painostaa azereita valitsemaan
Trans Adriaticin.
»Nabucco-putki olisi ollut myös Azerbaidžanille paras vaihtoehto
poliittisesti ja taloudellisesti, mutta Venäjälle se oli ongelma», Bagirov
sanoo.
Myös Venäjä on tunkemassa Itä- ja Koillis-Euroopan
kaasumarkkinoille Mustanmeren kautta, ohi Ukrainan. Nabucco olisi kilpaillut suoraan
Venäjän vuosia vireillä olleen South Stream -putki-hankkeen kanssa, joka
kuitenkin kuopattiin loppuvuodesta 2014.
Nyt Venäjä pyrkii Koillis-Euroopan kaasumarkkinoille Turkin
kautta. Venäjä toimittaa jo kaasua Turkkiin Blue Stream -putken kautta, ja yhteistyö
on laajenemassa. Gazprom ja Turkki ilmoittivat kuluvan vuoden helmikuussa päässeensä
alustavasti sopuun South Streamin korvaavasta Turkish Stream -putkesta.
Venäjän vaikutusvalta Azerbaidžanin asioissa perustuu etenkin Vuoristo-Karabahin konfliktiin. Siinä
Etelä-Kaukasian maakaasu ja geopolitiikka törmäävät toisiinsa.
»Azerbaidžanin ulkopolitiikkaa ei voi ymmärtää, jos ei ymmärrä
paitsi öljyn ja kaasun myös Karabahin konfliktin merkitystä maalle», Qafqazin
yliopiston energiaturvallisuuden tutkimukseen erikoistuneen instituutin johtaja Ceyhun Mahmudlu sanoo.
Azerbaidžan ja Armenia ovat kiistelleet Vuoristo-Karabahista
Neuvostoliiton loppuvuosista lähtien. Muodollisesti itsenäinen tasavalta on käytännössä
armenialaisten hallussa, ja Azerbaidžanin mukaan kyseessä on laiton miehitys.
Venäjä tukee Karabahissa Armeniaa, ja mailla on keskinäinen puolustussopimus.
Lisäksi Armenia on Venäjän johtaman Euraasian talousunionin jäsen. Toisaalta
Venäjä käy asekauppaa myös Azerbaidžanin kanssa. Käytännössä Venäjä pystyy
peluuttamaan alueen maita toisiaan vastaan.
Energiatuloista
nauttivan Azerbaidžanin asevarustelubudjetti paisuu ja on jo nyt suurempi kuin
Armenian koko budjetti. Azereille tärkeä kysymys on, voisiko lännestä löytyä
myös turvallisuuskumppani. Monet epäilevät tätä, ja etenkin Karabahin konfliktiin
ratkaisua etsivän Etyjin Minskin ryhmän tehottomuus on ollut azereille
pettymys.
»Venäjällä on vahva vipuvarsi Etelä-Kaukasiassa, EU:lla ei.
Lännen ja EU:n reagoimattomuus Venäjän ja Georgian väliseen sotaan näytti,
ettei EU kykene tukemaan Kaukasiaa turvallisuuskysymyksissä», Mahmudlu sanoo.
Venäjän ja Georgian sodan aikana elokuussa 2008 venäläisjoukot
etenivät Georgian maaperällä vain parin kilometrin päähän Bakun ja Mustanmeren välisestä
öljyputkesta. Putken operaattori BP pelästyi ja sulki putken.
Azerbaidžanin näkökulmasta kaasukauppa kytkeytyy turvallisuuteen myös taloudellisesti.
Azerbaidžan tarvitsee rahakkaat, suhteellisen lähellä sijaitsevat ja putkilla
saavutettavat Euroopan markkinat kaasulleen, jonka varaan maa rakentaa tulevaisuuttaan
nyt, kun öljybuumi laantuu.
»Azerbaidžanille
energiaturva tarkoittaa öljyn ja kaasun tuottavaa hyödyntämistä, turvallista
kuljettamista markkinoille ja mahdollisuutta toimia kauttakulkumaana Keski-Aasiaan»,
sanoo Ceyhun Mahmudlu.
»Kaasun tuotanto
ilman helposti saavutettavia markkinoita olisi riski. Perinteistä maakaasua ei
voi varastoida tai kuljettaa kuten öljyä.»
Azerbaidžan on hiipinyt EU:n energiakumppaniksi vastikään.
Maa on pumpannut öljyä ja vienyt sitä maailmalle jo 1800-luvun lopulta eli Rothschildien, Nobelien ja Rockefellerien Bakun-ajoista saakka, mutta maakaasun tuottajana se on vasta tulokas.
