ÖLJY. Vaikka Saudi-Arabian ja Yhdysvaltain keskinäisriippuvuus vähenee, öljykauppa, geopolitiikka ja turvallisuus kietoutuvat edelleen toisiinsa.
Öljyn maailmanmarkkinoita on muovannut viime vuosina
erityisesti kaksi trendiä.
Saudi-Arabia vie nykyään valta osan raakaöljystään Kiinaan,
Intiaan ja muihin Aasian maihin. Yhdysvalloista on puolestaan tullut energian
suhteen aiempaa omavaraisempi, ja maa on irtautumassa vanhasta asetelmasta,
jossa Persianlahti on sen tärkein öljynlähde.
Yhdysvaltain ja Saudi-Arabian suhteiden käytännön perusta on
silti yhä Carterin oppi, joka on perustunut ennen kaikkea maiden väliseen öljykauppaan.
Asetelmaan on kuulunut se, että saudit turvautuvat sotilaallisissa kysymyksissä
Yhdysvaltain suojakilpeen. Nyt Carterin opilta on katoamassa pohja.
Amerikkalaisten kanssa käytävän öljykaupan heikentymisestä
huolimatta Saudi-Arabia tilasi vuonna 2010 Yhdysvalloilta 60 miljardin dollarin
arvosta sotatarvikkeita. Tilaus oli kaikkien aikojen suurin. Vastineeksi saudit
odottavat turvatakuita.
Geopoliittisesti Yhdysvaltain ja Saudi-Arabian intressit
Persianlahdella ovat kuitenkin vastakkaiset.
Yhdysvaltain ja Iranin suhteet ovat parantuneet, ja Iran
pääsi maaliskuussa alustavaan sopuun ydinohjelmastaan neuvotteluissa
Yhdysvaltain, YK:n turvallisuusneuvoston muiden jäsenten ja Saksan kanssa.
Sunnalaisen Saudi-Arabian ja šiialaisen Iranin välinen
vihamielisyys on puolestaan lisääntynyt, mitä osoittaa Saudi-Arabian
suorasukainen šiiavastainen propaganda.
Kireän geopoliittisen tilanteen taustalla on öljyn maailmanmarkkinahinnan lasku. Heikko maailmantalous
ei kykene kuluttamaan kaikkea tuotettua öljyä, mikä on johtanut ylitarjontaan.
Öljyn hinta romahti lähes 50 prosenttia viime vuoden puolivälin ja kuluvan vuoden
alun välisenä aikana.
Hintojen laskiessa ja kysynnän heikentyessä olisi
markkinalogiikan mukaista, että öljyn tarjontaa vähennettäisiin. Öljyn
viejäjärjestö Opecia hallitseva Saudi-Arabia teki kuitenkin viime marraskuussa
monen asiantuntijan mielestä rohkean vedon: maa päätti olla puuttumatta Opecin
tuotantokiintiöihin voidakseen pitää kiinni noin kymmenen prosentin globaalista
markkinaosuudestaan.
Saudien logiikan mukaan muiden öljyntuottajien on
vähennettävä tuotantoaan, jotta öljyn hintaa saataisiin nostettua. Erityisesti
tämä koskee »tehottomia» tuottajia, kuten Saudi-Arabian öljyministeri Ali al-Naimi asian ilmaisi. Hän
viittasi epätavanomaisiin öljyntuotantotapoihin, kuten Yhdysvaltain liuskeöljyteollisuuteen,
syvänmeren öljynporaukseen ja öljynetsintään arktisilla alueilla.
Tällä politiikalla on selkeä tavoite. Opec yrittää sälyttää
tuotannon vähentämisen ja hintasäännöstelyn taakkaa niiden maiden harteille, jotka
tuottavat öljyä kalliimmalla kuin Opec. Saudi-Arabia ei suostu säätelemään markkinoita
leikkaamalla omaa tuotantoaan.
Opecin marraskuista päätöstä on tulkittu myös geopoliittisesta näkökulmasta. Joidenkin
analyytikkojen mukaan Saudi-Arabia voi öljyn hintaa painamalla vahingoittaa
etenkin Irania ja Venäjää, joiden valtiontalous on voimakkaan riippuvainen
öljytuloista.
