Eric Chauvistré: Wir Gutkrieger: Warum die Bundeswehr im Ausland scheitern wird. Campus Verlag 2009, 188 s ja Gernot Erler: Mission Weltfrieden. Deutschlands neue Rolle in der Weltpolitik. Herder 2009, 260 s.
Saksan ulkopolitiikka on ollut kylmän sodan päättymisestä lähtien puun ja kuoren välissä. Saksa ei voi enää jatkaa oma-aloitteista maanpakoaan maailmanpolitiikan marginaalissa, muttei myöskään ole valmis kehittämään omaa, ennakoivampaa politiikkaa. Maalla on siksi ollut vaikeuksia kasvaa uuteen kansainväliseen rooliinsa.
Tulokset ovat olleet usein kaksijakoisia. Vaikka Saksa on osallisena yhä useammassa kriisinhallintaoperaatiossa ympäri maailman, se on edelleen haluton asettamaan sotilaitaan vaaralle alttiiksi. Saksa ei ole myöskään kyennyt kehittämään omaa strategista ajattelutapaansa. Se on alkanut puolustaa aiempaa selvemmin omia etujaan EU:n puitteissa, mutta ei ole toisaalta valmis näkemykselliseen johtajuuteen, joka EU niin kipeästi tarvitsisi. Mihin Saksan juna on oikein matkalla?
Kaksi tuoretta saksalaisteosta käsittelee maan kivuliasta kasvua kansainväliseksi toimijaksi. Ne tarjoavat hyvin erilaiset kuvaukset siitä, miten Saksan ulkopolitiikka on kehittynyt viimeisten kahdenkymmenen vuoden aikana. Kirjat myös edustavat kahta varsin erilaista näkemystä Saksan tulevasta asemasta maailmassa. Kiinnostavaa kyllä, saksalaiseen tyyliin ne molemmat edustavat hyvin Saksa-keskeistä maailmankuvaa.
Kirjassaan Wir Gutkrieger kokenut saksalaistoimittaja Eric Chauvistré arvioi Saksan muutosta siviilimahdista turvallisuuspoliittiseksi toimijaksi, joka säännöllisesti lähettää sotilaitaan kaukaisiin maailmankolkkiin. Teos tarjoaa tiiviin yhteenvedon Saksan nopeasta muodonmuutoksesta sotilaalliseksi toimijaksi alkaen sen kohtalokkaasta osallistumisesta Naton ilmaiskuihin Kosovossa ja jatkuen aina nykyiseen tehtävään Afganistanissa. Uutta Chauvistrén provosoivassa kertomuksessa on se, että hän on ensimmäisiä saksalaisia, joka arvioi operaatioita moraalisten arvojen sijaan lopputulosten ja sotilaallisen tehokkuuden perusteella.
Chauvistré iskee kipeään kohtaan eli sotilaallisen voimankäyttöön liittyvän strategisen debatin täydelliseen puuttumiseen. Tässä hän on oikeassa. Saksalaiset väittelyt Afganistanista tai Kosovosta vajoavat liian usein Saksan historian moraalisiin syvyyksiin operaatioiden käytännön kysymysten sijaan.
Chauvistré moittii oikeutetusti Saksan poliittista eliittiä naiiviudesta ja aseelliseen voimankäyttöön liittyvistä harhakuvista: sotilaat nähdään lähinnä aseistettuina kehitysyhteistyöntekijöinä, joilta kuitenkin odotetaan nopeaa ja vaivatonta menestystä ilman miestappioita.
Hän myös viittaa Saksan Bundeswehrin levottomuutta herättävän heikkoon valmistautumiseen tehtäviensä suorittamisessa. Sen seurauksena kaikki Saksan operaatiot kylmän sodan jälkeen ovat päättyneet Chauvistrén mukaan täydelliseen epäonnistumiseen: Saksan väliintulo Kosovossa johti rikollisen huumevaltion perustamiseen, kun taas Afganistanissa Saksan joukot pitävät yllä korruptoitunutta hallintoa ja pitkittävät sisällissotaa. Hänen yleistävä tulkintansa on, että Saksan on lakattava seuraamasta kansainvälisiä liittolaisiaan sokeasti ja lopetettava ulkopolitiikkansa militarisointi, joka on epäonnistunut.
Hyvin erilainen tarina Saksan kehittyvästä kansainvälisestä merkityksestä rakentuu Gernot Erlerin kirjassa Mission Weltfrieden. Erler on Saksan sosiaalidemokraattisen puolueen SPD:n pitkäaikainen jäsen ja apulaisulkoministeri vuosilta 2005–2009. Hän on siten ollut keskeisesti mukana muovaamassa Saksan ulkopoliittista katsantoa, mikä on luonnollisesti vaikuttanut hänen näkemykseensä.
