Maailma palasina
Atlantilta Jäämeren kautta Beringinsalmeen ja Tyynelle valtamerelle kulkeva reitti eli Koillisväylä on avautumassa merikuljetuksille ilmaston lämpenemisen seurauksena. Suezin kanava saa silloin vakavasti otettavan kilpailijan.
Iso askel Koillisväylän valloittamiseksi otettiin syksyllä, kun Venäjän valtion omistaman Sovkomflot-varustamon supertankkeri kuljetti 70 000 tonnia polttoainetta Murmanskista Kiinan Ningboon 22 päivässä. Se on puolet nopeammin kuin eteläistä reittiä pitkin.
Jo vuotta aiemmin kaksi saksalaisalusta vei samaa reittiä Kaukoitään noin 3500 tonnin rakennustarvikelastit. Kyseessä olivat ensimmäiset eurooppalaiset kauppa-alukset, jotka kulkivat Koillisväylän ilman jäänmurtajia.
Asiantuntija-arvioiden mukaan pohjoinen reitti saattaisi tulla neljä kertaa halvemmaksi kuin Lähi-idän kautta kulkeva meritie Kiinaan, kun mittareina käytetään polttoaineen kulutusta ja matka-aikaa. Lisäksi kauppalaivat välttyisivät Afrikan rannikon merirosvoilta, jotka vaikeuttavat tankkausta.
Vaikka etenkin kesäjäämassa on supistunut tasaisesti, reitillä tarvitaan voimakkaita jäänmurtajia suurimman osan vuodesta. Tämä tarjoaa Venäjälle hyvän ansaintamahdollisuuden. Jäänmurtajat ja ohjauspalvelut ovat välttämättömiä pohjoisen vaarallisilla vesillä.
”Uskomme, että pohjoista meritietä pääsee kulkemaan viidestä kuuteen kuukautta vuodessa”, Sovkomflotin toimitusjohtaja Sergei Frank sanoi syksyllä BBC:n haastattelussa. Eräät tutkijat ovat ennustaneet, että vuonna 2030 reitillä ei ole kesäisin lainkaan jäätä.
Olai Voionmaa ja Lauri Tähtinen