Siirtomaa-ajalta periytyvät rajat saattavat muuttua Afrikassa rauhanomaisesti, kun eteläsudanilaiset äänestävät tammikuussa itsenäistymisestä. Lopputuloksena voi olla myös konflikti, joka aiheuttaa Afrikan sarven alueella entistä suurempaa sekasortoa.
Viime vuosina Sudan-uutisia ovat hallinneet Darfurin konflikti ja sen seurauksena Kansainvälisen rikostuomioistuimen ICC:n nostama sotarikossyyte Sudanin presidenttiä Omar al-Bashiria vastaan. Kansainvälisen politiikan ja median huomio kääntyy kuitenkin viimeistään tammikuun alussa maan eteläosaan, joka äänestää itsenäistymisestään.
Kansanäänestys on osa vuoden 2005 laajaa rauhansopimusta, joka päätti lähes kahden miljoonan ihmisen hengen vaatineen sisällissodan. Pohjoisen islaminuskoisia arabeja vastaan taistelleet etelän kristityt ja luonnonuskontoja harjoittavat mustat afrikkalaiset sopivat tuolloin ”Kansallisen yhtenäisyyden hallituksen” muodostamisesta. Hallitus on saatu aikaan, yhtenäisyyttä ei.
Rauhansopimukseen myös kirjattiin, että jäämisestä osaksi Sudania tulisi tehdä houkutteleva vaihtoehto eteläsudanilaisille. Tarkkailijat kuitenkin arvioivat eteläsudanilaisten äänestävän selvällä enemmistöllä itsenäistymisen puolesta, jos äänestys vain pystytään viemään läpi ja vaadittava 60 prosentin äänestysaktiivisuus saavutetaan.
Öljyn vuoksi pohjoinen ja etelä ovat vielä pitkään sidoksissa toisiinsa äänestyksen tuloksesta riippumatta.
Sudanissa valta ja lähinnä öljytuloista peräisin oleva varallisuus ovat keskittyneet pohjoiseen ja etenkin pääkaupunki Khartumiin, vaikka suuri osa öljyesiintymistä on etelässä. Etelän vapautusarmeijan SPLMA:n karismaattisen johtajan John Garangin visiona oli yhdistää marginalisoidut alueet eli Etelä- ja Itä-Sudan sekä Darfur vastavoimaksi Khartumille, mikä uudistaisi koko maan tasa-arvoiseksi.
Rauhansopimuksen keskeinen arkkitehti Garang kuoli helikopterionnettomuudessa pian sopimuksen solmimisen jälkeen. Hänen seuraajakseen Etelä-Sudanin presidentiksi ja koko Sudanin varapresidentiksi nousi Salva Kiir, joka on Haaviston mukaan aina ajanut etelän eroa pohjoisesta.
”Visio kuoli Garangin mukana”, sanoo kansanedustaja ja ulkoministerin Afrikan alueen kriisien erityisedustaja Pekka Haavisto.
”Huhtikuiset vaalit olisivat olleet Garangin näytönpaikka”, sanoo Haavisto viitaten keväällä Sudanissa pidettyihin maakunta-, parlamentti- ja presidentinvaaleihin.
Öljylähteitä raja-alueella
Sudanin pohjoisosiin tukeutuva hallitus ei ole juuri ponnistellut maan yhtenäisyyden lisäämiseksi. International Crisis Groupin arvion mukaan Sudanin rajanaapuri Egypti on tehnyt enemmän yhtenäisyyden eteen kuin Khartumin hallitus. Niilin alajuoksulla sijaitseva Egypti pelkää itsenäisen Etelä-Sudanin liittyvän niiden jokivarren valtioiden joukkoon, jotka vaativat vesivaroja koskevan siirtomaa-aikaisen sopimuksen uudistamista. Niilin vesivarat, joista kaksi kolmasosaa on Sudanissa, ovat väestöongelman kanssa painivalle Egyptille kohtalonkysymys.
