Teollisuusmaiden velkakriisi
Velkojen maksaminen edellyttää, että valtio nostaa julkisen talouden ylijäämäiseksi. Kun velkaongelma on syvä, tähän tarvitaan ulkopuolista apua.
Kun maa ajautuu velkaongelmaan, on olennaista kysyä, onko ongelma luonteeltaan kestävyys- vai maksuvalmiusongelma. Kyseessä on kestävyysongelma, jos velkasuhde (velkojen suhde bruttokansantuotteeseen) ei ennusteen mukaan ole vähintään vakautuvalla uralla. Jos maalla sen sijaan on vaikeuksia saada lainaa vaikka näin olisi, on kyseessä maksuvalmiusongelma.
Velkasuhteen muutokseen vaikuttaa kolme päätekijää: ensiksi
perusjäämä eli menojen ja tulojen erotus; toiseksi velasta maksettavan koron ja
bruttokansantuotteen kasvun välinen ero; kolmanneksi olemassa oleva velka. Mitä
suurempi bkt, sitä suuremmasta absoluuttisesta (esimerkiksi euromääräisestä)
velkamäärästä kansantalous pystyy suoriutumaan.
Periaatteessa velkasuhteen vakautumisen minimiehto on, että
velka kasvaa korkeintaan nimellisen bkt:n vauhtia. Velkasuhteen supistaminen
ja kestävyysongelman ratkaisu edellyttää vakauttamiseen verrattuna suurempaa
ylijäämää, velasta maksettavan koron laskua, bkt:n kasvuvauhdin kiihdyttämistä
tai velkojen uudelleenjärjestelyä – mahdollisesti näitä kaikkia.
Nämä edellytykset ovat Kansainvälisen valuuttarahaston
IMF:n tukiohjelmien perusta. IMF tarjoaa tukeaan vain niille maille, joiden se
arvioi selviytyvän ohjelmasta ja kykenevän maksamaan saadut lainat korkoineen
takaisin.
Velkasuhteeseen vaikuttavat kohtuullisen nopeasti
perusjäämän kohentaminen ja lainasta maksettavan korkotason aleneminen.
Perusjäämää eli valtiontalouden ali- tai ylijäämää pyritään kohentamaan
laskemalla menoja ja nostamalla tuloja. Ohjelmiin liittyy yleensä siis sekä
menojen leikkauksia että verojen korotuksia.
1990-luvun lopun ja 2000-luvun alun Aasian ja Etelä-Amerikan
kriisienkokemusten valossa IMF on viime vuosina korostanut kriisimaan
sitoutumista ohjelmaan. Ohjelmassa sovitaan tarvittavan korjausliikkeen
suuruus, mutta veronkorotusten ja menoleikkausten kohdentaminen on arvovalinta,
joten se jätetään pääosin maan itsensä päätettäväksi.
Rahoitusohjelman laatijalle on ensisijaista saada perusjäämä
riittävän korkeaksi, ei se, miten tähän päästään. Myös maan talouden rakenteet
vaikuttavat valintoihin. Esimerkiksi Kreikassa suuri osa veronkorotuksista on
kohdistettu arvonlisäveroihin, koska tuloverojen kantoon liittyy monia
ongelmia.
IMF:n ohjelmalla voidaan vaikuttaa lyhyellä aikavälillä
suoraan korkotasoon: avunsaajamaa maksaa ohjelman rahoituksesta tavallisesti
vallitsevia markkinakorkoja alhaisempaa korkoa. Rahoitus on tiukasti ehdollista,
ja maalle myönnetään rahaa vain ennalta sovittava määrä neljännesvuosittain,
jos ehdot täyttyvät. Koska ohjelma on normaalisti kohtuullisen lyhytkestoinen,
velkasuhteen saaminen kestävälle uralle on tärkeää, jotta maa kykenee palaamaan
normaalin markkinarahoituksen piiriin ohjelman päätyttyä.
Pitkän aikavälin kasvunäkymiin vaikuttavat rakennetekijät:
esimerkiksi se, miten kilpailukykyinen kansantalous on tai miten hyvin ja
tehokkaasti se käyttää pääomaansa ja työvoimaansa. Tällaisten tekijöiden
muuttaminen on usein vaikeaa ja hidasta. Vaikka IMF-ohjelmassa pyritään
parantamaan kilpailukykyä vaikkapa avaamalla talouden suljettua sektoria,
rakennemuutosten hedelmät kypsyvät yleensä vasta ohjelman päättymisen jälkeen.
Perusjäämän kohentaminen on ennen kaikkea maan poliittisen
järjestelmän käsissä, eikä päätöksiä ole helppo tehdä. Päätösten toimeenpano
vaikuttaa ratkaisevasti siihen, mille tasolle markkinakorot asettuvat ohjelman
jälkeen. Mitä todennäköisemmin maan uskotaan suoriutuvan veloistaan, sitä
alhaisemmalla korolla markkinat myöntävät maalle lainaa.
Kriisitilanteessa näiden muuttujien välillä vallitsee huono
yhteys, noidankehä. Vastaavasti luottamuksen uskottava kohentaminen voi saada
aikaan myönteisen kierteen.
Samu Kurri