Erlerin mukaan Saksa on punavihreän koalitiohallituksen vuonna 1998 tapahtuneen valtaannousun jälkeen kehittänyt erityislaatuisen ja eteenpäin katsovan ulkopoliittisen opin, joka perustuu pitkäikäisiin sosiaalidemokraattisiin perinteisiin. Tämän politiikan korkein tavoite ei ole sen vähäisempi kuin maailmanrauhan edistäminen.
Erlerin kirja on pitkälti saksalaisen diplomatian käytännöllisyyden ja kaukokatseisuuden ylistystä. Sen sijaan, että Saksasta olisi tullut ”normaali” valtio, joka tavoittelee vain omia, kapeasti määritettyjä kansallisia etujaan, Saksa on Erlerin mielestä kehittänyt erityisen rauhan edistämisen ja konfliktien ehkäisyn kulttuurin, jonka tulisi toimia esimerkkinä muulle maailmalle.
Erler pitää Kosovoa ja Afganistania myönteisinä esimerkkeinä Saksan vastuunkannosta. Kirja päättyy itsevarmaan huomautukseen Saksan Friedenspoltik-opin eli rauhanpolitiikan tulevaisuudennäkymistä ja potentiaalisesta vaikutuksesta kansainvälisten kriisien ehkäisyyn.
Kun nämä kirjat lukee yhtä aikaa, ei voi olla ihmettelemättä, käsittelevätkö ne edes samaa maata. Siinä missä Chauvistré näkee harhakuvitelmia ja lyhytnäköistä politiikkaa, Erler havaitsee kaukokatseisuutta ja visionäärisyyttä; kun Chauvistré esittää epäilyksiä kansainvälisen solidaarisuuden puuttumisesta, Erler tunnistaa globaalia johtajuutta. Vielä analyysien välisiä erojakin häkellyttävämpiä ovat ne erilaiset visiot, joita kirjoittajat esittävät Saksan tulevasta asemasta maailmassa.
Chauvistrén moraalinen itseriittoisuus yhdistettynä hänen kyvyttömyyteensä tarjota vaihtoehtoja paljastaa toiveen vetäytymisestä kansainvälisen yhteisön ulkopuolelle. Hänen uskonkappaleensa kuuluu: Annetaan muun maailman liata kätensä terrorisminvastaisessa sodassa. Saksa on valmistautumaton ja haluton kantamaan osansa taakasta.
Tämä ”jättäkää meidät rauhaan” -asenne heijastuu yhä useammin saksalaisten ajattelussa. Saksalaiset ovat turhautuneita kansainvälisten kysymysten monimutkaisuuteen ja kaipaavat näennäisen selkeitä vanhoja moraalikäsityksiä.
Erlerin poliittiset suositukset ovat huomattavasti rohkeampia. Hänen mukaansa Saksa ei voi koskaan olla itsenäinen saareke, vaan sen on oltava osa kansainvälistä yhteisöä. Hän haluaa, että Saksa ottaa aktiivisen ja johtavan paikan maailmapolitiikassa. Erlerin pinnallisessa analyysissä paljastuu kuitenkin se sama naiivius ja lyhytnäköisyys, josta Chauvistré oikeutetusti moittii Saksan ulkopoliittista eliittiä.
Yhdessä nämä kirjat kuvaavat hyvin, miten eksyksissä Saksa on kansainvälisenä toimijana. Kaikkein paljastavinta on se, mitä voi lukea kirjoista rivien välistä. Siinä missä Chauvistré antaa ymmärtää, että saksalainen militarismi on yksin syyllinen Kosovossa ja Afganistanissa vallitsevaan pahoinvointiin, Erler teeskentelee, että kriisintorjunta on ainutlaatuinen saksalainen konsepti ja liioittelee samalla Saksan kansainvälistä asemaa.
Kahta hyvin erilaista kirjaa yhdistää niiden kykenemättömyys astua Saksa-keskeisen maailmankuvan ulkopuolelle. On totta, että sotien jälkeisessä Saksassa ei ole ollut luontevaa ajatella koko maailman mittakaavassa. Mutta globalisoituvassa maailmassa ei voida enää vetäytyä moraalisen ylemmyyden kuoreen tai pikkusieluisten huolenaiheiden taakse.
Kirjoittaja on Ulkopoliittisen instituutin tutkija.