Lila Abu-Lughold: Do Muslim Women Need Saving? Harvard University Press 2013, 336 s. Leila Ahmed: A Quiet Revolution. The Veil’s Resurgence, from the Middle East to America. Yale University Press 2011, 360 s.
Lila Abu-Lughold kysyy uudessa kirjassaan, tuleeko musliminaiset pelastaa (Do Muslim Women Need Saving).
Lila Abu-Lughold kysyy
uudessa kirjassaan, tuleeko musliminaiset pelastaa (Do Muslim Women Need Saving). Columbian yliopiston antropologian
professori haluaa kyseenalaistaa länsimaissa vallitsevan käsityksen musliminaisista,
jotka nähdään ensisijaisesti uhreina ja länsimaisten naisten vastakohtana. Abu-Lugholdin
mukaan tämä käsitys toimii vallan välineenä ja pönkittää lännen moraalista ylemmyydentunnetta.
Kirjan kritiikin keskiössä on paljon esillä ollut ajatus
siitä, että naisten oikeuksia tulee puolustaa yleismaailmallisesti. Abu-Lugholdin
mukaan tämä oikeusdiskurssi yksinkertaistaa moninaisia ongelmia. Siksi
lähtökohdaksi tulee ennemmin ottaa ajatus siitä, että ei ole olemassa yhtä
kulttuurista tai uskonnollista selitystä naisten kokemille ihmisoikeusloukkauksille.
Abu-Lughold esittää, että naisten ( ja miesten) kokema
kärsimys on ennen muutaseurausta köyhyydestä ja erilaisista paikallisista sekä
globaaleista eriarvoisuuksista.
Kulttuurit ja elämäntavat eivät ole muuttumattomia, vaan
tulosta valtioiden ja kansakuntien rajat ylittävästä historiallisesta
kanssakäymisestä.
Professorin mukaan länsimaat ovat osavastuussa muslimimaiden eriarvoisuudesta, eikä
siirtomaavallan ajan tai viime vuosikymmeninä Irakiin ja Afganistaniin tehtyjen
sotilaallisten väliintulojen vaikutusta tule vähätellä.
Lisäksi Abu-Lugholdin kritiikki kohdistuu oikeusdiskurssin
taustalla olevaan ajatukseen naisten valinnanvapaudesta ja suostumuksesta.
Professori kysyy kirjassaan, mitä vapaa valinta ja suostumus tarkoittavat, jos
ja kun ihminen on sosiaalinen olento. Yksilön todellisia toiveita on vaikea
erottaa yksilön sosiaalisista velvoitteista niin muslimiyhteisössä kuin länsimaissakin.
Esimerkiksi niin sanottu populaariin yleistietoon perustuva
kirjallisuus ylläpitää Abu-Lugholdin mukaan kuvaa musliminaisista uhreina. Hän
nostaa esille monia esimerkkejä, kuten suomeksikin käännetyn Ayaan Hirsi Alin elämäkertaromaanin Pakomatkalla.
Abu-Lughold kritisoi sukupuoliorientalismiksi kutsuttua
suuntausta, joka kertoo kauhukertomuksia musliminaisten kokemista vääryyksistä
ja siitä, kuinka naiset pakenevat väkivaltaiseksi esitettyä islamin kulttuuria.
Sukupuoli-orientalismin tyyliin kirjat käsittelevät paljon väkivaltaa ja naisen
seksuaalisuutta.
Abu-Lugholdin kritiikki kohdistuu ennen kaikkea siihen, että
sensaatiohakuisten yksilöiden kertomusten varaan rakennettu populaaritieto on
saanut ylivallan tieteelliseen tutkimukseen nähden. Professorin mukaan
populaaritieto ei jätä tilaa etnografisille tutkimuksille, jotka eivät sovi
vallitsevaan kerrontatapaan.
Esimerkiksi kelpaa
musliminaisten käyttämä huntu, joka on osa kunniakäsitystä ja moraalijärjestelmää.
Abu-Lugholdin etnografinen tutkimus osoittaa, että kunnialla, joka käsittää
sekä naisten että miesten seksuaalisen siveyden, on tärkeä asema muslimiyhteisöissä.
Siksi professori kyseenalaistaa kunniamurhan käsitteen: monissa länsimaissa
vallalla oleva puhetapa pelkistää keskustelun kunniasta kunniamurhaan ja johtaa
näin koko moraalijärjestelmän halventamiseen.
Läntiset arvot eivät kirjoittajan mukaan anna sijaa sille,
miten musliminaiset itse näkevät itsensä. Oikeusdiskurssin vaarana on, että
keskitymme luomaan »meidän» ja »heidän» välisiä eroja sen sijaan, että yrittäisimme
ymmärtää ihmisten elämää eri konteksteissa.
Länsimaissa
vallitsevaa käsitystä hunnusta musliminaisten alistamisen välineenä kritisoi
myös Harvardin yliopiston islamin tutkimuksen professori Leila Ahmed.
Kirjassaan A Quiet
Revolution Ahmed käsittelee hunnun merkitystä ja historiaa niin
Yhdysvalloissa kuin Lähi-idässä. Ahmedin mukaan huivin käytöllä tai käyttämättä
jättämisellä ei useinkaan ole ollut mitään tekemistä uskonnollisuuden kanssa.
Ahmed osoittaa, kuinka 1900-luvun alkupuolella moni nainen
esimerkiksi Egyptissä luopui huivista ennemminkin lännen imperialismin kuin
sekularisoitumisen vuoksi. Moni nainen koki, että läntinen käsitys islamin
alempiarvoisuudesta visualisoitui nimenomaan huivissa, ja jätti siksi huivin
pois.
1970-luvulla Egyptin presidentti Anwar Sadatin niin kutsuttu avoimuuspolitiikka tuki
Muslimiveljeskuntaa ja muita uskontoon vetoavia sosiaalisia liikkeitä, mikä
puolestaan toi huivit pikkuhiljaa takaisin Egyptin kaduille ja yliopistoihin.
Lisäksi huivia ja siihen liittyviä stereotypioita pidetään
yleensä selitystekijänä sille, että musliminaisten mahdollisuudet edetä
urallaan ovat rajalliset. Ahmed kumoaa käsityksen: Egyptissä naisten uralla
eteneminen on edelleen vaikeaa, olivatpa naiset pukeutuneet huiviin tai eivät.
Sen sijaan esimerkiksi Yhdysvalloissa musliminaiset ovat päässeet etenemään
korkeisiin virkoihin huivista tai huivittomuudesta riippumatta.
Kirjoittaja tutkii nykypäivän Egyptin sekularismia Euroopan yliopistoinstituutissa Firenzessä.
Teksti: Henrik Angerbrandt & Mats Utas
Teksti: Anna-Kaisa Hiltunen/UP