Japanin pääministeri Junichiro Koizumi voi syyskuun lopussa jättää paikkansa seuraajalleen tyytyväisin mielin: kotimainen kysyntä ja vahva vienti ovat lihottaneet valtion kassaa. Myös kansainvälisesti maa etsii näkyvämpää roolia. Arvomullistusta läpikäyvä Japani aloittaa uutta maailmanvalloitusta innovaatioiden voimalla.
Vielä kolmisen vuotta sitten kansainvälinen yhteisö arvioi Japanin kehitystä skeptisesti. Japanilaisen yhteiskunnan yleinen ilmapiiri näytti muulle maailmalle aina vain pysähtyneemmältä. Ulkopolitiikka oli reagoivaa ja passiivista. Japanissa muhi demografinen kriisi. Syntyvyys oli romahtanut ja maan väestö vanheni ennätystahtia.
Vuosia jatkunut deflaatio ei hellittänyt ja talouselämän dynamiikka oli kadoksissa. Japani ei ollut maailmalla kiinnostava maa ja horisontissa näytti odottavan vääjäämätön elintason ja elämänlaadun lasku.
Mutta toisin kävi. Vuonna 2006 stagnaatiosta ei ole enää tietoakaan. ”Menetetty vuosikymmen” on jätetty taakse. Japani on tänään yllättävä ja dynaaminen, mutta myös ristiriitainen valtio.
Japani hakee myös uutta roolia niin sisäpoliittisesti kuin kansainvälisestikin. Edessä on perustuslain merkittävä uudistaminen, jonka myötä Japani aikoo muuttua ”normaaliksi” ja politiikastaan suvereenisti päättäväksi valtioksi.
Japanin tulevaisuuden haasteet liittyvät kahteen pääkysymykseen: miten turvata raaka-aineiden, öljyn ja energian saatavuus omille kotimarkkinoille ja miten kehittää innovaatioita ja mangaa maailmanmarkkinoille. Sofistikoituneet netti- ja mobiilipohjaiset palvelut ovat jo osa japanilaisten arkea. Haasteena on tehdä tästä yhä intensiivisemmäksi muuttuvasta kulutuskulttuurista kansantalouden moottori.
Yksityinen kulutus lihottaa taloutta
Japanin talous alkoi toipua vauhdilla jo vuonna 2002. Japanin keskuspankki määritteli kesällä 2006 Japanin talouden tilan ”vähittäiseksi noususuhdanteeksi” ja nosti lyhyen ohjauskoron 0,25 prosenttiin. Deflaation aika oli ohitse.
Nyt sushin ja maan hinnat nousevat Tokiossa. Työttömyyden uskotaan laskevan lähikuukausina alle neljään prosenttiin.
Japanin nykyistä talouskehitystä selittää se, että yksityinen kulutus ja kysyntä kasvavat voimakkaasti. Myös yritykset ovat tehneet hanakasti uusia investointeja. Erityisesti ulkomaankauppaan keskittyneet teollisuus- ja elektroniikkayritykset ovat sijoittaneet mittaviin laiteinvestointeihin.
Esimerkiksi nopeasti kasvava ja kolmatta vuotta hyvää tulosta tekevä japanilainen autonvalmistaja Toyota siirtyi kesällä Yhdysvaltain automarkkinoiden kakkoseksi ohittaen ensimmäistä kertaa kakkostilaa pitäneen Fordin.
Maailmassa on myyty jo lähes 700000 sarjavalmistettua Toyotan hybridiautoa, jonka teknologian kehittämisessä Toyota on autonvalmistajista pisimmällä. Yhtiö on aloittanut hybridiautojen valmistuksen myös Kiinassa.
Japanin nykyistä kasvua vauhdittavat sekä kotimaan kysyntä että uusimpien elektroniikkatuotteiden maailmanlaajuiset markkinat. Etenkin litteiden plasmatelevisioiden ja digikameroiden markkinat kasvavat nopeasti. Japani omistaa keskeisiä litteiden televisioiden valmistukseen liittyviä patentteja ja on itse myös maailman suurin litteiden näyttöjen valmistaja.
