Perinteisten operaatioiden haikailun sijaan kannattaisi miettiä, missä suomalaisia nyt tarvitaan. Esimerkiksi Intia on lähettänyt Liberiaan sata naispoliisia.
Suomessa vallitsee perinteiseen rauhanturvaamiseen kohdistuva kriisinhallintanostalgia. Tämä näkyy viimeaikaisissa Suomen kriisinhallintaa koskevissa keskusteluissa, kuten eduskunnan lähete- ja palautekeskusteluissa nykyisistä sotilaallisista rauhanturvaoperaatioista.
Varsinkin YK:n katsotaan tarjoavan Suomelle perinteisen rauhanturvaamisen tehtäviä, jotka ovat tavoitteiltaan rajattuja, esimerkiksi rajavalvontamissioita ja humanitaarisia operaatioita. Viime vuonna aloitettiin kaavailut Suomen kriisinhallinnan ”paluusta” YK-rauhanturvaamiseen Lähi-idässä.
Suomalaisessa keskustelussa ahkerasti käytetty termi ”paluu” paljastaa tärkeän, pääosiltaan tiedostamattoman ja tunnepitoisen vaikuttimen suomalaisen kriisinhallinnan päätöksenteossa: kunnianhimoisten valtionrakennusoperaatioiden jälkeen kaivataan ”hallitumpaa kriisinhallintaa” eli strategisilta tavoitteiltaan ja riskitasoltaan selvästi rajatumpia operaatioita.
Kriisinhallintanostalgiassa Suomen toivotaan osallistuvan erityisesti sellaisiin operaatioihin, joissa sotilaallista läsnäoloa ja voimaa käytetään vain rajoitetusti esimerkiksi humanitaarisen avun perille saattamiseen. Hyvänä esimerkkinä on Suomen osallistuminen Euroopan unionin Atalanta-operaatioon Somalian alueella. Humanitaarisilla operaatioilla ei kuitenkaan pystytä vaikuttamaan konfliktin perussyihin vaan usein ainoastaan lievittämään konfliktin oireita.
Lisäksi nostalgia kohdistuu Libanonin UNIFIL-mission (United Nations Interim Force in Lebanon) kaltaisiin operaatioihin, joiden oletetaan keskittyvän perinteisiin, rajattuihin ja riskeiltään pieniin sotilaallisiin tehtäviin, kuten valtioiden välisten rajalinjojen valvontaan. Samalla kuitenkin unohdetaan, että sen jälkeen, kun UNIFILin mandaattia vuonna 2006 laajennettiin, operaation odotetaan tekevän huomattavasti entistä monimuotoisempia ja kunnianhimoisempia tehtäviä ja vieläpä entistä haastavammassa ympäristössä.
Suomalaisessa keskustelussa ylläpidetty ajatus ”paluusta” YK:n turvallisiin ja tavoitteiltaan rajattuihin kriisinhallintaoperaatioihin osoittautuu YK-operaatioista tehtyjen tutkimusten valossa kestämättömäksi. Se ei myöskään ole sopusoinnussa ympäröivän todellisuudenja kansainvälisen kriisinhallinnan muutoksen kanssa.
YK-rauhanturvaamisen periaatteet, tavoitteet ja keinovalikoima ovat muuttuneet kymmenen viime vuoden aikana entistä kunnianhimoisemmiksi, mikä asettaa haasteita myös joukkoja luovut taville maille. YK-rauhanturvaaminen ei enää ole suojasatama, johon voi turvallisesti paeta kansainvälisen kriisinhallinnan pyörteitä. Sen sijaan maailmanjärjestön kriisinhallinta laajentuu, syvenee ja monimutkaistuu jatkuvasti, samoin kuin Naton kaltaisten alueellisten järjestöjen kriisinhallinta.
New Yorkin yliopiston kansainvälisen yhteistyön keskuksen (Center on International Cooperation, CIC) mukaan kaikki vuoden 2000 jälkeen aloitetut ja vuonna 2010 käynnissä olleet YK-rauhanturvaoperaatiot keskittyivät laajoihin valtionrakennustehtäviin, kuten oikeusjärjestys- ja turvallisuussektorin reformeihin. Kylmän sodan aikaisissa YK-operaatioissa vastaavia tehtäviä ei juuri ollut.
CIC:n vuonna 2009 julkaiseman Building on Brahimi: Peacekeeping in an Era of Strategic Uncertainty -raportin mukaan YK-operaatioiden keskeisiin tehtäviin on 2000-luvun ensimmäisellä vuosikymmenellä noussut myös kohdemaan valtiovallan ja -auktoriteetin sekä vaikutuspiirin laajentaminen. Muun muassa Kongon demokraattisessa tasavallassa toimivan YK-rauhanturvaoperaation mandaattiin kuuluu maan hallituksen valtiovallan laajentaminen, tarpeen vaatiessa sotilaallista voimaa käyttämällä.
