Juha Suoranta: Piilottajan päiväkirja, Like (Into-pamfletti) 2010, 142 s.
Aivan tavallisena maanantaina viime vuoden maaliskuussa tamperelainen kasvatustieteiden professori Juha Suoranta sai sähköpostin, jonka seurauksia hän tuskin arvasi. Viestissä pyydettiin auttamaan suomalaisessa vastaanottokeskuksessa asuvaa 17-vuotiasta afganistanilaispakolaista Ashraf Sahilia, jota uhkasi lähipäivinä karkotus Kreikkaan Dublinin sopimuksen perusteella. Kreikassa turvapaikanhakijat asuvat täpötäysissä vankiloissa tai kadulla. Ihmisoikeusjärjestö Amnestyn raporttien mukaan he joutuvat myös toistuvasti poliisin väkivallan kohteiksi.
Jokainen meistä voi saada tällaisen pyynnön jonain päivänä sähköpostiinsa, ja houkutus poistaa viesti enempää ajattelematta on suuri. Suoranta päätti kuitenkin selvittää, mistä on kyse.
Sahil oli viranomaisten papereissa ”kadonneeksi merkitty ja tavattaessa pidätettävä”, mutta turvapaikkahakemuksessa ei ollut otettu huomioon, että hän on alaikäinen. Alle 18-vuotiaita ei saa Suomen lain mukaan karkottaa maasta. Suoranta soitti Sahilille ja tarjosi apuaan, sillä hänellä oli tyhjä asunto Tampereella, jossa Sahil voisi asua kunnes tilanne selkenee. Sahil empi vieraan miehen tarjousta, mutta vastasi lopulta myöntävästi. Siitä illasta lähtien Suoranta koki, että Sahilin kohtalo on hänen käsissään. Vastuu painoi.
Seuraavien kuuden kuukauden tapahtumat, ilon ja kiukun aiheet sekä ajatukset on kirjattu Piilottajan päiväkirjaan.
Muiden ihmisten vähäinen kannustus yllätti Suorannan. Monet tunnustivat, että auttaminen on hieno asia, mutta miksi vastustaa virkavaltaa? Suoranta ajattelee samalla tavoin kuin akatemiaprofessori Martti Koskenniemi; moraalinen harkinta on nyky-Suomessa vähissä. Koskenniemi moitti suomalaisten valikoivaa viranomaisuskoa isoäitien käännyttämistä koskeneessa keskustelussa: ”Kyvyttömyys toimia oikein tilanteessa, jossa ei ole mitään todellista erimielisyyttä siitä, mitä ’oikein toimiminen’ merkitsisi, ilmentää suomalaiseen yhteiskuntaan juurtunutta passiivisuutta tai kyynisyyttä.”
Suoranta muotoilee asian vielä suorasanaisemmin: ”Auttaminen on vaikeaa, etenkin Suomessa, jossa tärkein asia on aina oma etu ja asioiden näennäinen sujuminen, vaikka ne todellisuudessa, läheltä sihdaten, menisivät päin helvettiä.”
Käytännön esimerkki tästä on EU-maiden allekirjoittama Dublinin sopimus, jonka mukaan turvapaikkahakemus on käsiteltävä maassa, johon hakija on astunut ensimmäiseksi EU-alueella. Sopimus antaa kuitenkin mahdollisuuden käsitellä hakemus myös jossain toisessa maassa, mutta Suomi ei käytä tätä mahdollisuutta hyväksi. Maahanmuuttoviraston johtajan Jorma Vuorion perustelu pysäyttää: ”Se, että turvapaikanhakijalla olisi Suomessa paremmat oltavat, ei ole peruste vaatia hakemuksen käsittelyä täällä.”
Voisiko Suomen kansalaisella olla oikeus vaatia oikeutta ja kohtuutta lähimmäisen puolesta? Lakien ja asetusten taakse on helppo piiloutua sillä perusteella, että valtio vastaa toisen ihmisen auttamisesta. Mutta valtio suojelee vain omia kansalaisiaan.
Suoranta kysyy oikeutetusti, miten suomalaisten omat siirtolaisuuden kokemukset ovat voineet jo unohtua. Suomi sulkee portit ihmisiltä, jotka tulevat sodan jaloista, samankaltaisista olosuhteista kuin Karjalan evakot. Entä ne kymmenet tuhannet Ruotsiin lähetetyt sotalapset, joille vanhemmat halusivat antaa paremmat eväät elämään?
Kirjan esiin nostamien kysymysten taustalla kummittelee australialaisen filosofin Peter Singerin kysymys: Miten kallis on vieraan ihmisen henki? Jos voin pelastaa jonkun kuolemalta lahjoittamalla kerran kuussa pari kymppiä kehitysyhteistyötä tekevälle järjestölle, onko minulla velvollisuus tehdä se? Singerin mukaan kärsimys on estettävä, jos siihen on mahdollisuus.
Niina Sarkonen
Kirjoittaja on vapaa toimittaja, joka valmistelee dokumenttielokuvaa Ruotsista käännytettyjä turvapaikanhakijoita suojelevasta Alsiken luostarista.