Kohta neljättä vuotta jatkunut talouden vahvistuminen sekä lähes kolmen prosentin talouden vuosittainen kasvu muodostavat maan taloushistoriassa sen toiseksi pisimmän yhtäjaksoisen kasvukauden.
Innovaatioiden talous
Vahvan ja uudistuneen japanilaisen yhteiskunnan ehkä kirkkain sanansaattaja on ollut syyskuun lopussa pääministerin ja pääpuolue LDP:n puheenjohtajan paikan jättävä Junichiro Koizumi. Jo pelkästään hänen elegantisti kammattu harmaa leijonanharjatukkansa ja hänen halunsa vierailla yhdessä presidentti Bushin kanssa idolinsa Elviksen Graceland-tilalla kesäkuussa ovat keränneet runsaasti huomiota.
Astuttuaan pääministerin toimistoon vuonna 200Koizumi tuskin tiesi, että hänen viisivuotinen pääministerikautensa muodostuisi yhdeksi Japani modernin historian pisimmistä ja vaikutuksiltaan tärkeimmistä vallankäytön ajanjaksoista. Ennen Koizumin aikaa pääministerinä oli toiminut kymmenen eri henkilöä yhteensä 12 vuoden aikana.
Kun Koizumi astui valtaan, alkoi hän nopeasti dominoida Japanin sisä- ja ulkopolitiikkaa sekä talousreformeja. Tuore pääministeri nosti heti kautensa alussa esiin Japanin tulevaisuuden kannalta tärkeitä kysymyksiä: kuinka paljon ja miten pitkälle Japani on valmis avaamaan talouttaan sekä purkamaan päätöksentekojärjestelmäänsä? Entä missä määrin Japanin valtion omistuksessa sekä hallinnassa olevia omistuksia ja pääomia tulisi vapauttaa, yksityistää tai myydä?
Tulevaisuuden kannalta ehkä tärkeimmäksi tavoitteeksi Koizumi asetti Japanin innovaatiorakenteiden trimmaamisen siihen kuntoon, että maan talouden dynaamisuus lisääntyisi ja Japani kykenisi vastaamaan globalisaation ja kansainvälisen markkinakilpailun haasteisiin. Koizumi halusi Japanin talouden olevan innovaatioiden taloutta.
Japanissa on oivallettu, että korkean teknologian kehittäminen, sen käyttö ja läsnäolo yhteiskunnassa ovat tulevaisuuden kriittisiä menestystekijöitä. Tietoyhteiskunnan teknologisiin rakenteisiin investoimisen, uusien kulttuuristen taitojen ja teknologisen lukutaidon kouluttamisen sekä rohkean yritystoiminnan uskotaan tuottavan pitkällä aikavälillä parhaita vaikutuksia Japanin kansalliseen talouteen.
Muutoksen ytimessä on ollut Koizumin hallituksen vuonna 2001 tekemä linjaus, jonka mukaan investoinnit korkeatasoiseen tutkimukseen ja uuden teknologian kehittämiseen sekä innovaatioiden syntyä kannustavien rakenteellisten muutosten läpivieminen ovat välttämättömiä edellytyksiä pitkän tähtäimen kilpailukyvyn ja talouskasvun säilyttämiselle.
Japani uudistikin vuosituhanteen vaihteessa radikaalisti innovaatioympäristöään. Vuonna 2004 valtion aiemmin tilivirastoina hallinnoimista yliopistoista tehtiin hallinnollisesti itsenäisiä toimijoita. Elinikäisistä yliopistoviroista on siirrytty joustaviin työsuhteisiin. Esimerkiksi tutkijoiden työsuhteet ovat nykyään määräaikaisia ja niiden jatkamista harkitaan aina työn tulosten mukaan.
