Isisin jihadistit ja Saudi-Arabian valtio vaalivat yhteistä perintöä, mutta ovat myös toistensa vihollisia.
Saudi-Arabian kuningaskunta ja Islamilainen valtio Isis ovat syntyneet samasta kulttuuriperinnöstä, sunni-islamin wahhabilaisesta versiosta. Saudi-Arabian ensimmäinen valtio (1744–1818) edusti alkuperäistä wahhabismia ja on innoittanut Isistä.
Isisin syntyä on selitetty monin tavoin. Järjestöä pidetään al-Qaidan perillisenä. Se on syntynyt niiden Irakin tiedustelu-upseerien työn tuloksena, jotka jäivät Saddam Husseinin kukistuttua ilman valtaa ja leipää mutta kohtasivat vankilassa Isisin nykyisen johtajan Abu Bakr al-Baghdadin.
Nykyisen Saudi-Arabian poliittinen rakenne puolestaan periytyy valtion syntyhistorian kaksijakoisuudesta. Wahhabismin idean loi uskonnollinen oppinut Mohammad ibn Abd al-Wahhab, joka liittoutui vuonna 1744 kyläpäällikkö Mohammad al-Saudin kanssa. Miehet aloittivat yhdessä pyhän sodan Arabian niemimaan valloittamiseksi.
Wahhabiarmeija hyökkäsi vuonna 1802 Irakin Šiiojen pyhään kaupunkiin Karbalaan, tuhosi kuuluisan moskeijan ja surmasi noin 2 000 ihmistä. Hyökkäysretken johtaja, Mohammad al-Saudin pojanpoika kirjoitti Ottomaanien imperiumin Irakin kuvernöörille Koraania lainaten:
»Te kerrotte meidän miehittäneen Karbalan, teurastaneen sen ihmiset ja ottaneen haltuun heidän omaisuutensa, mutta me kiitämme tästä Jumalaa. Emme pyydä anteeksi vaan sanomme: ’Samanlaiset katastrofit odottavat vääräuskoisia.’» (Koraani 47:10.)
Myöhemmin saudivaltio kuitenkin menetti alkuperäisen luonteensa, kun jo valtionpäämiehenä itseään pitänyt tuleva kuningas Ibn Saud ryhtyi 1920-luvun lopulla sotaan omia beduiinitaistelijoitaan, ikhwaneja vastaan.
Beduiinitaistelijat olivat perinteisen wahhabismin kannattajia. Heidän mielestään Ibn Saud oli petturi, koska hän ei halunnut enää vallata uusia alueita, kurittaa šiiamuslimeja Ulkopolitiikka 2/2016 | 43
Persianlahden rannikolla eikä oikaista väärälle tielle eksyneitä sunneja. Lopulta Ibn Saud murskasi ikhwanit brittien tuella.
Historiallisesti Saudi-Arabian kuninkaallisella perheellä on politiikan monopoli, kun taas uskonnollisella johdolla on uskonnon monopoli. Käytännössä uskonnolliset johtajat laillistavat kuningashuoneen vallan wahhabismin perinnön avulla. Saudi-Arabialla ei ole perustuslakia, parlamenttia eikä edes kirjoitettuja lakeja.
Tammikuussa 2015 valtaan noussut nykyinen kuningas Salman bin Abdulaziz al-Saud on kuvaillut Saudi-Arabiaa puhtaimpana islamilaisen valtiona. Kuningas sanoi vuonna 2011 pitämässään puheessa, että Saudi-Arabian valtio on muokattu 1700-luvulla alkunsa saaneen ensimmäisen Saudi-Arabian valtion mallin mukaan.
Yhteisestä kulttuuriperinnöstä huolimatta Saudi-Arabian kuningaskunta ja Isis ovat vihollisia. Marraskuussa 2014 Isis ilmoitti, että Saudi-Arabia on yksi sen lääneistä, jonka se haluaa saada haltuunsa. Isisin johtaja Abu Bakr al-Baghdadi antoi saudeille tehtäväksi luoda Saudi-Arabiaan oikeaoppinen islamilainen valtio.
Isis on tehnyt lukuisia hyökkäyksiä šiiamoskeijoihin Saudi-Arabian Itäisessä maakunnassa, jossa asuu enemmistö maan šiiaväestöstä, mutta myös etelässä, jossa asuu šiioihin kuuluvia ismailiitteja.
Isis perustelee šiia-vihaansa Saudi-Arabian uskonnollisten johtajien kannanotoilla. Esimerkiksi kovan linjan uskonoppinut Abdullah ibn Jibreenon kuvannut šiioja epäjumalien palvelijoiksi ja jumalan kieltäjiksi, jotka ansaitsevat siksi kuoleman. Lisäksi Isis ja Saudi-Arabian uskonnollinen johto sekä osa poliittisestakin johdosta katsovat, että šiiat edustavata Irania, joka on nousemassa alueelliseksi mahdiksi Lähi-idässä. Iranin valmentamat vapaaehtoisjoukot taistelevat Irakissa ja Syyriassa Isisiä vastaan.
