Sosiologi Manuel Castellsin kuvaama verkostojen valta selittää osaltaan, miksi Venäjän valtio pysyy pystyssä ilmeisestä tehottomuudestaan huolimatta.
Venäjän politiikka ja yhteiskunta ovat pysyvässä epäjärjestyksen tilassa. Julkilausutut tavoitteet poikkeavat melkoisesti saavutetuista lopputuloksista. Retoriikan ja käytännön välillä on iso kuilu.
Kommunismin romahduksesta saakka Venäjän johtajat ovat pyrkineet luomaan järjestystä ja rakentamaan tehokkaan ja vahvan valtiokoneiston. Saavutetut tulokset eivät kuitenkaan ole kummoisia. Esimerkiksi korruptio on syventynyt koko 2000-luvun, vaikka presidentti Dmitri Medvedev ja hänen edeltäjänsä Vladimir Putin ovat pyrkineet selättämään ongelman.
Maailmanpankin tuoreen raportin mukaan valtionhallinnon tehottomuus, korruptio ja nepotismi ovat vaikeuttaneet ja hidastaneet Venäjän talouden elpymistä vuonna 2008 alkaneesta finanssikriisistä.
Vallitsevasta epäjärjestyksestä huolimatta valtio on selvinnyt kahdesta pitkittyneestä sodasta omalla maaperällään Tšetšeniassa, kahdesta talouskriisistä ja erinäisistä teollisista katastrofeista, terrori-iskuista sekä onnettomuuksista, joita on yhdistänyt pöyristyttävä kuolonuhrien määrä ja viranomaisten heikko toimintakyky.
Miten Venäjän poliittinen järjestelmä on kaikkien näiden vaiheiden läpi pystynyt säilyttämään legitimiteettinsä ja omat asemansa?
Kysymykseen voidaan vastata selvittämällä, miten asiat ylipäätään saadaan Venäjällä hoidetuiksi. Valtiollisista instituutioista on heikkouksiensa vuoksi vain vähän hyötyä tehtävien hoitamisessa.
Sen sijaan erilaiset intressiryhmät ja verkostot ovat miehittäneet Venäjän valtionhallinnon kaikki tasot omilla edustajillaan. Ne viestivät, että valtio on riippumaton ja voimakas, mutta kontrolloivat samalla itse kaikkia tärkeitä päätöksiä. Voimakkaimmat ryhmittymät hallitsevat talouselämän strategisia sektoreita, kaasuyhtiö Gazpromia ja valtion öljy-yhtiö Rosneftia. Myös sotateollisuus, liikenne ja viestintä ovat ryhmien hallinnassa.
Epävirallisten ryhmittymien ja muodollisten instituutioiden välille on syntynyt viime vuosikymmeninä eräänlainen symbioosi. Yhteiskunnallisen eliitin verkostot ovat soluttautuneet siinä määrin valtionlaitoksiin omien etujensa ajami seksi, että ne sulautuvat yhteen valtion kanssa – niistä on tullut valtio. Tällaista verkostojen ja instituutioiden yhdistelmää voidaan kutsua verkostovaltioksi.
Verkostovaltiossa valtioinstituutiot kärsivät kroonisesta heikkoudesta ja pysyvät alisteisina verkostoille. Valtiosta on jäljellä vain ranka, mutta verkostot pitävät sitä pinnalla omiin tarkoituksiinsa.
Ihanteena suurvalta
Verkostot kytkevät toisiinsa yksilöitä ja ryhmiä, joilla on yhteinen tavoite, identiteetti tai johtaja. Venäjällä eliittiryhmät identifioivat itsensä ilmiselvästi osaksi valtiota: avainvirastoissa työskentelevät vallanpitäjät pitävät itseään valtiolaitoksen vartijoina.
Kaasuyhtiö Gazpromin aktiivisuus Euroopassa tarjoaa esimerkin verkostojen vallankäytöstä yritysmaailmassa. Osana hankintaohjelmaansa Gazprom osti Serbiasta helmikuussa 2008 valtion öljynjalostusyhtiön Naftna Industrija Srbijen. Venäläinen energiajätti ehdotti osana sopimusta, että Serbia osallistuisi South Stream -kaasuputken mittavaan rakennusprojektiin. Putken on tarkoitus kuljettaa venäläistä kaasua Mustaltamereltä Bulgarian läpi Etelä-Eurooppaan.
Valtaosa läntisistä tiedotusvälineistä tulkitsi kaupan Venäjän poliittiseksi tueksi Serbialle Kosovon kysymyksessä. Asia voi kuitenkin olla myös päinvastoin. Gazprom saattoi hyödyntää poliittista tilannetta oman strategiansa edistämiseen lisäämällä omistuksiinsa uuden palan eurooppalaista energiajärjestelmää.