Japanissa symbolitason kuluttaminen saattaa olla jopa tärkeämpää kuin konkreettisten tavaroiden kuluttaminen
Tutkimusrahoitusta hankkeisiin on haettava yhä useammin kilpailuttamisen kautta ja rahoituksen saamisen kriteereinä ovat tutkimuksen laatu ja vaikuttavuus. Hallitus myös paimentaa yliopistoja yhä enemmän yhteistyöhön yritysten kanssa.
Japani on myös keskittämässä osaamistaan huippuyksiköihin. Maassa toimii tällä hetkellä useita satoja eritasoisia yliopistoja, mutta osaaminen ja rahoitus halutaan keskittää noin 30 huippuyliopistoon.
Kun Yhdysvalloissa innovaatiot ja niiden kaupalliset läpimurrot syntyvät usein yhden uuden teknologian ympärillä tehtyyn tuotekehitykseen ja markkinointiin, niin japanilaisten teknologiainnovaatiot syntyvät yhä useammin yhdistelemällä ja syventämällä eri teknologioiden ominaisuuksia toisiinsa.
Uuden strategian mukaisten innovaatioympäristöjen odotetaan synnyttävän tietoa ja osaamista, joka johtaa tulevaisuudessa uusien teollisuusalojen, tuotteiden ja palvelujen kehittymiseen.
Tieteen ja teknologioiden uudet innovaatioympäristöt linkittyvät Japanissa osaksi laajempaa muiden yhteiskunnan sektoreiden kehitystä, kuten sosiaalisen ja ekologisen sektorin. Uusia innovaatioita maan uskotaan etsivän bioteknologioista, joita kehittävät tällä hetkellä elintarvike- ja kemianteollisuus sekä elektroniikka- ja laiteteollisuus yhdessä lääketeollisuuden kanssa.
Miksi juuri Japani onnistuisi innovoimaan ja parantamaan kilpailukykyään? Sen voima on peräisin syvästä estetiikan ja muodon tajusta sekä laatu- ja designosaamisesta, joka on osattu ajaa sisään teolliseen tuotantoon. Japanilaiset yritykset aikovat pärjätä digitaalisella maailmankartalla kääntämällä vahvaa teknologista osaamistaan ja markkinavahvuuksia ylläpitäviä menestystekijöitä osaksi uusien kulttuuristen osaamispotentiaalien kasvua.
Japanilaiset toivovat tänään yhteiskuntansa muuttuvan humaanimmaksi: työn ja sen tekemisen pitäisi olla vähemmän kuristavaa.
Mitä se sitten tarkoittaa käytännössä? Japanin globaalit menestystarinat ovat esimerkiksi teknologisesti suvereeneja, kauniita ja käyttöominaisuuksiltaan selkeän intuitiivisia laitteita tai esineitä, joissa yhdistyvät visuaalisesti rikas tapa kommunikoida, viihtyminen, tiedonsaanti sekä hedonismi.
Design, mielikuvat sekä helppo käytettävyys ovat leimallista niin kulmakaupan pankkiautomaatille kuin pehmoleluille ja luottokorteillekin. Japanissa symbolitason kuluttaminen saattaa olla jopa tärkeämpää kuin konkreettisten tavaroiden kuluttaminen.
Nousevaa nationalismia
Keskusteluissani Wasedan yliopiston kollegojen kanssa nousee toistuvasti esiin ajatus japanilaisen nationalismin ja vanhoillisten arvojen vahvistumisesta yhteiskunnassa. Siinä ei kuitenkaan ole kyse uyokusta eli vanhan keisallisen Japanin paluuta vaativasta äärioikeistolaisesta liikkeestä, jonka kannattajilla on tapana ajella viikonloppuisin mustiksi maalatuilla militaarisen näköisillä ajoneuvoilla ympäri Tokiota huutaen kovaäänisistä poliittista propagandaa.