Vuonna 1999 Azerbaidžan löysi Kaspianmerestä Šah Denizin
kaasukentän. Šafag-Asimanin kenttä löytyi vuonna 2009 ja Umidin kenttä vuotta
myöhemmin. Näistä Umid on saatu nopeasti hyödyntämiskuntoon, mutta esimerkiksi
Šafag-Asimanilta kaasua saadaan ehkä vasta vuonna 2023. Šah Denizin kaasun on
suunniteltu virtaavan kaasukäytävään viimeistään loppuvuonna 2019.
Pienistä viivästyksistä huolimatta kaasu on ottamassa öljyn
paikan Azerbaidžanin vaurauden lähteenä. Ikä painaa Azerbaidžanin öljykenttiä. Niistä
suurin, Chirag-Gunešli, on hiljalleen tyhjenemässä. Lisäksi öljyn hinnan lasku
on saanut Azerbaidžanin kenttien pääoperaattorin, energiayhtiö BP:n laskemaan globaaleja
tuotantomääriään.
»Öljyntuotanto on hiipumassa, mikä on käytännössä pakottanut
hallituksen siirtämään painotusta maakaasun tuotantoon ja paikkaamaan reiän
valtiontaloudessa», Ilham Šaban sanoo.
Lovi Azerbaidžanin budjetissa on syvä. Noin 60 prosenttia
valtion tuloista tulee öljytuottoja hallinnoivalta valtion öljyrahastolta ja
viidennes öljysektorin yritysveroista, eli budjetti perustuu 80-prosenttisesti
öljytuloihin.
Kilpajuoksuasetelma
Euroopan kaasumarkkinoille on valmis. Kuka voi voittaa kaasukilpailussa
eniten?
»Kuluttaja», Ilham Šaban toteaa.
»On varmaa, että maakaasun hinta tulee laskemaan
huomattavasti.»
Azerbaidžanille
kaasun halpeneminen sen sijaan on ongelma. Šabanin mukaan Azerbaidžan tarvitsee
kaasusta pitkällä aikavälillä vähintään 400 dollarin keskihinnan tuhannelta kuutiolta
pitääkseen tuotannon kannattavana.
Maailmanpankin tilastojen mukaan Euroopan keskituontihinta
on pudonnut jo 291 dollariin tuhannelta kuutiolta.
»Euroopan talouden kehitys sekä liuskekaasun ja nesteytetyn
maakaasun vaikutukset ovat vielä kysymysmerkkejä, samoin kuin kilpailevien
putkihankkeiden tulevaisuus», Šaban sanoo.
Maakaasun kysyntäkään
ei kehity suotuisasti Azerbaidžanin näkökulmasta. Se on laskenut Euroopassa
neljä vuotta perättäin, viime vuonna yhdeksän prosenttia.
Vaikka hintakehitys huolestuttaa Bakussa, turvallisuus
huolestuttaa vielä enemmän. Katseet ovat tiukimmin Ukrainan tilanteen kehityksessä.
»Paljon on kiinni Ukrainan kriisin lopputuloksesta. Se, jonka
vaikutusvalta Ukrainassa voittaa, tulee ottamaan vaikutusvaltaa myös Kaukasiassa»,
Sabit Bagirov sanoo. Hän viittaa siihen, että Ukrainan kehitys tulee osoittamaan,
miten pitkälle Venäjä uskaltaa mennä toimissaan naapurimaittensa suhteen.
Ceyhun Mahmudlu on suorempi puheissaan. »Jos Venäjää ei
pysäytetä, Naton kanssa lähentyvä Georgia on seuraava. Sitten on Azerbaidžanin
vuoro. Energiakumppanuus EU:n kanssa on tärkeä asia, mutta mistä Azerbaidžan
löytäisi turvallisuuskumppanin?»
Kirjoittaja on vapaa
toimittaja.
-----------------------------------------------------------
Azerbaidžanin kaasukentät
Nimi
|
Löytymisvuosi
|
Tuotannon käynnistymisvuosi
|
Arvioitu reservi/m3
|
Abšeron
|
1960
|
2021
|
350 miljardia
|
Nahitševan
|
1960
|
ei suunniteltu
|
n. 300 miljardia
|
Šah Deniz
|
1999
|
2019
|
1300 miljardia
|
Šafag-Asiman
|
2009
|
2023
|
500 miljardia
|
Umid
|
2010
|
2012
|
200 miljardia
|
Teksti: Henrik Angerbrandt & Mats Utas
Teksti: Anna-Kaisa Hiltunen/UP