Kirjailija Viktor Jerofejevin mukaan Venäjän älymystö on menettänyt merkityksensä, kun maa sulkeutuu kuoreensa. Vladimir Putinin seuraajaksi hän povaa tšetšeenisoturia.
Venäjällä kasvavan tyytymättömyyden on villeimmissä
skenaarioissa povattu purkautuvan joko eliitin palatsikaappauksena tai kansan
katuvallankumouksena. Venäjän nykykirjallisuuden nomenklatuuraan kuuluva Viktor Jerofejev pitää kumpaakin
mahdollisena, muttei tohdi innostua.
»Vallankumous ei ole yksiviivainen asia. Ei Putinin hallinto ole Venäjän historian
huonoin, ja vallankumouksen seurauksena voisimme saada paljon pahemmatkin
vallanpitäjät», kirjailija sanoo.
Jerofejev saapui lokakuussa Pohjolan perukoille Helsingin
kirjamessuille suoraan Mustanmeren rannoilta Sotšin subtrooppisesta ilmanalasta,
missä järjestettiin arvovaltaisen Valdai-keskustelukerhon vuotuinen kokoontuminen.
»Olin tapaamassa Putinia», Jerofejev tokaisee lakonisesti.
Hän tosin täsmentää, ettei keskustellut presidentin kanssa »tällä kertaa»,
mutta aiemmin he ovat kuulemma olleet hyvissä puheväleissä.
Jerofejev on eräänlainen vapaa radikaali, joka kritisoi vallanpitäjiä
suorasukaisestikin, mutta jonka kommentteja vallanpitäjät pitävät sopivan harmittomina
– tai tarpeellisena kritiikkinä. Jerofejevin mukaan kysymys hänen asemastaan on
sitä paitsi epäolennainen, sillä kirjailijan ammatti ei ole poliittinen.
»En ole journalisti tai aktivisti, kirjailijan työ on paljon
yksinäisempää. Se on kuin arktisen alueen tutkimista. Jääkarhulla on tosin
Putinin kasvot.»
Entä keitä ne »Putinia pahemmat» vallanpitäjät sitten
voisivat olla?
»Ramzan Kadyrov on nouseva tähti, voimakas poliitikko, jollaisista venäläiset pitävät», Jerofejev
sanoo. Hänen mukaansa Kadyrov voisi nousta valtaan joko Putinin valitsemana suosikkina
tai vallan kamareissa käytävän hämyisemmän kulissipelin seurauksena.
Kadyrov on Tšetšenian äärimmäisen kovaotteinen sotilasjohtaja,
joka pitää Pohjois-Kaukasuksen tasavallan rauhallisena Moskovan mittavaa taloudellista
tukea vastaan. Hän on kävelevä paradoksi: Kremlin rahoittama separatisti, joka
on käytännössä hankkinut Tšetšenialle autonomian ja jonka tuhatpäinen yksityisarmeija
vannoo uskollisuudenvalansa Moskovan sijaan Groznyissa istuvalle omalle suuriruhtinaalleen.
Voisiko Venäjän johtoon todella nousta vuorilla kasvanut
kapinallinen, jota on syytetty julmista ihmisoikeusrikoksista ja jonka
lähipiiri on yhdistetty oppositiopoliitikko Boris Nemtsovin helmikuiseen murhaan? Miten etniset venäläiset suhtautuisivat
tšetšeeniin Kremlin vallankahvassa?
»Eihän Stalinkaan ollut venäläinen», Jerofejev kuittaa.
Mutta Stalin oli sentään ortodoksisen pappisseminaarin
kasvatti, kun taas Kadyrov on militantti muslimi. Kelpaisiko hän venäläisille?
»Ei kukaan kysy heiltä.»
Suhteet valtaan tulivat Jerofejeville verenperintönä. Hänen isänsä Vladimir Jerofejev oli neuvostodiplomaatti, joka toimi muun muassa
Stalinin tulkkina sekä Unescon johtotehtävissä Pariisissa.
Isän ura tuli käytännössä päätökseensä, kun poika alkoi
1970-luvun lopulla toimittaa neuvostosensuuria uhmannutta yhteiskuntakriittistä
samizdat-julkaisua Metropolia. Jerofejev
käsitteli asiaa Hyvä Stalin-teoksessaan, tosin fiktiivisiksi väittämiensä hahmojen avulla:
»Loppujen lopuksi tapoin
isäni. […] En tehnyt fyysistä, vaan poliittisen murhan – minun maani lakien mukaan
se oli todellinen kuolema.»