Nationalismin nousua heijastaa esimerkiksi Tokiossa viime vuonna ilmestynyt pieni kirja nimeltä Kokka no Hinkaku, jonka voisi suomentaa Valtion kunniaksi. Sen on kirjoittanut japanilainen matematiikan professori Masahiko Fujiwara, joka on työskennellyt vuosia Yhdysvalloissa Coloradon yliopistossa sekä Cambridgessa Englannissa. Kokka no Hinkakusta on tullut todellinen menestys. Kirjaa on myyty yli kaksi miljoonaa kappaletta ja se on tällä hetkellä Japanin toiseksi myydyin kirja.
Kirjassaan Fujiwara kritisoi voimakkaasti Yhdysvaltoja ja sen edustamaa maailman dominanssia.
Fujiwaran mukaan USA:n talouspoliittinen vaikutusvalta ja kulttuurinen valta johtavat Japanissa voittajien yhteiskuntaan, jossa ”yhteiskunta jakautuu kahtia – pieneen ja rikkaaseen voittajien vähemmistöön sekä häviäjien enemmistöön”.
Tekstillään Fujiwara kiinnittyy poliittisesti toisaalta Etelä-Koreassa vahvistuvaan Amerikan- ja globalisaation vastaiseen liikkeeseen, mutta liittoutuu samalla perinteisen japanilaisen samurai-henkisyyden kanssa.
Fujiwara puhuu – ehkä hiemansamalla aaltopituudella kuin keisarinvallan kunnioitusta vuonna 1960-luvulla vaatinut kirjailija Yukio Mishima – Bushidon, konfutsealaisen sotilastutkija Soko Yamagan vuonna 656 sotureille laatiman moraali- ja filosofiaohjeiston äänellä.
Fujiwara toivoo, kuten Mishimakin, ettei Japani enää avautuisi muulle maailmalle tai laajentaisi kulttuuripiiriään globaalisti, vaan pikemminkin vahvistaisi omaa erityisyyttään sekä kykyään ammentaa kansallista voimaa Japanin luonnon, hengen sekä yhteisöllisyyden traditioista. Japanissa käydäänkin nyt poliittisesti polarisoitunutta keskustelua kansallisen tien, talouskehityksen ja valtion ulkopolitiikan rooleista.
Keskustelu on jakaantunut toisaalta kovan kansallisen kilpailukyvyn ja ensisijaisesti taloudellista hyötyä tavoittelevan Japanin kannattajiin sekä toisaalta poliittisiin ryhmiin, jotka haluavat vahvistaa ja aktivoida Japanin ulkopoliittista roolia G7-maiden, YK:n ja muiden kehittyneiden valtioiden rinnalla.
Ensisijaisesti taloudellista hyötyä hakevat kansallismieliset näkevät Japanin ulkopolitiikan roolin alisteisena talouden kasvulle ja teollisuuden kehitykselle. Japanin kulttuurisen tradition ja kansallisen hengen tulisi palvella ensisijaisesti vain talouskasvua, eikä Japanin pidä etsiä poliittista tai muuten vastuullista kansainvälistä ääntä itselleen.
Poliittisen ajattelun toisella laidalla puhuvat kansainvälistyvän ja ulkopoliittisesti aktiivisen Japanin kannattajat. He haluavat uudistaa Japania siten, että se ponnistaisi ylös toisen maailmansodan jälkeisestä psykohistoriallisesta keskeneräisyydestään. Japanin on myös kasvettava irti USA:sta suvereeniksi, itsenäisesti turvallisuudestaan ja ulkopolitiikastaan päättäväksi valtioksi.
Japanissa muutokset tapahtuvat hyvin usein myös symbolien tasolla. Yksi uuden ja vanhan yhteiskunnan suhdetta mittaavia symboleita on keisariperheen asema. Koska nykyisellä kruunuprinssi Naruhitolla ja kruununprinsessa Masakolla on nelivuotias tytär Aiko, on Japanissa vallinnut kolme vuotta raivoisa paine saada keisariperheeseen poikalapsi, jollaista ei keisariperheeseen ole syntynyt neljäänkymmeneen vuoteen.
