Yksi YK:n Syyrian-lähettiläs toisensa jälkeen on lannistunut mahdottoman tehtävän edessä.
Osa-aikaeläkkeelle Italiaan vetäytynyt Staffan de Mistura halusi miettiä vastaustaan, kun YK:n pääsihteeri Ban Ki-moon soitti hänelle
heinäkuussa 2014. Ban oli tarjonnut hänelle kenties maailman vaativinta työtehtävää.
YK:n erityislähettiläänä ja kansainvälisen yhteisön edustajana
hänen pitäisi saattaa neuvottelupöytään Syyrian sodan osapuolet: häikäilemätön hallitus,
hajanainen oppositio ja niitä tukevat naapurimaat ja suurvallat.
Vaarantaisiko hän 42 vuoden diplomaattiuran jälkeen maineensa
työllä, joka oli tuomittu epäonnistumaan?
Ruotsalais-italialainen de Mistura tunsi syyllisyyttä, kun
hän mietti kieltäytymistä. Kello kolmen aikaan aamuyöstä hän soitti takaisin
Banille ja otti tehtävän vastaan.
Syyrian sodan lopettaminen on kova tavoite. Ennen de Misturaa mahdotonta tehtävää yrittivät
maailmanpolitiikan legendat Kofi Annan ja Lakhdar Brahimi. Molemmat
erosivat vuorollaan turhautuneina.
Annan tunnetaan yhtenä YK:n kaikkien aikojen suosituimmista
pääsihteereistä. Helmikuussa 2012 Syyrian-lähettiläänä aloittanut Annan laati
kuusikohtaisen suunnitelman, jossa hahmoteltiin tie Syyrian rauhaan väliaikaishallinnon
avulla. Arabiliitto, Yhdysvallat, Venäjä, Kiina, Ranska ja Britannia
hyväksyivät ehdotuksen, joka tunnetaan Geneven julkilausumana.
Julkilausumasta puuttui kuitenkin maininta Syyrian
presidentin Bašar al-Assadin roolista
siirtymävaiheessa. Yhdysvallat tulkitsi suunnitelman vaativan Assadin eroa,
mutta Venäjä oli eri mieltä. Päätös rauhansuunnitelman täytäntöönpanosta kaatui
lopulta YK:n turvallisuusneuvostossa, ja Annan erosi.
Lähi-idässä vuosikymmeniä työskennellyt Brahimi puolestaan
keskitti voimansa yhtenäisyyden luomiseen YK:n turvallisuusneuvostossa, mutta
Venäjä ja Kiina jatkoivat päätöslauselmien torjumista veto-oikeudellaan. Brahimi
sai hädin tuskin koolle kansainvälisen Geneve II -rauhankonferenssin, jossa
neuvottelut kariutuivat alkuunsa.
De Misturalla oli siis isot saappaat täytettävänään. Tilanne
oli tukala myös siksi, että ääri-islamistisen Isis-järjestön raakuudet
varastivat alusta alkaen huomion rauhanvälitykseltä. Isisin kukistamisesta tuli
kaikkien prioriteetti. De Mistura muistutti, että se onnistuu vain lopettamalla
Syyrian sota.
»Ratkaisun löytymiseksi pyörää ei tarvitse keksiä uudestaan.
Pyörä on Geneven julkilausuma, ja sitä on nyt työnnettävä eteenpäin», hän sanoi
haastattelussa YK:n verkkosivuilla viime heinäkuussa.
Staffan de Misturaa
on kuvailtu kekseliääksi ja luovaksi diplomaatiksi. Hän pitää itseään »kroonisena
optimistina». Ruotsalais-italialainen otti edeltäjistään poiketen etäisyyttä YK:sta
ja etsi ratkaisua ruohonjuuritasolta, syyrialaisten keskuudesta.
Hän aloitti kaikkein vaikeimmasta päästä, raskaiden taisteluiden
kurittamasta Alepposta. De Mistura halusi Aleppoon tulitauon kaupunginosa
kerrallaan. Maan ikonisimman kaupungin rauhoittumisen piti avata tie humanitaariselle
avulle ja tuoda toivoa muillekin alueille.
