Kolumni: Bloggaava suurlähettiläs
Matti Laurén ja Juha Mononen
Yhdysv

allat on ryhtynyt hyödyntämään sosiaalista mediaa digitaalisessa diplomatiassaan. Erilaiset sosiaalisen median sovellukset ovat näkyvästi esillä State Departmentin eli maan ulkoministeriön vastikään uudistetuilla kotisivuilla. Myös Yhdysvaltain uusi Suomen suurlähettiläs
Bruce J. Oreck on havainnut sosiaalisen median merkityksen. Lähettiläs bloggaa aktiivisesti ja viestii myös mikroblogipalvelu Twitterin, videopalvelu Youtuben ja valokuvien verkkoarkiston Flickrin avulla. Oreck on ensimmäinen sosiaalista mediaa järjestelmällisesti hyödyntävä Suomeen akkreditoitu lähettiläs.
Sosiaalinen media oli avainasemassa
Barack Obaman vaalikampanjassa vuonna 2008. Bruce Oreck osallistui aktiivisesti vaalityöhön ja nimitettiin pian vaalivoiton jälkeen suurlähettilääksi. Digitaalisen diplomatian puolesta puhunut ulkoministeri
Hillary Clintonin sanoi hiljattain, että digitaalinen media muuttaa julkista diplomatiaa nopeaan tahtiin. Hänen mukaansa ympäri vuorokauden uutta informaatiota välittävä uutisvirta on luonut tarpeen tauottoman kommunikoinnin mahdollistaville viestintävälineille.
·Sosiaaliseksi mediaksi kutsutaan tiedon tuottamisen, jakamisen ja hyödyntämisen uusia käytäntöjä internetissä. Yhteisöllisen median välineet madaltavat julkaisukynnystä ja ovat käyttökustannuksiltaan edullisia. Vertaismediassa tiedon tuottaja on aiempaa helpommin lähestyttävissä.
Ilmiön toivotaan lisäävän diplomaattisen tiedottamisen avoimuutta ja kannustavan tiedon demokratisointiin. Toisaalta diplomaattisen toiminnan salassapitomääräykset asettavat rajoja sosiaalisen median käytölle. Uusia viestintävälineitä on otettu käyttöön lisääntyneen kysynnän seurauksena. Staattisten ja passiivisten verkkosivujen sijaan tietoa etsitään yhä aktiivisemmin blogeista, keskustelufoorumeista ja sosiaalisista verkostoista. Perinteisentekstin lisäksi informaatiota haetaan kuvista tai videoista.
Aika näyttää kypsältä sosiaalisen median vakavoitumiselle. Yhdysvaltojen ohella Iso-Britannian ulkoasiainhallinnolla on aktiivinen verkkostrategia. Monet Britannian suurlähettiläät kirjoittavat blogia, ja maan ulkoministeriöön on perustettu erityinen digitaalisen diplomatian osasto.
Sosiaalisen median käytössä Oreckin tavoitteena on esitellä sekä poliittisia näkemyksiään että omaa persoonaansa laajemmalle yleisölle. Kohderyhmänä ovat erityisesti Yhdysvaltain Suomen-politiikasta kiinnostuneet henkilöt. Oreck kertoo blogissaan ja Twitterin välityksellä päivittäisistä tekemisistään, vierailuista eri organisaatioihin ja kokemuksistaan suomalaisessa yhteiskunnassa. Blogiin tulevia kommentteja moderoi lähetystön henkilökunta.
·Maailmanlaajuinen blogosfääri laajentuu joka sekunti yli kahdella uudella blogilla, ja teknologia kehittyy edelleen huimaa vauhtia. Tästä huolimatta blogit ovat jo monessa mielessä osa valtavirtamediaa. Verkkoyhteisöt ovat vakiintuneita, ja nuoremmalle sukupolvelle ne ovat usein jopa ensisijainen kommunikaatioväylä. Vertaismedia ei korvaa perinteisiä tiedonvälityksen muotoja, mutta se on tullut niiden rinnalle jäädäkseen.
Sosiaalista mediaa ei siis kannata vähätellä eikä sen kehitykseltä sulkea silmiään. Sen avulla voidaan tuoda yleisön tietoisuuteen uusia puolia päätöksentekijöistä.
Bruce Oreck on perheyrityksessä kannuksensa hankkinut verojuristi ja entinen kehonrakentaja, jolle ympäristöasiat ovat tärkeitä. Henkilökohtaisissa tapaamisissa kanssamme suurlähettiläs vaikutti välittömältä ja huumorintajuiselta eikä hän epäröinyt tuoda esille omaa persoonaansa tai liberaaleja arvojaan. Uusien mediakanavien kautta tämä sama kokemus suurlähettiläästä voi välittyä myös politiikkaa hieman etäämmältä seuraaville kansalaisille.
Suurlähettiläs Oreckin blogiin:
http://www.usembassy.fi/ambassadorsjournal/Kirjoittajien viestintätoimisto BEAT konsultoi suurlähettiläs Bruce Oreckia uusien verkkotyökalujen käytössä