AFRIKKA. Kaupungistumisen toisessa aallossa slummeista on tullut epävirallisia kaupunkeja suunniteltujen kaupunkien sisään, ja keskiluokka linnoittautuu vartioiduille saarekkeilleen. Turvattomuutta voitaisiin helpottaa slummien elinoloja kohentamalla, mutta siihen tarvittaisiin viisasta kaupunkipolitiikkaa.
Kulottunutta ruohoa kasvava savikko muodostaa puskurin
vilkkaasti liikennöidyn tien ja aaltopeltihökkelien valtaaman tasangon väliin
Zandspruitin asuinalueella Länsi-Johannesburgissa.
Vieri viereen rakennetuissa hökkeleissä ja savitaloissa asuu
kymmeniätuhansia ihmisiä. Juoksevaa vettä tulee muutamasta yhteiskäytössä
olevasta hanasta. Viemärit ja käymälät puuttuvat lähes tyystin, samoin sähköt
ja jätehuolto.
»Jokin aika sitten naisia raiskattiin ja tapettiin tuolla»,
Zandspruitissa asuva reilu kolmikymppinen Khanyisa sanoo. Mies heilauttaa kättään kohti savikkoa.
Khanyisan mukaan zandspruitilaiset pitivät syyllisinä alueella
asuvia zimbabwelaissiirtolaisia. Niinpä asukkaiden joukko otti epäillyt kiinni
ja pahoinpiteli heidät kostoksi.
Zandspruit on tyypillinen epävirallinen asuinalue. Se on
noussut aidattujen, keskiluokkaisten asuinalueiden väliin unohtuneelle
joutomaalle täysin suunnittelematta, kun Etelä-Afrikan maaseudulta ja
naapurimaista tulleet köyhät siirtolaiset ovat pystyttäneet asumuksiaan.
Zandspruit kasvaa edelleen sattumanvaraisesti ja muuttuu
jatkuvasti. Se on eriväristen aaltopeltien, pahvinpalojen ja rautaporttien sekamelska,
höllyviä savipolkuja, katukauppiaita, jätteiden ja paistuvien lampaanpäiden hajua.
Ja pimeän tultua myös pelkoa.
Maatyöläinen Khanyisa saapui miljoonakaupunki Johannesburgiin
joitakin vuosia sitten Vapaavaltion maakunnasta paremman toimeentulon toivossa.
Hän sai töitä rakennuksilta ja alkoi tienata jotakuinkin tarpeeksi maksaakseen tyttärensä
koulumaksut ja avustaakseen vanhempiaan.
Zandspruitissa Khanyisa tutustui ja solmi suhteita alueen
vallankäyttäjiin, kuten erilaisten epävirallisten toimikuntien jäseniin ja puolueiden
paikallistoimistojen väkeen.
Zandspruitilaiset tuntevat tavallisesti toisensa ja naapurustot
ovat tiiviitä, mutta yhdyskuntasuunnittelun ja julkisten palveluiden puute
ruokkii turvattomuutta. Väkivalta ja muu rikollisuus ovat yleisiä, eikä
poliisia juuri näy alueella.
Myös ulkomaalaisviha purkautuu ajoittain väkivaltana. Rasismi
on Etelä-Afrikassa osa rotuerottelun ja köyhyyden jatkumoa: Esimerkiksi
palvelusektori ja kotitaloudet palkkaavat mielellään zimbabwelaisia, koska
heitä pidetään eteläafrikkalaisia parempina työntekijöinä ja heidän
koulusivistyksensä on yleensä parempi kuin eteläafrikkalaisten. Köyhät etelä-afrikkalaiset
kokevat ulkomaalaisten vievän heidän elinmahdollisuutensa.
Konfliktit ratkaistaan tyypillisesti oman käden oikeudella,
niin kuin rikoksista epäiltyjen zimbabwelaisten tapauksessa.
Johannesburg ja
monet muut Afrikan kaupungit kasvavat nyt kiihtyvään tahtiin, kun Afrikassa eletään
globaalin kaupungistumiskehityksen toista aaltoa. Se on huomattavasti ensimmäistä
kaupungistumisaaltoa nopeampi ja suunnittelemattomampi, ja sen seurauksia on
vaikea ennakoida.
Ensimmäinen kaupungistumisaalto koettiin länsimaissa
1700-luvun puolivälistä 1950-luvulle, kun väki muutti kaupunkeihin teollistumisen
vetämänä. Afrikan kaupungistuminen ei seuraa teollistumista, vaan toisessa
kaupungistumisaallossa ilmastonmuutos ja maaseudun elinolojen kurjistuminen
työntävät afrikkalaisia ja muita kehittyvän maailman asukkaita kaupunkeihin.