Ulkopolitiikka on ymmärretty perinteisesti valtion keinoksi määritellä paikkansa maailmassa. Tässä tapauksessa ulkopolitiikasta saattoi olla vain diplomaattinen verho, jolla kotimaan valtaapitävät peittelevät omien etujensa ajamista.
Onko valtiosta siis tullut Venäjällä pelkkä peitetarina eliitin verkostoille? Onko valtiota edes olemassa, vai onko se vain PR-ammattilaisten rakentama tuote, jolla pidetään kotimaan kansalaisten ja lännen silmissä yllä mielikuvaa vahvasta Venäjästä?
Ei aivan niinkään. Ensinnäkin valtion merkitys on tärkeä koko Venäjän eliitille.
Kukaan ei halua puhua Venäjän romahduksesta. Mitä heikommaksi ja ongelmaisemmaksi valtio on muuttunut, sitä äänekkäämmin on vaadittu vahvaa valtiota. Valtaosa venäläisistä vaalii ajatusta suurvallasta – velikaja deržava – eikä hallitseva eliitti tai älymystö tee tässä poikkeusta.
Toiseksi valtio tai ainakin puhe sen merkityksestä on käyttökelpoinen väline, kun valtaapitävien verkosto haluaa suojella omaa oikeuttaan valtaan tai mobilisoida väestöä yhteisen asian taakse. Tämä selittää osaltaan, miksi Medvedev on omaksunut presidenttikaudellaan saman valtiollisen retoriikan, jota Putin hyödynsi omalla kaudellaan.
Yhdessä ensimmäisistä linjapuheistaan Medvedev käsitteli valtion toimivuutta ja nosti korruption esiin Venäjän kehityksen suurimpana esteenä. Venäjän kansan on helppo yhtyä valtiokeskeisiin mielikuviin. Niihin liittyy kuitenkin perustavanlaatuinen paradoksi: mielipidemittausten mukaan väestön luottamus hallitukseen ja valtion instituutioihin on nollassa, mutta samaan aikaan voimakasta ja yhtenäistä valtiota halutaan tukea horjumatta.
Uuden ajan hallinto
Venäjän verkostovaltion tulevaisuus näyttää ristiriitaiselta. Verkostot eivät noudata oikeusvaltion periaatteita ja pyrkivät pikemminkin säilyttämään asemansa nykyisellään kuin uudistamaan valtiota. Toisaalta eliitin verkostojen on korvattava tavalla tai toisella valtiojärjestelmän tehottomuus.
Kiinnostavaa on, että verkostojen merkitys on noussut esiin myös läntisessä yhteiskuntatieteellisessä ajattelussa. Kirjassaan Information Age (1998) sosiologi Manuel Castells painotti, kuinka tiedonvaihdosta on tullut vallankäytössä keskeistä. Kaikkein voimakkaimpia toimijoita tietoyhteiskunnassa ovat erilaiset verkostot. Castellsin avauksesta saakka monet kommentaattorit ovat ennustaneet muodollisten valtioinstituutioiden heikentymistä ja verkostopohjaisen politiikan nousua.
Brittiläinen historioitsija Niall Ferguson kirjoitti viime huhtikuussa Prospect-lehdessä, että verkostoista on tullut uuden teknologian ansiosta parempi tapa hallita kuin perinteisestä ylhäältä alas suuntautuvista valtiollisista malleista.
Venäjällä verkostot ovat jo parikymmentä vuotta sitten syrjäyttäneet valtion. Hyvä uutinen on, että Venäjä voi välttää katastrofin, vaikka maahan ei koskaan syntyisi vahvoja valtiollisia instituutioita. Verkostot huolehtivat edelleen yhteiskunnan toiminnoista ja takaavat valtion edustajina väestön toimeentulolle jonkinlaiset edellytykset.
Vielä Venäjän valtiolliselle tarinalle tuskin silti voi kirjoittaa näin onnellista loppua. Oikeusvaltio, moniarvoisuus ja investoinnit ovat menestyksellisen verkostovallan osatekijöitä. Venäjän valtiollisilta verkostoilta puuttuvat ne kaikki. Vallan solmukohdissa ei ole vapaamielisiä ajattelijoita tai sosiaalisia yrittäjiä vaan vanhan polven autoritaarisia johtajia ja suurliikemiehiä.
On mahdollista, että esiin nousee uuden sukupolven venäläisiä johtajia, jotka ovat rakentaneet verkostonsa valtiollisen järjestelmän ulkopuolella, kaukana Gazpromista ja Kremlistä. Verkostojen keskinäiset suhteet ja kilpailu vaikutusvallasta ja varallisuudesta jatkuvat silti.
Tuomas Mustikainen, Jorma Palovaara