Jerofejevilla on ollut isänmurhasta lähtien monen silmissä viideskolonnalaisen
maine. Hän ottaa sen viileästi, jopa huomionosoituksena.
»Ei minulle ole väliä, pitävätkö ihmiset minua dissidenttinä
tai minä ikinä. Vietän paljon aikaa Pariisissa, en ole kovin venäläinen
venäläinen.»
Juuri tämä Jerofejevin kaltaisissa hahmoissa monia venäläisiä
ärsyttää raivostumiseen saakka: he poimivat häpeilemättä parhaat palat makeasta
elämästä sekä idästä että lännestä ja syyllistyvät perinteisille arvoille ilkkuessaan
jatkuvaan ikonoklasmiin.
Ulkomailla viihtyviä tai sinne pysyvästi asettuvia on Venäjän
älymystössä yhä enemmän. Onko käynnissä poliittisen diasporan uusi aalto?
»Nyt ei ole kyse laajamittaisesta poliittisesta
emigraatiosta. Tämä ei liity ensisijaisesti Putiniin, vaan ihmiset muuttavat
länteen pragmaattisista syistä, paremman elämän perässä. He ajattelevat, miksi
kestäisivät tätä sontaa Venäjällä, jos voivat järjestää elämänsä mukavammin.»
Parisenkymmentä miljoonaa ihmistä on Neuvostoliiton
romahtamisen jälkeen vetänyt venäläisestä elämänmuodosta omat johtopäätöksensä,
ja joukkoon mahtuu tietysti myös poliittisia emigrantteja. Jerofejev myöntää,
ettei ilmiö ole vähäpätöinen.
»Suoraan sanoen kyse on katastrofista. Ajattelen sitä,
millaisen maan nämä korkeasti koulutetut ihmiset voisivat luoda, jos he eivät
lähtisi. Fantasiakuva eurooppalaisesta Venäjästä haihtuu pois heidän mukanaan.»
Nykytilanne eroaa neuvostoajoista kahdella tapaa. Ensinnäkin
Putinin Venäjän rajat ovat auki ja kaikki ovat vapaita poistumaan. Lisäksi heillä
on mahdollisuus palata, sillä lähtiessä ei joudu luopumaan Venäjän passista.
»Mutta eivät he palaa, vaikka Putin astuisi syrjään. Tämä liittyy
siihen, millaista elämä Venäjällä on laajemmin», Jerofejev sanoo.
Hänen mukaansa hyvästä elämästä haaveilevilla on yleensä
kaksi vaihtoehtoa: ryhtyä gangsteriksi Venäjällä tai lähteä länteen.
Intelligentsijaa
kannustaa emigroitumaan erityisesti se, että älymystön asema kansakunnan sielunvoitelijana
ei ole entisensä. Suurinta osaa venäläisistä ei Jerofejevin mukaan kiinnosta lainkaan,
mitä älymystöllä on sanottavanaan.
»Intelligentsija on menettänyt merkityksensä. Tavallisten
ihmisten ja intellektuellien väliset kontaktit ovat kadonneet ja maa on suhteettoman
jakautunut. Jos älymystön tarkoitus on tuoda valoa kansalle, miten he voisivat
tehdä sen, kun he eivät tunne kansaa», hän kysyy.
Venäläiset ovat Jerofejevin mukaan saaneet sitä mitä tilasivat:
vahvan johtajan. Samalla heistä on tullut entistä alttiimpia vallanpitäjien
propagandalle.
»Propaganda aiheuttaa riippuvuutta, se alkaa olla ihmisille
yhtä tärkeää kuin juomavesi. Putin pystyy vääntelemään heidän näkemyksiään
miten haluaa. Venäläiset ovat nykyään hyvin antieurooppalaisia ja kannattavat
vallanpitäjien suurvaltapyrkimyksiä, jopa peräänkuuluttavat niitä.»
Propagandan voimistuminen on Jerofejevin mukaan hämärtänyt venäläisten käsitystä paitsi nykyhetkestä myös historiasta.
»Venäläisille historiaa ei ole edes olemassa. Se on vain satujen
ja kertomusten kokoelma, jonka avulla voidaan perustella Venäjän suuruutta.»
