William Easterly: The White Man’s Burden – Why the West’s Efforts to Aid the Rest Have Done So Much Ill and So Little Good. Penguin Press 2006, 448 s.
Rikkaiden ihmisten turhimpiakin toiveita palvelevat tehokkaat ja erikoistuneet organisaatiot, joissa asiakkaan ääni kuuluu ja tulosvastuu on tiukka. Maailman köyhimpien ihmisten perustarpeiden tyydyttämistä taas mietitään maailmaa syleilevissä mammuttikokouksissa. Toiminnalle asetetaan mahdottomia tavoitteita mahtipontisissa vuosituhatjulistuksissa ja laaditaan seikkaperäisiä suunnitelmia, joiden mukaan kaikki ovat yhteisvastuussa kaikesta, eikä kukaan oikein mistään. Raportteja syntyy ja rahaa palaa, mutta köyhiä lapsia ei vain saada ruokittua eikä rokotettua.
Toistakymmentä vuotta Maailmanpankissa ekonomistina toiminut William Easterly on raivoissaan siitä, miten heikosti kehitysyhteistyö palvelee maailman köyhiä. Toki kehitysapuvaroin on rakennettu kouluja, terveysasemia ja muuta hyödyllistä, mutta rahoilla on myös tuettu itsevaltaisia diktaattoreita, huonoa talouspolitiikkaa ja korruptiota. Easterly arvioi tilastollisesti avun nettovaikutusta taloudelliseen kasvuun ja köyhyyden vähentämiseen. Pessimistisemmin kuin moni muu hän päätyy siihen lopputulokseen, ettei hurraamisen aihetta ole – ei edes, jos mobutuille ja mugabeille annettu apu jätetään laskuista ja katsotaan vain maita, joissa talouspolitiikka on edes kutakuinkin järkevää.
Kehitysavun perimmäinen ongelma on Easterlyn mukaan väärissä kannustimissa. Avun kohteina ovat kehitysmaiden köyhät, joilla ei ole vaikutusvaltaa sen kummemmin maksavina asiakkaina kuin äänestäjinäkään. Kaukaiset rahoittajat tekevät päätöksiä ilman todellista tuntumaa siihen, mikä toimii. Kun tuloksista ei tiedetä, rahaa jaetaan hienoille suunnitelmille. Tavoitteet ovat epämääräisiä ja vastuut jaettuja. Hyviä ideoita ja tuloksellisia toimijoita ei saada eroteltua huonoista.
Easterlyn vaihtoehto kehitysyhteistyön suunnitelmataloudelle on ”etsintä”, joka muistuttaa yritysten toimintaa markkinataloudessa. Kehitysyhteistyössä tulisi keskittyä konkreettisiin köyhiä auttaviin asioihin, joiden kulut voidaan laskea ja joiden toteutumista mitata. Työnjaon pitäisi olla selkeää, arvioinnin puolueetonta ja tulosvastuun tiukkaa. Rahaa tulisi kohdistaa niihin ideoihin ja tekijöihin, joilla on näyttöä tuloksista. Siellä, missä hallitukset laiminlyövät kansalaistensa perustarpeita, apua tulisi kanavoida yritysten, kirkkojen ja kansalaisjärjestöjen kautta.
Easterlyn kritiikki on monessa kohdin osuvaa ja hänen ehdotuksissaan on paljon hyvää. Etenkin Afrikassa on syytä varoa, ettei nopeasti kasvava ja entistä enemmän hallitusten kautta kanavoitava kehitysapu paisuta julkista hallintoa ja aja yrityksiä, kirkkoja ja muita ei-valtiollisia toimijoita entistä ahtaammalle. Toisaalta on myös tehtäviä, joissa valtiota todella tarvitaan ja joissa eri avunantajien satojen erillishankkeiden sekamelska on tehottomampaa, korruptoivampaa ja byrokraattisempaa toimintaa kuin viime vuosien suuntaus kohti sektoriohjelmia ja budjettitukea.
Tuloksellisuuden tavoittelu on yleensä myönteistä, mutta siitä voi olla myös haittaa, jos seurauksena on lähinnä kisa siitä, kuka saa heiluttaa lippuaan niissä hankkeissa, joissa näyttäviä tuloksia on helppo saada aikaan.
Tapani Vaahtoranta ja Eero Vuohula