Suomalaiset vaikuttajat maailmalla
Empatia, tilannetaju ja mainepääoma ovat tärkeimpiä ominaisuuksia kansainvälisessä vaikuttamisessa, sanoo Piia-Noora Kauppi.
Vaikuttaminen on aina pohjimmiltaan samanlaista kaikissa ihmisyhteisöissä, toteaa Finanssialan keskusliiton toimitusjohtaja, entinen europarlaamentaarikko Piia-Noora Kauppi.
”Vaikutettaessa on tärkeää nähdä toimintaympäristö, eikä muodollisen vallan käyttö ole kaikissa tilanteissa paras tapa vaikuttaa. Konteksti määrittää kuinka tärkeää on muodollinen, asemaan perustuva, tai epämuodollinen valta.”
Kyse on ihmisiin vaikuttamisesta, jolloin täytyy pystyä asettumaan toisen asemaan. Kauppi pitää empatiaa vaikuttamisen perusasiana, koska organisaatiot eivät tee päätöksiä vaan ihmiset.
Yksikin virhe voi viedä mainepääoman ja vesittää pitkänkin poliittisen uran. ”Mainepääoma, joka perustuu pitkiin ihmissuhteisiin ja pitkäkestoiseen yhteistyöhön, on tärkeää kansainvälisessä vaikuttamisessa. Luottamus jonkun ihmisen toimintaan voi mennä vain kerran. Jos kaikki sujuu hyvin, mainepääoma karttuu ja luottamus kasvaa, mikä puolestaa lisää vaikuttamisen mahdollisuuksia.”
Kauppi pohjusti omaa vaikuttajan uraansa opiskeluaikanaan Oulun kaupunginvaltuutettuna ja Kokoomuksen eduskuntaryhmässä. Aloittaessaan europarlamentissa 24-vuotiaana hän tunsi vielä saavansa pienet virheet anteeksi, koska ennakko-odotukset nuorta edustajaa kohtaan olivat matalalla. Kauppi kertoo rakentaneensa asemaansa vaikuttajana pikku hiljaa onnistumisten myötä faktoihin perustuvalla argumentoinnilla ja aktiivisuudella. Myös retorisista taidoista on ollut hyötyä.
Omat vahvuudet käyttöön
”Poliittisessa vaikuttamisessa on tärkeää löytää oikeat ihmiset, joiden mielipide voi muuttaa muiden kannat. Näiden positiivisten kellokkaiden arviointikykyyn ja linjaan luotetaan, ja heillä on paljon mainepääomaa”, Kauppi jatkaa.
Tällaisten luottohenkilöiden ja verkostojen vaikutusvalta korostui Euroopan parlamentissa, jossa edustajat eivät pysty itse perehtymään kaikkiin käsiteltävänä oleviin asioihin. Hyvänä esimerkkinä Kauppi mainitsee parlamentissa laajasti arvostetun Ilkka Suomisen, jolla oli pitkäaikaiset henkilökohtaiset ja luottamukselliset suhteet kaikkiin olennaisiin Euroopan kansanpuolueen ryhmiin.
Vaikuttamisessa on Kaupin mielestä monia tyylejä, ja olennaisinta on rakentaa omien vahvuuksiensa varaan. Jos on taitava esiintyjä, sitä kannattaa hyödyntää. Joku toinen hallitsee neuvottelemisen tai välittäjänä toimimisen.
Suomalainen vaikuttaminen ei hänen mukaansa poikkea suuresti muista eurooppalaisista perinteistä. Asiat menevät usein tehokkaasti eteenpäin suomalaisella nöyryydellä, kun ei keskitytä ulkoisen tunnustuksen hankkimiseen. ”Suomalaiset hoitavat eleettömästi omat asiansa ja ovat rakentavasti mukana, kun päätetään yhteisistä asioista.”
Kauppi toivoisi suomalaisten kuitenkin muistavan, että small talkin hallinta on tarpeen luottamuksen ja verkostojen rakentamiseksi. Suomalaisilla on usein taipumus mennä suoraan käsiteltävään asiaan, ilman että tutustutaan osapuolten taustoihin.
Talousasioissa suomalaisuus on ehdoton etu, ja Suomen hyvä maine finanssisektorilla muihin maihin verrattuna on edelleen vahvistunut talouskriisin aikana. Ensimmäiset kuukaudet Finanssialan keskusliitossa ovat osoittaneet Kaupille, että suomalaisten puheenvuoroja kuunnellaan laajemminkin pankki- ja vakuutusalan eurooppalaisissa organisaatioissa.
Obaman vaalikampanjan vaikuttavuus perustui Kaupin mielestä juuri tämän ajan tärkeiden kysymysten viestimiseen oikealla tavalla. Obama voitti samoilla keinoilla kuin John F. Kennedy vastustajansa Richard Nixonin vuoden 1960 presidentinvaaleissa: hän rakensi tunnelmaa ja visiota sen sijaan että olisi keskittynyt joihinkin poliittisiin haasteisiin.
Myös kokoomus on hyödyntänyt kampanjoinnissaan onnistuneesti tunnelman luomista, Kauppi sanoo. Yksittäisten kysymysten sijaan pidetään esillä arvoja ja ajattelutapaa sekä suuntaa johon ollaan menossa.
Tärkeimmäksi mittarikseen oman työnsä arvioinnissa Kauppi ilmoittaa kollegoiden arvostuksen. Erityisen lämpimältä hänestä tuntuu, jos tunnustusta saa eri puolueiden edustajilta tai muuten toisin ajattelevilta.
Kauppi ei pidä itseään valmiina vaikuttajana, mutta hän on miettinyt, miksi on onnistunut joissain tilanteissa vaikuttamaan ja mihin asioiden läpivieminen on perustunut. ”Olen yrittänyt toimia aina niin että kaikki tekemiseni kestävät päivänvalon ja saisin kasvatettua luottamuspääomaa”.
Joonas Pörsti ja Hannele Pulkkinen
Hannele Pulkkinen ja Joonas Pörsti