»Historia kelpaa Venäjällä lähinnä sen kertomiseen, että
kaikki mitä Venäjä tekee, on hyvää, ja kaikki mitä muut tekevät, on huonoa. Sen
syvempää ymmärrystä ei ole.»
Yksi tapaus, jossa historiaa on käytetty kansan huumaamiseen,
on Krimin miehitys. Niemimaa on kuvattu venäläisortodoksisuuden pyhäksi synnyinsijaksi,
missä Kiovan Venäjän hallitsija Vladimir
Suuri ja siten kaikki itäslaavit kastettiin kristinuskoon vuonna 988. Reilu
vuosituhat myöhemmin eli toissa keväänä tuo tapahtuma valjastettiin jälleen geopolitiikan
keppihevoseksi.
»Jos Krimistä käytäisiin oikeaa historiallista keskustelua,
jouduttaisiin suuriin ongelmiin. Ennen 1700-lukua ja Katariina Suuren aikaa Krimiä asuttivat arokansat ja tataarit. Ei
se ollut ollenkaan venäläistä aluetta», Jerofejev sanoo.
Hän kuitenkin muistuttaa, että historiallinen perustelu iski
otolliseen maaperään: suuri osa venäläisistä ajatteli jo ennalta, että Krim kuuluu
Venäjälle.
»Emme me ole koskaan pitäneet reiluna, että Hruštšov antoi Krimin Ukrainalle vuonna
1954. Se oli kuin lahja: päätöstä ei valmisteltu juuri lainkaan, eikä Krim
ollut koskaan aiemmin ollut ukrainalainen.»
Jerofejevin mielestä rajaa ei olisi nyt tarvinnut siirtää, mutta
hän muistuttaa valtaosan venäläisistä ajattelevan eri tavalla: monen mielestä
Krim oli oikeutettu hinta Ukrainan vapaudesta.
»Venäläisten mielestä Krimin liitos rikkoi ainoastaan kansainvälistä
oikeutta, muttei venäläistä oikeustajua.»
Hankala historia juurtuu Venäjällä paljon kipeämmillekin alueille kuin naapuruussuhteisiin.
Neuvostoliitto lakkasi olemasta kohtalaisen kivuttomasti, ilman suurta
verenvuodatusta tai syyllisiä etsineitä totuuskomissioita. Samalla menneisyyden
pesänselvitys jäi tekemättä.
»Monissa ihmisissä elää yhä voimakas käsitys, että esimerkiksi
vankileirit olivat tarpeellisia, koska emme olleet tarpeeksi hyviä ihmisiä.
Gulagin tarkoitus oli tämän käsityksen mukaan ihmisluonnon parantaminen», Jerofejev
sanoo.
»Kun kärsimys oli niin suurta, piti keksiä uskottava
selitys, jotta tuska ei olisi turhaa.»
Jerofejev on kirjoittanut, että oikeastaan Hitler auttoi Venäjää tahtomattaan antamalla
sille moraalisen koskemattomuuden: natsit kukistanut maa nousi kaiken kritiikin
yläpuolelle. Mitä tarvittaisiin, jotta Venäjä voisi kohdata kipeän
menneisyytensä kasvokkain, kuten Saksa tai Japani on joutunut tekemään, ja
saada samalla terveen itsetunnon?
»Ei sitä tule tapahtumaan. Neuvostoliitto voitti sodan,
joten menneisyyden kohtaamiselle ei ollut silloin tarvetta. Enää tarvetta ei tule,
vaan Venäjä on nyt ja jatkossa historian sankari.»
Kirjoittaja toimii
tutkimuskoordinaattorina Ulkopoliittisessa instituutissa.
Viktor Jerofejev
Syntynyt Moskovassa 1947.
Opiskeli kirjallisuutta Moskovan valtion yliopistossa ja Maailmankirjallisuuden
instituutissa.
Suomennettuja teoksia Moskovan kaunotar (1990, suom. 1991), Miehet (1997, suom. 2005), Hyvä
Stalin (2004, suom. 2007) sekä Venäläisen sielun ensyklopedia (1999, suom.
2009).
Vuonna 2012 julkaistu Ari Matikaisen dokumenttielokuva
Venäjän vapain mies käsitteli Jerofejevin elämää.
Asuu Moskovassa.
Toista kertaa
naimisissa, kaksi lasta aiemmista suhteista.
Johannes Lehtinen, Teemu Sinkkonen, Anna-Kaisa Hiltunen/UP
Anna-Kaisa Hiltunen/UP & Joonas Pörsti/UP