Etenkin nuoria siirtolaisia houkuttelee myös kaupunkien elämäntyyli.
YK:n asuinyhdyskuntaohjelman UN Habitatin mukaan jo lähes
kaksi kolmasosaa 53 miljoonasta eteläafrikkalaisesta ja nelisenkymmentä prosenttia
koko mantereen 1,1 miljardista asukkaasta asuu kaupungeissa. Kuluvan vuosisadan
puoliväliin mennessä, jolloin YK laskee toisen kaupungistumisaallon päättyvän,
afrikkalaisten kaupunkilaisten määrän ennustetaan kasvaneen nykyisestä reilusta
400 miljoonasta 1,3 miljardiin ihmiseen.
Kaupungistumista pidetään yleisesti Afrikan taloudellisen
nousun ja keskiluokkaistumisen moottorina. Esimerkiksi Monitor Group -konsulttiyritys
ennakoi jo vuonna 2009 ilmestyneessä raportissaan, että Afrikka nousee nimenomaan
kilpailukykyisten kaupunkiensa eikä niinkään valtioiden ansiosta.
Esimerkiksi Johannesburgin ja Pretorian muodostamassa
Gautengin maakunnan urbaanikeskittymässä asuu 12 miljoonaa ihmistä, kun
vuosituhannen alussa asukkaita oli reilut 8 miljoonaa. Gautengin ja muiden
kaupunkikeskusten on määrä kasvaa ja tuottaa vaurautta kaikille
afrikkalaisille.
Toistaiseksi yhteiskunnalliset ja taloudelliset erot Gautengin
kaltaisten alueiden sisällä kuitenkin kasvavat. Kun maaseutuköyhälistö muuttaa
kaupunkeihin, kaupunkien köyhät alueet kasvavat kaikkein nopeimmin, vaikka niiden
kapasiteetti uusien ihmisen vastaanottamiseksi on heikoin. Myös syntyvyys on
köyhillä alueilla suurempaa kuin muualla.
YK:n mukaan yli 60 prosenttia kaikista Saharan eteläpuolisen
Afrikan kaupunkilaisista ja liki kolmannes eteläafrikkalaisista asuu Zandspruitin
kaltaisilla epävirallisilla alueilla ja saa elantonsa sääntelyn ja verotuksen
ulkopuolelle jäävästä taloudellisesta toiminnasta eli niin sanotusta
epävirallisesta taloudesta. Afrikan kehityspankki on laskenut, että varjotalous
muodostaa yli puolet Saharan eteläpuolisen Afrikan bruttokansantuotteesta.
Esimerkiksi Johannesburgin jakautuminen johtuu osaltaan myös
siitä, että Etelä-Afrikan hallituksella ei vielä ole politiikkaa kaupunkien kehittämiseksi.
»Hallituksemme suhtautuu urbanisoitumisen ristiriitaisesti,
ja visiot puuttuvat. Yritämme nyt muuttaa tämän», sanoo professori Edgar Pieterse.
Pieterse johtaa Kapkaupungin yliopiston kaupunkitutkimuslaitosta
ja toimii puheenjohtajana kuuden ministeriön ja paikallishallinnon komiteassa,
joka luonnostelee Etelä-Afrikalle kattavaa kaupunkipoliittista ohjelmaa. YK
painostaa parhaillaan Afrikan maita kehittämään kunnolliset kaupunkipolitiikat
ja -strategiat.
Yksi syy visioiden puutteeseen on se, että monen Afrikan maan
valtapuolueet, kuten Etelä-Afrikan ANC, keräävät kannatuksensa maaseudulta ja pelkäävät
kaupungeissa nousevia vastavoimia. Etelä-Afrikassa New Front -liike kokoaa yhteen
slummeihin peruspalveluita vaativia sosiaalisia liikkeitä, ja populistinen sosialistipuolue
EFF nousi juuri parlamenttiin osin kaupunkiköyhälistön äänillä. Puolue ajaa
keskeisten yritysten sosialisoimista ja maa reformin vauhdittamista maita pakkolunastamalla.
Afrikkalaisten
kaupunkien taloudellinen ja yhteiskunnallinen jakautuminen alkoi jo siirtomaakaudella,
jolloin kaupunkien keskustoihin nousi komeita hallintorakennuksia. Työvoima asutettiin
laitakaupungille, ja vastakkaiselle puolelle rakennettiin vauraan valkoisen
väen lehtevät alueet. Siirtomaavallan päätyttyä viralliset kaupunkikeskustat
osin slummiutuivat ja epäviralliset alueet kasvoivat spontaanisti kaupunkien
laitojen joutomaille.