Öljytulojen kuihtuminen toimisi kuin rangaistuksena siitä,
että maat ovat asettuneet Syyrian konfliktissa Bašar al-Assadin puolelle. Iran saisi samalla kynsilleen siitä,
että maa näyttää havittelevan vaikutusvaltaa arabimaissa, kuten Irakissa,
Bahrainissa ja Jemenissä. Todellisuudessa öljyn hinnan lasku tuskin horjuttaa
Irania tai Venäjää, koska maat eivät ole demokraattisia eivätkä vastuussa
tekemisistään omalle väestölleen.
Toiseksi analyyseissä on esitetty, että öljyn halpa hinta vauhdittaisi
ratkaisun löytymistä Iranin ydinohjelmaa koskevissa neuvotteluissa, mikä olisi
saudien intressien mukaista. Tämä on kuitenkin harhakäsitys: Neuvotteluiden
edistyminen tarjoaa Iranille myös mahdollisuuden päästä pois pakotteiden
piiristä ja ryhtyä taas peluriksi öljymarkkinoille. Saudi-Arabian näkökulmasta taloudellisesti
kukoistava Iran on yhtä suuri riesa kuin Iranin mahdollinen ydinpelote.
Kolmanneksi on esitetty, että Saudi-Arabia voisi öljyn
halvan hinnan avulla muistuttaa Yhdysvaltoja keskeisestä roolistaan
Persianlahden alueellisissa asioissa. Tämä tapahtuisi epäsuorasti, kun
Yhdysvaltain ja Saudi-Arabian taloussuhteet aktivoituisivat uudelleen sitä
mukaa kun öljyn halpa hinta ajaisi amerikkalaisia liuskeöljytuottajia pois
markkinoilta. Todellisuudessa Saudi-Arabia tuskin pystyy »kiristämään» Yhdysvalloilta
turvatakuita.
Saudien
öljystrategiaa tulee arvioida sen keskipitkän aikavälin seurausten näkökulmasta.
Saudikuningaskunnan ja sen Persianlahden liittolaisten
todellinen voima piilee niiden suunnattomissa öljy- ja kaasuvarannoissa,
kilpailukykyisissä tuotantokustannuksissa sekä jättimäisessä rahoitusvarallisuudessa.
Suurimpia tavanomaisia energiavarantoja hallitsevat Opec-jäsenet, Saudi-Arabia,
Irak ja Libya, pysyvät pitkällä aikavälillä hallitsevassa markkina-asemassa.
Lyhyellä aikavälillä öljyn halpa hinta auttaa suuryrityksiä
ajamaan pieniä liuskeöljyfirmoja ulos markkinoilta. Lisäksi öljynetsintään ei
ole houkuttelevaa sijoittaa, mikä luo uuden pullonkaulan ja lisää hintojen
nousupainetta. Sitä ennen suuret öljyntuojat, kuten Intia, Kiina ja EU,
hyötyvät halvoista hinnoista.
Alueellisesta näkökulmasta Saudi-Arabia ja Iran käyvät vastedeskin
kamppailuaan tunnustukselliseen sävyyn. Käynnissä on alueellisesta hegemoniasta
käytävä kamppailu, jossa uskonto on vallankäytön väline.
Persianlahden alue tarvitsee ensinnäkin kipeästi uuden
turvallisuusmekanismin, joka ottaa huomioon kaikkien osapuolten vaatimukset ja
asettuu uskonnollisten konfliktien ulottumattomiin. Toiseksi Carterin opin jäänteet
tulee korvata sellaisilla turvallisuusrakenteilla, jotka vastaavat Yhdysvaltain
ja Saudi-Arabian nykyisiä taloussuhteita ja muita keskinäisriippuvuuksia.
Yhdysvaltain ja Iranin lähentyminen voi vastata kumpaankin
tarpeeseen. Se voi auttaa määrittelemään Yhdysvaltain ja Saudi-Arabian suhteen
uudelleen ja muodostaa perustan toimivalle ja tasapuoliselle alueelliselle
turvallisuusarkkitehtuurille.
Teksti: Henrik Angerbrandt & Mats Utas
Teksti: Anna-Kaisa Hiltunen/UP