Jussi Förbom: Hallan vaara. Merkintöjä maahanmuuton puhetavoista. Like 2010, 200 s.
Muualta maailmasta Suomeen tulleet ihmiset ovat herättäneet monet tavallisesti viileän virkamiesmäisesti keskustelevat suomalaispoliitikot ennennäkemättömiin intohimon liekkeihin. Tämä loppupäätelmä syntyy Jussi Förbomin tuoreesta pamfletista Hallan vaara, jossa käydään läpi maahanmuuttoa koskeneita eduskuntakeskusteluja vuodesta 1998 vuoteen 2010.
Sosiaalidemokraattien maahanmuuttopolitiikan tunnuslauseeksi tullut puheenjohtaja Jutta Urpilaisen tokaisu ”maassa maan tavalla” tiivistää surullisella tavalla suomalaisen maahanmuuttokeskustelun: vaikka asian ytimessä ovat näennäisesti maahanmuuttajat, todellisuudessa puhutaan vain suomalaisista.
Olennaista on, mitä ”me” voitamme tai häviämme maahanmuuton tuloksena. Tässä suhteessa kaikki kolme pääpuoluetta sdp, keskusta ja kokoomus ovat kirjaan poimittujen kansanedustajien puheenvuorojen perusteella liikuttavan yksimielisiä. Maahanmuutto ei ole suotavaa, ellei siitä ole jotakin tilastoin ja laskelmin osoitettavaa hyötyä Suomelle. Keskustelu tuntuu kääntyvän nollasummapeliksi, jossa voi olla vain yksi voittaja, ja tuon voittajan on luonnollisesti oltava ”me suomalaiset”.
Keskustelua hallitsevat myös lukuisat kehäpäätelmät, joista suosituin on varmasti seuraava: Jos joku tulee Suomeen tekemään töitä, hän vie työpaikan suomalaiselta. Ja jos hän ei tee töitä, hän elää loisena suomalaisen yhteiskunnan siivellä. Turvapaikanhakijat ovat tervetulleita, jos he tulevat ”aidoista ja todellisista” syistä, vaan missä on se poliitikko, joka kertoo vedenpitävän keinon erottaa ”aito” ihminen ”epäaidosta”?
Förbomin mukaan, toisin kuin mediassa nykyään toistellaan, maahanmuuttokeskustelussa ei ole vaikenemisen kulttuuria, jos kyse on maahanmuuton ongelmista. ”Suomessa ei tarvitse kuulua ääriliikkeeseen inhotakseen maahanmuuttajia, riittää että kuuluu hallituspuolueeseen”, hän lataa.
Tästä kertoo muun muassa se, että turvapaikanhakijoista käytävissä keskusteluissa Suomen eduskunnassa on tullut aivan arkipäiväiseksi käyttää ennalta tuomitsevia ilmauksia, kuten ”turvapaikkaturismi”, ”ankkurilapset” ja ”elintasopakolainen”. Förbom mainitsee lukuisia esimerkkejä pääpuolueiden edustajien puheenvuoroista, joissa oletetaan, että yksi turvapaikkajärjestelmän suurimmista ongelmista on se, että suomalaisten sinisilmäisyyttä käytetään hyväksi. Muun muassa kokoomuksen edustaja Ben Zyskowicz antaa ymmärtää, ettei turvapaikkoja pitäisi siksi myöntää perheenyhdistämisen perusteella.
Kirjoittajan käyttämä kieli on myös ilahduttavan intohimoista, mutta hän osittain toistaa keskustelussa hallitsevaksi käynyttä erottelua ”rasistien” ja ”suvaitsevaisten” välillä puhumalla esimerkiksi ”konnista” ja ”hyvän puolella olevista”. Tämä on hieman ristiriidassa kirjan yhden perusviestin kanssa. Förbum pyrkii nähdäkseni viestimään, että poteroitumisen sijaan tulisi keskittyä puhumaan vallitsevasta todellisuudesta, sillä Suomi on jo monikulttuurinen maa.
Muukalaispelkoa on aina ollut ja tulee aina olemaan, mutta tärkeää on, millaisen kannan eduskunnassa istuvat mielipidevaikuttajat siihen ottavat. Annetaanko ihmisille ”lupa pelätä” ja tehdä karkeita yksinkertaistuksia maahanmuuton syy-seuraussuhteista, kuten Förbomin mukaan nyt tehdään. Vai ottavatko poliitikot vastuun sosiaalisesti kestävän yhteiskunnan rakentamisesta?
Sillä, kuten Förbom tehokkaasti tiivistää: ”Pelko tappaa kuin halla – se nousee yöllä hämärästä ja tappaa hiljaa ja salamyhkäisesti kaiken sen hyvän ja arvokkaan mitä maahan on kylvetty pitkän, pimeän ja kylmän talven jälkeen.”
Kirjoittaja on vapaa toimittaja.
Olai Voionmaa ja Lauri Tähtinen