Johannesburgissa keskiluokan kerrostaloalueet ja niiden
muodostama virallinen kaupunki piiloutuvat aitojensa taakse heti Zandspruitin
hökkelikaupungin vieressä. Keskiluokkaisten alueiden toisella puolen, vielä
korkeampien aitojen ja hienostuneempien turvajärjestelmien takana,
levittäytyvät ylemmän keskiluokan ja eliitin alueet puistoineen ja
golfkenttineen.
Alueen asemakaava ja talojen lukumäärä lyötiin lukkoon jo
suunnitteluvaiheessa, samoin säännöt siitä, miten saa rakentaa. Nurmikot on
ostettu puutarhaliikkeistä. Ulkona on hiljaista, asukkaat liikkuvat alueen
sisälläkin maastoautoillaan.
Keltaiseksi rapatussa kaksikerroksisessa talossa asuu Kwai perheineen. Hän on 45-vuotias psykologi
ja pyörittää yhden naisen rekrytointi- ja koulutusyritystään pienessä työhuoneessaan.
Talon aulaa valaisee kristallikruunu. Olohuoneessa kaksi apulaista silittää
vaatteita.
»Eräs uusi apulainen ei kerran päässyt portista sisälle, kun
olin unohtanut rekisteröidä hänet», Kwai sanoo.
Hän kuuluu siihen uuteen mustaan keskiluokkaan, jonka
osaamisen ja kulutuskapasiteetin varaan Afrikan hyvinvoinnin ennustetaan kasvavan.
Keskiluokan lisääntyvien kulutustarpeiden uskotaan houkuttelevan Afrikkaan myös
teollisuutta.
Kwai muutti perheineen Featherbrookiin, kun heidän sähköaidoin
ympäröityyn omakotitaloonsa kaupungin itäpuolella oli murtauduttu kaksi kertaa.
»Se oli pelottavaa. Laitoimme talon heti myyntiin», Kwai
kertoo.
Musta keskiluokka on varttunut köyhälistöalueilla ja janoaa
vaurastuttuaan aidatun kaupungin turvaa ja järjestystä. Tilanne on paradoksaalinen:
vauras, virallinen kaupunki tarvitsee slummien työvoimaa, mutta varustautuu
aidoin ja muin turvajärjestelyin slummeista tulevaa rikollisuuden uhkaa
vastaan.
Samalla vauras väestö protestoi mielessään suljettujen
alueiden tiukkoja sääntöjä vastaan.
»Asun Featherbrookissa vapaaehtoisesti, mutta en tarvitse
kaikkia näitä sääntöjä», Kwai sanoo.
Aitojen tarjoama suoja on osin myös symbolinen: asuinalueiden
säännöt voivat luoda mentaalista järjestystä väkivaltaisessa ja epävarmassa
yhteiskunnassa, jossa luottamus poliittisiin vallanpitäjiin horjuu.
YK:n kehitysohjelman UNDP:n mukaan 43 prosenttia eteläafrikkalaisista
luottaa maansa hallitukseen. Turvalliseksi elämänsä kokee alle kolmannes eteläafrikkalaisista,
ja kanssaihmisiin sanoo luottavansa harvempi kuin joka viides.
Professori Pietersen mukaan hyvän kaupunkikehityksen yksi avain on virallisen ja epävirallisen kaupungin
suhteiden kehittämisessä. Vaikka virallinen ja epävirallinen kaupunki elävät
fyysisesti, taloudellisesti ja kulttuurisesti eri sfääreissä, ne ovat keskenään
monenlaisessa vuorovaikutuksessa.
Epävirallisten alueiden väki rakentaa virallista kaupunkia ja huolehtii sen kotitalouksista. Kahden kaupungin asukkailla on samanlaisia päämääriä ja arvoja, kuten luottamus työn vaurastuttavaan voimaan ja pyrkimys kouluttaa lapsensa mahdollisimman hyvin.
Esimerkiksi Featherbrookissa asuva Kwai haaveilee luovansa kotiapulaisille tutkinnon ja perustavansa oppilaitoksen, jossa apulaiset voisivat pätevöityä. Kwain mukaan kotiapulaisuus on nykyisellään vihoviimeinen vaihtoehto niille köyhille naisille, jotka eivät ole onnistuneet elämässään. Koulutus ja tutkinto parantaisivat apulaisten asemaa ja auttaisivat heitä siirtymään säännellyn talouden puolelle.
