ELINKEINOPOLITIIKKA. Yhdysvaltain esimerkki osoittaa, että valtion vahva rooli on ollut tärkeää teknologiselle kehitykselle. Myös Suomen valtion tulee osallistua innovaatiotalouteen.
Yhdysvaltain taloushistoriaa on 1980-luvulta aina globaaliin
finanssikriisiin saakka kirjoitettu vähentyneen sääntelyn ja valtion pienenevän
roolin näkökulmasta. Asiaa tutkineen Kalifornian Davisin yliopiston sosiologian
professorin Fred Blockin mukaan
Yhdysvaltain liittovaltio on kuitenkin harjoittanut piilotettua
elinkeinopolitiikkaa.
Blockin mukaan Yhdysvaltojen elinkeinopolitiikan
kehityksessä on toisesta maailmansodasta lähtien tapahtunut kolme suurta
käännettä.
Toisen maailmansodan aikana ja sen jälkeen liittovaltion
tieteellis-teknologista osaamista alettiin tietoisesti vahvistaa, kun
suurvaltakilpailua käytiin myös teknologisella rintamalla. Resursseja valjas-tettiin
erityisesti sotilastekniikan kehittämiseen.
Toinen suuri käänne Yhdysvaltojen teknologiapolitiikassa tapahtui
vuonna 1958. Neuvostoliiton onnistuneen Sputnik-satelliittilennon šokeeraamana
Yhdysvallat perusti Advanced Research Projects Agencyn (Arpa), joka alkoi
rahoittaa »mahdottomia» teknologiahankkeita, jotka tuottaisivat konkreettisia
edistysaskelia vasta pitkän ajan kuluttua.
Arpalla oli toimintavapautensa turvin ratkaiseva merkitys
erityisesti tietotekniikan kehitykselle. Se rahoitti tietotekniikan laitoksia,
ja internet lähti kehittymään armeijan Arpanet-verkon pohjalta.
Kolmas käänne tapahtui 1980-luvulla. Ronald Reaganin hallinto katsoi, että kilpaillakseen Japanin ja
Saksan kanssa ja supistaakseen kauppataseen alijäämäänsä Yhdysvaltojen on
pyrittävä hajautettuun ja strategiseen elinkeinopolitiikkaan. 1980-luvulla liittovaltion
tutkimuslaitosten budjeteista pieni osa alettiin osoittaa kasvuyrityksille, jotka
kehittävät teknologisia innovaatioita eteenpäin.
Viime vuosina keskustelu Yhdysvaltain liittovaltion vaietusta elinkeinopoliittisesta roolista
on laajentunut. Sussexin yliopiston innovaatiotaloustieteen professori Mariana Mazzucato aiheutti myrskyn
osoittaessaan, että esimerkiksi Applen iPhonen hyödyntämien tekniikoiden, kuten
GPS-paikannuksen tai kosketusnäytön, syntymistä on edistetty valtavilla
julkisilla investoinneilla.
Mazzucato on kuvannut Yhdysvaltojen vaietun teknologia- ja
innovaatiopolitiikan mallia yrittäjähenkisen valtion käsitteellä. Hänen
mukaansa valtio on kantanut radikaalien innovaatioiden ja teknologioiden
edellyttämää vastuuta paljon laajemmin kuin yleisesti ymmärretään.
Tietotekniikan ohella Yhdysvaltain liittovaltio on
investoinut myös bio- ja nanoteknologiaan. Valtio on usein suorastaan puskenut
korkean teknologian kasvua eteenpäin ja luonut uusia markkinoita investoinneillaan.
Riskisijoittajat ja bisnesenkelit ovat astuneet peliin vasta 10–20 vuotta
julkisen alkupanostuksen jälkeen.
Yhdysvaltojen innovaatiomallia voidaan luonnehtia
»missio-orientoituneeksi», sillä julkiset instituutiot ovat ohjanneet tutkimus-
ja kehittämistoiminnan resursseja tiettyjen ongelmien ratkaise-miseksi.
1960-luvulla Yhdysvaltain avaruusohjelma vei ihmisen Kuun pinnalle asti, ja vuonna
1971 kansallinen terveysviranomainen kävi sotaan syöpää vastaan.
Uusiutuvan energian ja energiatehokkuuden kehittämistä
tukeva Arpa-E on puolestaan ollut yksi presidentti Barack Obaman hallinnon kärkihankkeita, ja se on nauttinut sekä
demokraattien että republikaanien kannatusta. Hanke on kuitenkin kohdannut
rahoitusongelmia. Yhdysvaltain puolustusministeriön tutkimuslaitos on
puolestaan viime vuosina vauhdittanut robotiikan kehitystä.
Länsimaissa valtion rooliksi elinkeinopolitiikassa määritellään usein edellytysten luominen
yksityiselle toimeliaisuudelle tai passiivinen reagoiminen markkinoiden
epäonnistumisiin. Pääkirjoituksissa ja elinkeinopoliittisissa raporteissa
taloushistoriallisten kokemusten katsotaan usein osoittavan, että valtiot eivät
voi valita voittajia eli tulevaisuuden menestyviä yrityksiä, kasvualoja tai
sektoreita.
On totta, että nykymaailmassa ei ole sijaa samankaltaiselle
elinkeinopolitiikalle tai valtion ja yrityssektorin yhteistyölle, jota
harjoitettiin toisen maailmansodan jälkeisinä vuosikymmeninä monissa maissa, myös
Suomessa. Yrittäjähenkisestä valtiosta käyty keskustelu kuitenkin osoittaa,
että valtioilla on ollut merkittävä rooli myös teknologiseen kehitykseen ja
innovaatioihin pohjaavassa taloudessa sekä uusien markkinoiden luomisessa.
Fred Blockin muotoilema teesi valtioiden vaietusta roolista
innovaatiotaloudessa näyttää pätevän myös Suomeen. Tekesin vuonna 2012 julkaiseman
selvityksen mukaan yli 60 prosentissa vuosina 1985–2007 tehdyistä suomalaisista
innovaatioista oli mukana Tekesin rahaa.
Viime vuosien julkisten tutkimus- ja kehittämismenojen
supistumisen trendi voidaan nähdä uhkana Suomen talouden tulevaisuudelle. Niin
Suomen kuin muidenkin valtioiden pitää uskaltaa asettaa itselleen suuria
tavoitteita, eikä jättää tulevaisuuden talouden rakentamista pelkästään
yksityisen sektorin tehtäväksi.
Teksti: Henrik Angerbrandt & Mats Utas
Teksti: Anna-Kaisa Hiltunen/UP