Kun de Mistura lähestyi jokaista Vapaan Syyrian armeijan
ryhmittymää erikseen, kapinalliset epäilivät häntä jakolinjojen repimisestä
heidän riveihinsä. Hallituskin vihastui de Misturan ehdotuksesta, josta se
tiettävästi sai kuulla ensimmäisen kerran uutisista. Ministerit ihmettelivät,
miksi de Mistura heiltä kysymättä oli aloittamassa paikasta, jossa he olivat
voitolla.
De Misturan välit oppositioon tulehtuivat kuluvan vuoden helmikuussa, kun hän tiedotustilaisuudessa sanoi, että Assad on osa ratkaisua sodan lopettamiseksi. Myös Yhdysvallat moitti de Misturaa kommentista.
Ihmisoikeusjärjestö Human Rights Watch puolestaan syytti lähettilästä siviilien kärsimyksen laiminlyönnistä, kun tämä keskittyi »pysäyttämään aseistautuneita ihmisiä ampumasta toisiaan». Oppositioryhmittymä Syyrian kansallinen neuvosto puolestaan vaati de Misturaa keskittymään hallituksen ilmaiskujen lopettamiseen. Hän yrittikin, mutta tuloksetta.
»Välillä tunnen itseni lääkäriksi, joka yrittää pitää potilasta elossa, mutta pystyy ainoastaan vähentämään tämän tuskaa», de Mistura sanoi heinäkuussa Guardian-lehden haastattelussa.
Alkusyksystä de Mistura perusti neljä työryhmää, joiden
tavoitteena on saattaa asiantuntijat ja sodan syyrialaiset osapuolet yhteen päättämään
käytännön asioista: turvallisuudesta, sotilasasioista, politiikasta ja
julkisista palveluista.
Aloitteellaan de Mistura sai kuin saikin aikaan jotain poikkeuksellista.
Syyrian kansallinen neuvosto ja 75 aseistautunutta ryhmittymää vastustivat
hänen ehdotustaan lausunnossa, jota kuvaillaan heidän yhtenäisimmäksi kannanotokseen
koko sodan aikana.
Myös Annan ja Brahimi epäonnistuivat lopettamaan väkivaltaisuudet.
Heitäkin syytettiin Assadin kanssa veljeilystä vain siksi, että he edes
puhuivat hallitukselle. Kuitenkin arvostelu de Misturaa kohtaan on ollut
rankinta.
De Misturan
ponnistukset ovat korostaneet, kuinka tärkeää olisi ratkaista kysymys
Assadin asemasta sodan lopettamiseksi. Erityislähettilään optimismi on
koetuksella, mutta toivoa on vielä ripaus.
Ulkovaltojen mielipiteet Assadista näyttivät lientyvän lokakuun
lopulla, kun Yhdysvallat, Venäjä, Iran, Saudi-Arabia ja joukko muita maita
kokoontuivat Wienissä. Tällä kertaa Yhdysvallat ei aiempien Syyria-kokousten tapaan
estänyt Iranin osallistumista, mikä lienee suurin edistys de Misturan aikana.
Syyrian hallitusta ja oppositiota ei kutsuttu mukaan.
Kokouksen alla Yhdysvallat sanoi, ettei se enää vaadi Assadin
»välitöntä» eroa. Iran ja Venäjä eivät enää pidä Assadin vallassa pysymistä
välttämättömyytenä pitkällä aikavälillä, vaikka tukevatkin Assadia entistä
vahvemmin sodassa. Siirtymähallintoa, johon kuuluu sekä opposition että hallituksen
edustajia, pidetään mahdollisena.
Jos ulkovallat pääsevät Assadin roolista yhteisymmärrykseen,
suuremmaksi ongelmaksi saattaa muodostua hallituksen ja opposition jääräpäisyys,
joka tukahduttaa kaikki keskustelut. Sitten hallitus ja oppositio pitäisi vielä
saada sopimaan ja antamaan anteeksi viiden vuoden aikana tehtyjä sotarikoksia.
Staffan de Misturan harteilla on musertava taakka.
Kirjoittaja on sotaan
ja konflikteihin erikoistunut toimittaja.
Lähteet: Carnegie Endowment for International
Peace, Foreign Policy, Guardian, Reuters, Brookings, Global Public Policy Watch,
International Crisis Group, Al-Monitor
Johannes Lehtinen, Teemu Sinkkonen, Anna-Kaisa Hiltunen/UP
Anna-Kaisa Hiltunen/UP & Joonas Pörsti/UP