Haavisto selittää Khartumin penseyttä rasismilla. Pohjoisen arabit pitävät etelän mustia rodullisesti vähempiarvoisina. Presidentti al-Bashir ei Haaviston mukaan ole poliittisista syistä voinut myöskään edistää etelän vaatimaa maallista lainsäädäntöä, sillä maan islamistinen oppositio ei sitä hyväksy.
Vaikka äänestyksen ajankohta on tiedetty jo rauhansopimuksen solmimisesta lähtien, lähes kaikki keskeiset yksityiskohdat ovat avoimia vain muutamaa kuukausi ennen vaaleja: kysymykset passeista, valuutasta ja pohjoisessa asuvien kahden miljoonan eteläsudanilaisen siirtotyöläisen kohtalosta, jos etelä itsenäistyy. Edes maiden välinen raja ei ole selvä.
”Pohjoisen kanta on, että niistä sopiminen vaikuttaisi kansanäänestyksen tulokseen. Kansainvälisen yhteisön ja etelän mielestä sopimattomuus aiheuttaa levottomuutta”, Haavisto sanoo.
Kaikkein tärkein kysymys on öljytulojen jakaminen. Sudanin öljylähteet sijaitsevat pääosin raja-alueella ja 98 prosenttia etelän hallituksen tuloista on peräisin öljystä. Varsinaisen kansanäänestyksen yhteydessä yhdessä rajaosavaltioista, Abyei'ssa järjestetäänkin äänestys siitä, haluavatko asukkaat kuulua pohjoiseen vai etelään.
Juuri öljyn vuoksi pohjoinen ja etelä ovat sidoksissa toisiinsa vielä pitkään äänestyksen tuloksista riippumatta. Etelän öljyn reitti maailmanmarkkinoille on 1600 kilometrin pituinen öljyputki pohjoisosien läpi Port Sudanin satamaan Punaisellemerelle.
”Pohjoinen putki on vuosikausien ajan ainoa vaihtoehto. Sillä voidaan kiristää ja pelata”, Haavisto toteaa.
Etelä-Sudan ja Kenia ovat suunnitelleet yhdessä aasialaisten öljy- ja rakennusyhtiöiden kanssa vaihtoehtoista putkea Lamun satamakaupunkiin Intian valtamerelle.
Väkivalta yltyy äänestyksen alla
Etelä-Sudanin itsenäistymishanke on edennyt niin pitkälle, ettei pohjoisella ole paljon keinoja sen estämiseksi. Suora voimankäyttö ei ole moniongelmaisen Sudanin etujen mukaista. Se ei olisi myöskään poliittisesti mahdollista, koska presidentti al-Bashirin NCP-puolue oli osapuolena rauhansopimuksen solmimisessa. Sopimuksen takaajina ovat useimmat Sudanin naapurimaista, Yhdysvallat, EU ja Afrikan unioni.
Presidentti Martti Ahtisaaren perus taman CMI-järjestön projektipäällikkö Alemayehu Behabtu arvioi, että Sudanin keinovalikoimaan kuuluvat lähinnä salaiset operaatiot, etelän sisäisten erimielisyyksien ruokkiminen ja etelän johtajien lahjonta. Behabtu työskentelee Etiopian pääkaupungissa Addis Abebassa Afrikan unionin rauhanvälityskapasiteetin vahvistamista tukevassa hankkeessa.Viitteitä Khartumin sekaantumisesta on jo saatu. Paimentolaisheimojen väliset taistelut laidunmaasta ja karjasta ovat Etelä-Sudanissa tavanomaisia, mutta vuosien 2008 ja 2009 aikana ne yltyivät poikkeuksellisen verisiksi. Yhteenotoissa kuoli viime vuonna 2 500 ihmistä, selvästi enemmän kuin Darfurissa samaan aikaan.
Väkivaltaisuuksia joutui pakenemaan YK:n mukaan 350 000 ihmistä. Etelän poliitikot ovat syyttäneet pohjoista siitä, että se on aseistanut osaa heimoista, mutta International Crisis Groupin mukaan syytöksiä on mahdotonta vahvistaa tai kumota.