Professori Pieterse sanoo luottavansa epävirallisten alueiden asukkaiden kekseliäisyyden ja sosiaalisuuden voimaan. Jo nyt slummeissa on paljon jakamistaloutta, kuten säästö- ja lainaosuuskuntia, palveluiden vaihtamista, kierrättämistä ja korjaamista. Slummeista ovat saaneet alkunsa myös esimerkiksi sellaiset innovaatiot kuin somalialainen rahanlähetyssysteemi Hawala ja kenialainen kännyköillä toimiva rahansiirtopalvelu M-Pesa.
»Digitaalinen talous nostaa epävirallisilta alueilta lisää innovaatioita, ja alueille syntyy kokonaisia kiertotalouksia», professori visioi. Jos epävirallisten alueiden talouden annetaan kehittyä omalakisilla tavoillaan, alueet kehittyvät pikkuhiljaa entistä tasavertaisemmiksi virallisten alueiden kanssa, hän katsoo.
Etelä-Afrikassa luotiin jo 2000-luvun puolivälissä ohjelma epävirallisten alueiden parantamiseksi.
Se tarkoittaa kuitenkin yleensä hökkelien purkamista, asukkaiden pakkosiirtämistä
muualle ja halpojen talojen rakentamista osalle entistä slummiväestöä.
Myös osia Zandspruitista ollaan purkamassa. Poliisi ja
häätöihin erikoistunut yksityisfirma Red Ants saapuivat viime vuonna Zandspruitiin
karkottaakseen asukkaita hökkeleistään. Häätö alkoi asukkaiden mukaan täysin
varoittamatta ja johti väkivaltaisiin mellakoihin. Zandspruitilaiset polttivat
autonrenkaita viereisellä valtaväylällä niin, että poliisi sulki tien ja ampui
mielenosoittajia kumiluodeilla. Poliisihelikopterit seurasivat tilannetta
ilmasta.
Purettujen hökkeleiden tilalle on määrä rakentaa hallituksen
tuella halpoja, köyhille tarkoitettuja taloja. Sellaisia on noussut Etelä-Afrikkaan
yli kaksi miljoonaa sitten vuoden 1994, sillä perustuslaki takaa kaikille
eteläafrikkalaisille asunnon.
Kapkaupungin yliopiston arkkitehtuurin professorin Vanessa Watsonin mukaan Zandspruitin
kaltaisten alueiden purkaminen ei ole oikea ratkaisu. Sen sijaan afrikkalaisia
kaupunkeja pitäisi suunnitella pitkäjänteisesti: Epävirallisille alueille pitää
rakentaa infrastruktuuria, kuten vessoja ja vesijohtoja. Sitten on kehittävä
alueiden mikrotaloutta, kuten toreja ja katukauppaa. Ilman kunnollista
infrastruktuuria slummien asukkaiden aloitteellisuus ei kanna pitkälle.
Etelä-Afrikan uuden kaupunkipolitiikan luonnoksen on määrä
valmistua kesäkuussa. Professori Pietersen mukaan tämänhetkiseen versioon on
kirjattu radikaali tavoite: aidatuista asuinalueista luovutaan tulevaisuudessa
kokonaan.
Jo nyt Etelä-Afrikassa on saatu todisteita siitä, kuinka epävirallisten alueiden elinolojen kohentaminen ja järjestyksen luominen slummeihin vähentävät rikollisuutta.
Esimerkiksi Khayelitshan townshipissä Kapkaupungissa on havaittu, että niinkin pieni asia kuin katuvalojen ja vartiotornien rakentaminen turvattomiksi koetuille reiteille vähentää väkivaltaa. Samalla vähenee sekä epävirallisen että virallisen kaupungin asukkaiden turvattomuuden tunne.
Kirjoittaja on toimittaja ja tietokirjailija.
------------------------------------------------
Kaupunkien maailma
66 % maailman väestöstä
asuu kaupungeissa vuoteen 2050 mennessä.
58 % afrikkalaisista
asuu kaupungeissa vuoteen 2050 mennessä.
1/3 kehitysmaiden
kaupunkilaisista asuu slummeissa.
2/3 Afrikan
kaupunkilaisista asuu slummeissa.
59 % Saharan
eteläpuolisen Afrikan kaupunkilaisista on vailla kunnollista sanitaatiota.
15 % kaupunkilaisista
Saharan eteläpuolisessa Afrikassa ei saa juodakseen puhdasta vettä.
Lähteet: UN Habitat,
Maailmanpankki
Teksti: Henrik Angerbrandt & Mats Utas
Teksti: Anna-Kaisa Hiltunen/UP