Lisäksi YK-rauhanoperaatioiden mandaatit ovat kriisinhallintavälineistöltään entistä vaativampia. Mandaatit perustuvat yhä useammin YK:n peruskirjan VII lukuun, joka oikeuttaa välttämättömän sotilaallisen voimankäytön operaation henkilöstön, mandaatin tai siviiliväestön suojelemiseksi.
YK-rauhanturvaaminen on 2000-luvulla myös laajentunut räjähdysmäisesti: YK-operaatioissa toimii jo yli 120 000 sotilasta ja poliisia. YK-tutkija Richard Gowanin mukaan YK:n rauhanturvaaminen kärsii ylikuormittumisesta.
Jos suomalainen käsitys YK-rauhanturvaamisesta ei vastaa YK-kriisinhallinnan todellisuutta, mikä voisi olla Suomen YK-kriisinhallinnan vaihtoehtoinen tarina?
Ulkopolitiikka-lehden viime numerossa kolmen suomalaisen kriisinhallinta-asiantuntijan ryhmä viittasi samaan kysymykseen (”Kriisinhallintaa vailla suuntaa”, UP 1/2011). Ryhmän mielestäkriisinhallinnan uuden tarinan tulisi lukumäärien ja kustannusten sijaan perustua vaikutuskeskeisyyteen, suunnitelmallisuuteen sekä poikkihallinnolliseen tutkimus- ja kehitystyöhön.
Vaikuttavuuslähtöinen kriisinhallinta ja erityisesti tutkimus- ja kehitystyö pystyisivät tuottamaan arvokasta tietoa siitä, millä sektoreilla suomalainen YK-kriisinhallinta voi paikata kansainvälisen rauhanrakennuksen ja rauhanturvaamisen kriittisiä aukkoja. Vankan tutkimustiedon puuttuessa Suomen nykyiset vahvuudet ja lisäarvo YK-kriisinhallinnassa ovat jääneet pimentoon.
Päähuomio on kiinnittynyt siihen, että Suomi sijoittuu YK-joukkoja luovuttavien maiden vertailun häntäpäähän: helmikuussa Suomi oli YK:n rauhanturvaosaston hallinnoimien rauhanturvaoperaatioiden vertailussa vasta sijalla 89.
Yleisvertailuissa ei kuitenkaan oteta huomioon Suomen laadullista erityisosaamista. Esimerkiksi Suomen vastaava sijoitus YK:n poliittisissa missioissa on suhteellisen hyvä – 19. sija viime vuonna.
Enimmäkseen siviileistä koostuvat poliittisetmissiot keskittyvät kohdealueillaan esimerkiksi rauhanvälitykseen. Poliittiset, integroidut ja rauhanrakennusmissiot ovat erinomaisia esimerkkejä niistä sektoreista, joilla suomalainen YK-kriisinhallinta – esimerkiksi siviili–sotilas-yhteistyö ja pioneeriosaaminen – jo nykyisellään synnyttää lisäarvoa. Näihin sektoreihin Suomen kannattaisi suunnata resurssejaan myös tulevaisuudessa, jotta maasta kehittyisi kriisinhallinnan erikoisosaaja.
Joukkojen koon mukaan laskettuna YK:n perinteisen rauhanturvaamisen ehdottomia suurvaltoja ovat Pakistan, Bangladesh, Intia ja Nigeria. Suomen osaamisalueita puolestaan ovat rauhanrakennustehtävien ohella erityisosaamista vaativat alat, kuten viestintätehtävät ja nopean toiminnan joukot.
Suomen tulee aktiivisesti kehittää innovatiivisia ratkaisuja ja toimia YK-kriisinhallinnan uranuurtajana. Suomi voisi ottaa mallia esimerkiksi YK:n Liberia-poliisiyksiköstä, jossa työskentelee noin sata intialaista asiantuntijaa – ja joka on ensimmäinen pelkästään naisista koostuva, YK-rauhanturvaoperaation yhteydessä toimiva poliisiyksikkö.
Se on erinomainen esimerkki myös Suomelle siitä, kuinka YK:n jäsenvaltiot, tässä tapauksessa Intia, voivat näyttää tietä YK-rauhanturvaamisessa ja samalla toteuttaa tehokkaasti kansallisia tavoitteitaan, kuten YK:n turvallisuusneuvoston päätöslauselman 1325 päämääriä, jotka koskevat naisten asemaa konflikteissa ja rauhan edistämisessä.
Touko Piiparinen
Kirjoittaja on tutkija Ulkopoliittisen instituutin Globaali turvallisuus -tutkimusohjelmassa.