Haaviston mukaan liikkeellä on myös huhuja, että Khartumin hallitus olisi alkanut uudestaan rahoittaa ja aseistaa ugandalaista Herran vastarinta-armeijaa LRA:ta. Sisällissodan aikana Khartum käytti paljolti lapsisotilaista koostuvaa LRA:ta paikallisväestön terrorisoimiseen samaan tapaan kuin nykyisin puolisotilaallisia janjaweed-joukkoja Darfurissa.
Uusi sota on mahdollinen
Khartumin hallitus ruokkii tarkoituksellisesti epäjärjestystä. Hallitus pyrkii sekasortoiseen tilanteeseen, jossa se voisi sanoa, ettei äänestyksen pitämiselle ole edellytyksiä. Erityisedustaja Haaviston mukaan äänestyksen lykkääminen olisi poliittisesti mahdotonta Etelä-Sudanin presidentille Salva Kiirille. Yksipuolinen itsenäistymisjulistus voisi kuitenkin johtaa uuteen sotaan ja suuriin pakolaisvirtoihin epävakaista valtioista koostuvassa Afrikan sarvessa.
Yksipuolinen itsenäistymisjulistus voisi johtaa uuteen sotaan ja suuriin pakolaisvirtoihin epävakaista valtioista koostuvassa Afrikan sarvessa.
Konflikti voisi helposti vetää kristityt naapurimaat mukaan, sillä Uganda, Kenia, Etiopia ja Eritrea tukivat voimakkaasti Etelä-Sudania sisällissodassa. Esimerkiksi ugandalaiset sotilaat jopa taistelivat vapautusarmeijan sissien rinnalla.
Naapurien tuki Etelä-Sudanille on jatkunut rauhansopimuksesta huolimatta. Kenia joutui kiusalliseen valoon syyskuussa 2008, kun somalialaiset merirosvot kaappasivat muun muassa neuvostovalmisteisilla T71- ja T72-panssarivaunuilla lastatun laivan: lastin lopulliseksi vastaanottajaksi paljastui Kenian puolustusministeriön sijasta Etelä-Sudanin hallitus.
Alkusyksystä näyttäisi kuitenkin siltä, ettei pohjoinen pyri aktiivisesti estämään kansanäänestyksen järjestämistä. YK esimerkiksi vastaanotti heinäkuun lopussa molemmilta osapuolilta pyynnöt avustaa äänestyksen järjestämisessä. YK:lta kaivataan apua äänestyksen logistiikkaan, rahoitukseen sekä vaalien tarkkailuun.
Jälleenrakennus alkaa lähes nollasta
Vuoden 2005 rauhansopimuksessa EU ja Yhdysvallat sitoutuivat sekä pohjoisen että etelän mittavaan jälleenrakennukseen. Tosin etuliite ”jälleen-” on etelän tapauksessa poliittisesti liian korrekti ilmaus, kuten Ulkopolitiikka -lehden haastattelema diplomaatti totesi: työ joudutaan aloittamaan lähes tyhjästä.
Etelä-Sudanissa on Economist-lehden mukaan yhteensä 50 kilometriä asfaltoitua tietä. YK:n alainen maailman ruokaohjelma WFP arvioi, että alueen asukkaista 47 prosenttia on aliravittuja.
Yhteensä 26 kansalaisjärjestön heinäkuussa julkaiseman Renewing the Pledge -raportin mukaan luvattua apua ei ole annettu läheskään suunnitellusti. Myös Yhdysvaltojen kehitysyhteistyöviraston USAIDin mukaan jälleenrakennukseen suunnatut resurssit ovat vakavasti alimitoitettuja. Työtä vaikeuttaa myös korruptio, joka on Etelä-Sudanissa poikkeuksellisen räikeää.
Pasi Nokelainen
Kirjoittaja on vapaa toimittaja
Lue lisää:
Pelkona Pandoran lippaan aukaisu