Maailma palasina
Somalian edustalla liikkuvat merirosvot eivät ole uhka ainoastaan hyökkäysten kohteiksi joutuville yksittäisille laivoille, vaan myös koko idästä länteen suuntaavalle rahtiliikenteelle, huomauttaa arvostetun tutkimuslaitos Chatham Housen tutkija Roger Middleton raportissaan.
Aasiasta Eurooppaan kulkevat rahtilaivat ovat jo vuosikymmeniä säästäneet kallisarvoista aikaa ja polttoainetta puikkelehtimalla Suezin kanavan läpi. Oikotie kulkee kuitenkin sekasortoon ajautuneen Somalian ohi, minkä takia vakuutusmaksut kyseiselle reitille ovat jopa kymmenkertaistuneet.
Merirosvojen toiminta on laajentunut – ja väkivaltaistunut – merkittävästi kuluneen vuoden aikana. Piraattien pikaveneitä on nykyään tukemassa pidemmän kantaman emäaluksia. Rynnäkkökiväärien lisäksi löytyy rakettitoimisia sinkoja, joita käytettiin esimerkiksi supertankkeri palasinapalasinaTakayamaa vastaan huhtikuussa. Marraskuussa rosvot pussittivat varsinaisen jättisaaliin: saudien tankkerin Sirius Starin, lastinaan kaksi miljoonaa tynnyriä öljyä. Tankkeri kaapattiin peräti 830 kilometrin päässä rannikosta.
Tilanne on äitynyt jo niin pahaksi, että Eurooppaan suuntaavaa laivaliikennettä aletaan ohjata ehkä Afrikan eteläkärjen kautta. Pahimmillaan matka pitenisi jopa kuusi tuhatta kilometriä, ja lisäkuluja kertyisi 20 000 dollaria päivässä.
Nousivat vakuutusmaksut tai pitenivät kulkureitit, lopputulos on joka tapauksessa kalliimpi rahti. Viulut maksaa edukkaan tavaran toivossa elävä eurooppalainen kuluttaja.
Ehkä täälläkin pian huomataan, että halvimpien lenkkarien löytyminen kaupan hyllystä edellyttää muiden ahdingosta välittämistä. Monella suunnalla.