Länsimaiden käsite tuottaa eroja, jotka eivät perustu faktoihin, toteaa aiheesta kirjoittanut Karim Maïche.
Tampereen yliopiston jatko-opiskelija Karim Maïche toivoo, että ne, jotka puhuvat »lännestä»,
määrittelisivät, mitä käsitteellä tarkoittavat.
Maïche on tutkinut Välimeren alueen kulttuureita ja poliittista
historiaa. Ne saivat hänet kiinnostumaan lännen hämärästä ja pakenevasta
käsitteestä ja kirjoittamaan aiheesta kirjan.
Maïchen isä on algerialainen ja äiti suomalainen. Maïchen
kotimaa Suomi on osa »länttä», jonka kulttuuriperimän ajattelemme tulevan antiikin
Kreikasta ja Roomasta. Todellisuudessa Suomen muinaishistorialla ei ole
paljonkaan tekemistä antiikin kulttuurien kanssa. Algeriaa puolestaan ei pidetä
länsimaana, vaikka sen kulttuuri periytyy suoraan antiikin sivilisaatioista.
Miten länsimaiden käsite
on syntynyt?
Siitä ei ole olemassa yksimielisyyttä. Yhden näkökulman
mukaan 1800-luvulla syntynyt ihmiskunnan historiallinen tarina on
institutionalisoitunut osaksi eurooppalaista tutkimus- ja koulutusjärjestelmää.
Tarina alkaa Kreikasta ja jatkuu Rooman, renessanssin ja löytöretkien kautta
valistusaikaan.
Tässä tarinassa länsi on irrotettu historiallisesta
ympäristöstään. Kreikka oli vain yksi Välimerta ympäröivistä sivilisaatioista.
Sivistys kulkeutui Eurooppaan Egyptistä ja Lähi-idästä. Islamin tieteellinen
kehitys vaikutti eurooppalaisen renessanssin syntymiseen. Kreikan eristämisen
kulttuuriympäristöstään tuo esiin esimerkiksi islamin tutkija Jaakko Hämeen-Anttila kirjassaan Mare Nostrum.
Lännen käsite voi periytyä myös jaosta Länsi- ja Itä-Rooman
valtakuntiin, tai se voi juontua islamin imperialistisista ajoista. Marokon
arabiankielinen nimi al-Maġrib tarkoittaa
länttä.
Miten käsite
vaikuttaa siihen, kuinka katsomme maailmaa?
Käsite tekee meidät sokeiksi tietyille asioille. Olemme
kärkkäitä syyttämään »lännen» ulkopuolisia tahoja, kuten Venäjää tai Kiinaa,
kun ne tekevät väärin, mutta emme juuri katso peiliin.
Kun Venäjä pommittaa Syyriaa, pidämme tekoa vääränä, mutta
kun Yhdysvallat pommittaa vierasta valtiota, sitä ei kritisoida valtamediassa.
Kun Yhdysvallat alkoi pommittaa Isisiä, keskustelu suomalaisessa valtamediassa
keskittyi siihen, riittävätkö toimenpiteet Isisin pysäyttämiseksi vai pitäisikö
sotatoimia lisätä. Missä on keskustelu iskujen oikeutuksesta ja
siviiliuhreista? En ole myöskään nähnyt Suomessa uutisointia siitä, että
Yhdysvallat suoritti viime vuonna yli 670 sotilasoperaatiota Afrikassa.
Vaihtoehtoinen tarina on se, että »länsi» on kaiken pahan alku
ja juuri. Ei se niinkään ole. Meidän tulisi pystyä tarkastelemaan kriittisesti
omaa toimintaamme ja tapaamme hahmottaa maailmanmenoa.
Nyt ajatteluamme ohjaa peruskoulusta asti iskostettu tapa
jäsentää maailmaa lännen historiallisen tarinan kautta. Opetussuunnitelmalla
voitaisiin vaikuttaa historian ja maantiedon kirjojen antamaan maailmankuvaan.
Yliopistoissa maailmanpolitiikkaa tarkastellaan jo moninaisemmin. Monipuolinen
tarkastelu tarjoaa reaalipolitiikan välineitä tulevaisuuden haasteista selviämiseen.
Mitä merkitystä on
sillä, nähdäänkö Suomi länsimaana vai ei?
Minulle sillä ei ole merkitystä, mutta joidenkin mielestä se
voi pönkittää heidän asemaansa suhteessa muihin, sillä lännen käsitteeseen
liittyy valtaa. On toki myös niitä, jotka ovat ylpeitä suomalaisten omista juurista
ja kansanperinteestä, mutta niitä poliitikot eivät halua brändätä.
Esimerkiksi eurokriittiset perussuomalaiset perustelevat
lähes kaiken positiiviseksi mieltämänsä lännen käsitteen avulla. Puolueen
maahanmuuttopoliittisessa ohjelmassa kritisoidaan siirtolaisia, jotka eivät
halua omaksua »tärkeitä eurooppalaisia käsityksiä esimerkiksi tasa-arvosta tai
ilmaisunvapaudesta». Koko »maahanmuuttokriittisen» siiven pohja perustuu
klassiselle orientalismille ja eurokeskeiselle ajattelulle.
Näitä luen nyt
1. Hèla Yousfi: l’UGTT. Une passion tunisienne. Enquête sur les
syndicalistes en révolution 2011–2014. Tarina Tunisian suurimmasta
ay-liikkeestä, jolla on ollut suuri vaikutus vuoden 2011 vallankumouksessa ja
sen jälkeisessä politiikassa.
2. Jouni Tilli: Suomen pyhä sota. Papit jatkosodan julistajina. Teoksessa avataan luterilaisten sotilaspastorien retoriikkaa pyhästä sodasta
bolševismia vastaan, ristiretkestä Itä-Karjalaan.
3. Henri Onodera: Being a young activist in the late Mubarak
era. An ethnography of political engagement in Egypt. Väitöskirja
Egyptin nuorista aktivisteista ennen vuoden 2011 vallankumousta.
Johannes Lehtinen, Teemu Sinkkonen, Anna-Kaisa Hiltunen/UP
Anna-Kaisa Hiltunen/UP & Joonas Pörsti/UP