Tämä tilanteen vuoksi Japanissa käynnistettiin vuonna 2005 perustuslain muutosprosessi, joka mahdollistaisi naisen nousun krysanteemi-valtaistuimelle. Nuori japanilainen sukupolvi haluaisi hovin uudistuvan osoituksena koko yhteiskunnan muuttumisesta. Mielipidetutkimuksissa liki yhdeksän kymmenestä japanilaisesta kannattaa naispuolisen hallitsijan nousua.
Syyskuun alussa kruunuprinssin veljen perheeseen syntyikin yllättäen poikavauva. Nyt prinsessa Kikon ja prinssi Akishinon poika on kruununperimysjärjestyksessä kolmantena kruununprinssi Naruhiton ja isänsä keisari Akihiton jälkeen. Pojan syntymä jäädytti kiivaan keskustelun kruununperimyslain muuttamisesta toistaiseksi.
Arvot murroksessa
Japanissa nyt meneillään oleva murros on ensisijaisesti sosiaalinen, historiallinen ja psykologinen. Uutta ilmapiiriä kuvaa hyvin se, että viime kesänä kahdessa tokiolaisessa elokuvateatterissa alettiin näyttää viime vuoden Berliinin elokuvafestivaalilla huomiota herättäneen venäläisen ohjaajan Alexander Sokurovin keisari Hirohiton toisen maailmansodan aikaista roolia hahmottavaa dokumenttidraama Solntse (Aurinko). Elokuva käsittelee keisari Hirohiton moraalista vastuullisuutta ja poliittista roolia sodanaikaisten Japanin armeijan tekemien julmuuksien suhteen. Aihehan on Japanissa ollut aiemmin liki täydellinen tabu.
Uudesta ilmapiiristä kertoo myös se, että nyky-Japanissa yhä useammat nuoret naiset ja miehet eivät enää sitoudu parisuhteeseen tai perheeseen, vaan alkavat elää itselleen. Tämä näkyy erityisesti lasten alhaisessa syntyvyydessä. Mutta myös itsemurhaluvuissa, jotka ovat kaksinkertaistuneet kymmenessä vuodessa.
Japanissa syntyvyysluku on maailman alhaisimpia, vain 1,25 lasta naista kohden. Jotta väestökehitys pysyisi tasapainossa, olisi syntyvyyden oltava vähintään 2,1 lasta naista kohden. Yhtenä syynä syntyvyyden alhaisuuteen pidetäänkin sitä, että japanilaiset naiset ovat avoimesti tyytymättömiä asemaansa yhteiskunnassa ja miehiin, joita he pitävät tunne-elämältään köyhinä ja kykenemättöminä tasaveroiseen parisuhteeseen. Siksi erityisesti nuoret naiset haluavat nyt elämänmuutosta, suurempaa yksilöllisyyttä ja henkilökohtaisesti tyydyttävämpää elämää. Monille se tarkoittaa vapautta ilman perhettä ja ilman miestä.
Japanin hallitus on jo useasti varoittanut nykyisten demografisten tekijöiden luovan uusia paineita julkistalouden kestävyydelle ja talouden kasvun mahdollisuuksille selvitä etenkin tulevien vuosien nopeasti vanhenevan väestön sosiaali- ja hoitokuluista.
Sosiaalisesti Japanissa voi jo havaita, miten toisen maailmansodan ja Japanin kärsimän tappion jälkeen käynnistynyt jatkuvan kasvun ja kilpailukyvyn aiheuttama moraalinen työnteon pakkomielle on katoamassa. Modernit japanilaiset eivät tunnu kaipaavan paluuta takaisin 1980- ja 90-lukujen korporatiivisen vallankäytön ja suljetun Japanin aikakauteen. He eivät enää olla halua vain taloudelliseen kasvuun tähtäävän yhteiskunnan suorittajia. Suurin osa japanilaisista ajatteleekin, että 1980-luvun kaltaiset, rahan mahtiin perustuvat suuruuden päivät ovat ohi. Kasvua ei haluta enää pelkästään kasvun vuoksi.