2000-luvun alussa terroristijärjestö al-Qaidan pääideologit olivat saudeja. Myös nykyisin monet jihadismia tukevat islaminoppineet ovat Saudi-Arabian oppilaitosten ja yliopistojen kouluttamia miehiä, joilla on saattanut olla julkinen virka islamin opetukseen erikoistuneissa yliopistoissa. He ovat antaneet jihadistiselle liikkeelle opillisen perustelun.
Isis kuitenkin jatkanee toimintaansa Saudi-Arabiassa, katsoo esimerkiksi tutkija Cole
Bunzel, joka analysoi Isisin ja Saudi-Arabian kuningaskunnan välistä taistelua. Islamin ja wahhabismin synnyttänyt maa on Isisille ideologisesti tärkeä kohde.
Toisaalta saudiväestö näyttäisi olevan kääntymässä äärinäkemyksiä vastaan. Äärinäkemysten edustajia on annettu ilmi, ja omien poikiensa aikeista huolestuneet vanhemmat saattavat kertoa poliisille epäilyistään. Al-Qaidan terrorismin vuosina näin tapahtui harvemmin, sillä suuri osa saudeista hyväksyi terroristien iskut.
Saudi-Arabian edellinenkuningas Abdullah torui vuonna 2014 maansa uskonnollista johtoa, kun se vaikeni vakavan jihadismin uhan edessä. Sen jälkeen keskustelu maan virallisen islamintulkinnan luonteesta on laajentunut.
Esimerkiksi saudiarabialainen perimätiedon professori Hatim al-Awni Mekan Umm al-Quran yliopistosta katsoo, että Saudi-Arabian uskonnollinen johto erottuu Isisistä vain siinä, että se on poliittisesti lojaali kuningashuoneelle. Professorin mukaan uskonnollisen johdon ajattelu on kuitenkin samanlaista kuin Isisin.
Islaminoppinut Al-Awni ja maan liberaalit eivät kuitenkaan halua haudata wahhabismia, vaan uudistaa sitä. Syynä lienee se, että wahhabismista luopuminen olisi äärimmäisen vaikeaa.
Maan uskonnolliset johtajat ovat torjuneet uudistusmieliset ajatukset eivätkä aio vastustaa Isisin etenemistä wahhabismia uudistamalla. Uutta on kuitenkin se, että Saudi-Arabiassa on nyt hyväksyttävää arvostella uskonnollista johtoa julkisesti: esimerkiksi Al-Awni ei ole menettänyt professorin virkaansa.
Pitkällä aikavälillä Saudi-Arabialla on kuitenkin syytä huoleen, koska sen vankiloissa istuu tuhansia Raqqan kalifille uskollisuutta vannovia jihadisteja. Nykyinen poliittinen johto tyytyy teloittamaan jihadisteja ja yrittää pelastaa Saudi-Arabian talouden vararikolta, mutta ei kehota saudeja arvioimaan uudelleen omaa uskonnollista perintöään.
Monien kriittisesti omaa maataan arvioivien saudien mielestä Saudi-Arabiaa uhkaa väkivaltainen kaaos, koska kansalta puuttuvat mahdollisuudet osallistua maan hallintaan. Jos historiallinen side kuningashuoneen ja uskonnollisen johdon välillä löyhtyy, jihadistit voivat vahvistaa asemaansa wahhabilaisen liikkeen perinnön suojelijana.
Juuri siksi al-Awnin tapaiset islaminoppineet toisinajattelijat haluavat kehittää vähemmän aggressiivista wahhabismia. Tämä näyttää olevan ainoa mahdollinen uudistus, mutta se etenee hitaasti.
Wahhabismin synnystä Isisiim
1744 Mohammad ibn Abd al-Wahhab ja Mohammad al-Saud sopivat yhteisen jihadin aloittamisesta puhdistaakseen Arabian niemimaan vääräoppisuudesta.
1744–1818 Ensimmäinen saudivaltio.
1791 Wahhabilainen beduiiniarmeija ottaa haltuunsa nykyisen Saudi-Arabian Itäisen maakunnan ja surmaa 1 500 šiiamuslimia.
1802 Wahhabiarmeija hyökkää Irakin Karbalaan ja surmaa noin 2 000 šiiamuslimia.
1818 Ottomaanien imperiumin lähettämä Egyptin armeija tuhoaa ensimmäisen saudivaltion.
1824–1891 Toinen saudivaltio
1902 Kolmas ja nykyinen saudivaltio syntyy.
1988 Terrorijärjestö al-Qaida syntyy.
1990-luvun loppu: Abu Bakr al-Baghdadi tiettävästi osallistuu al-Qaidan valmennukseen Afganistanissa.
2000-luvun alku: Al-Baghdadi osallistuu jihadistien taisteluun Irakin Fallujassa.
2003–2006 Al-Qaida tekee iskuja Saudi-Arabiassa.
2004 Al-Baghdadi istuu Yhdysvaltain Irakissa olevien joukkojen vankilassa Camp Buccassa.
Leena Malkki & Juhana Aunesluoma
Toivo Martikainen & Katri Pynnöniemi