Japanilaiset toivovat tänään yhteiskuntansa muuttuvan humaanimmaksi: työn ja sen tekemisen pitäisi olla vähemmän kuristavaa. Ihmisiä kiinnostavat yhä enemmän oma tulevaisuus sekä yksilöllisemmät, itse löydetyn elämän kehityspolut. Siksi saarivaltiossa on menossa sosiaalisten arvojen murros, jossa ryhmäkeskeisyydestä kuljetaan kohti erilaisia elämäntyylejä ja suurempaa yksilöllisyyttä. Vanhat perheyhteisöt haperoituvat ja sukulaiset ottavat etäisyyttä toisiinsa.
Abe lisää ulkopolitiikkaan tiukkuutta
Koizumin aika päättyy syyskuun lopussa, kun johtava Liberaalidemokraattinen puolue valitsee uuden puheenjohtajan itselleen. Japanissa pääpuoleen johtaja on käytännössä samalla uusi pääministeri. Seuraajaksi valittaneen nykyinen hallituksen valtiosihteeri ja Koizumin pitkäaikainen oikea käsi Shinzo Abe, joka ilmoitti ehdokkuudestaan syyskuun alussa.
Japanin voima on peräisin syvästä estetiikan ja muodon tajusta sekä laatu- ja designosaamisesta, joka on osattu ajaa sisään teolliseen tuotantoon.
Japanilaiseksi huippupoliitikoksi nuori 51-vuotias Shinzo Abe on kasvanut suoraan poliittisen eliitin huipulle seuraten isiensä jalanjälkiä. Aben isä Shintaro Abe toimi ulkoministerinä Yasuhiro Nakasonen hallituksessa 1980-luvulla. Isoisä Nobusuke Kishi sekä tämän veli Eisaku Sato olivat Japanin pääministereitä 1950- ja 60-luvuilla.
Isoisä Nobusuke Kishi joutui sotasyytetyksi toisen maailmansodan häviön jälkeen toimittuaan Japanin hallitseman Mantšukuon nukkevaltion teollisuusjohtajana ja vuodesta 1941 pääministeri Tojon sotahallituksen kauppa- ja teollisuusministerinä. Kishi ei kuitenkaan päätynyt loppujen lopuksi kansainvälisen sotaoikeuden tuomittavaksi.
Koizumin humoristiseen samurai-tyyliin verrattuna ulkoisen hillitysti ja aristokraattisesti käyttäytyvä Abe on ilmoittanut jatkavansa Koizumin aloittamaa uudistusten politiikkaa niin taloudessa kuin sisäpolitiikassakin. Mutta ulkopoliittisena haukkana pidetty Abe on tehnyt Koizumia tiukempia kannanottoja. Aben linjana on jatkaa vahvaa liittoa Yhdysvaltojen kanssa ja toisaalta valvoa tiukemmin Japanin kansallista etua Aasiassa. Abe on kerännyt kannatusta myös antamalla tiukkoja lausuntoja Pohjois-Koreasta sekä korostamalla suurempaa vastavuoroisuutta Japanin ja Kiinan suhteiden kehittämisessä.
Hän on ilmoittanut myös haluavansa uudistaa Japanin perustuslakia. Aben ja LDP:n ajamasta uudesta perustuslaista aiotaan poistaa sen yhdeksäs kohta, joka kieltää Japania ylläpitämästä varsinaista armeijaa tai varustautumasta sotaan kansainvälisiä erimielisyyksiä ratkaistessaan.
Suhteessa Iraniin Japanilla on edessään monimutkainen ja Washingtonin tarkoin seuraama tilanne. Japani tuo lähes 85 prosenttia öljystään Lähi-idästä ja erityisesti Iranista. Japanin valtion pääosin omistama Inpex-yhtiö teki kesällä 2006 Iranin hallituksen kanssa merkittävän sopimuksen maailman suurimman, mutta tähän asti hyödyntämättömän, Azadegan öljykentän rakentamisesta tuotantoa varten. Japanilaiset ovat investoimassa hankkeeseen lähes kahden miljardin euron edestä
Tapani Vaahtoranta ja Eero Vuohula